Nerveus voor 2e

<p>Goedemorgen,</p><p> </p><p>Ik wil absoluut niet zeuren maar ik ben de laatste week enorm onrustig. </p><p>Inmiddels ben ik bijna 38 weken in verwachting van onze tweede en ik merk dat ik me om de meest stomme dingen druk maak. </p><p>Kan ik het wel?</p><p>Hoe gaat onze oudste het doen? </p><p>Trekt mijn partner het wel straks, een baby en een (terror)peuter.</p><p>Trek ik de combinatie wel?</p><p>En vooral de bevalling.... Mijn dochter is relatief snel ter wereld gekomen. Mijn bevalling was blijkbaar al een tijdje aan de gang maar ik voelde me niet zo lekker, tegen de tijd dat ik begon te denken zou het begonnen zijn had ik al 8 cm ontsluiting en moest ik nog naar het ziekenhuis. Anderhalf uur later is ze na een weeënstorm gezond ter wereld gekomen.</p><p>Omdat ze aangeven dat een 2e bevalling vaak sneller gaat en ik een medische indicatie heb ben ik bang dat de kleine straks ergens onderweg naar het ziekenhuis geboren gaat worden ofzo. Ook de verloskundige spreken elkaar een beetje tegen. Vrijwel allemaal zeggen ze hé als je jezelf straks niet lekker voelt dan gaan we gewoon eerder naar het ziekenhuis terwijl de andere vk zegt je mag sowieso niet voor de 5 cm naar het ziekenhuis. </p><p>Ook de berichtgevingen dat ze ziekenhuizen overvol zitten op de kraamafdelingen baart mij zorgen. </p><p>Al met al zal ik wel zeuren maar ik ervaar gewoon dat ik echt niet zo ontspannen in m'n zwangerschapsverlof zit als bij mijn dochtertje. Wellicht ook omdat ik nu weet wat ik kan verwachten.. normaal gesproken heb ik een het komt zoals het komt mindset en nog steeds een beetje, alleen pieker ik wel om de meest kleine dingen. </p><p>De zwangerschap zelf is ook een stuk zwaarder en ik ervaar veel pijn. </p><p>Zijn er meerdere mama's die dit zo ervaren hebben met hun 2e kindje? </p><p> </p><p>Liefs,</p>

Herkenbaar... 
1e ook een super snelle bevalling.. Maar mn 2e bevalling was toch echt heel anders! Hoeeel ze beiden maar 5 uur duurde...
Mn man vind de 2e erbij idd heel zwaar en pittig... Ik in het begin ook maar met name door de moeilijke start van de baby...
Nu is hij 6 maanden en het is allemaal exht makkelijker aan het worden.. Je kent je kindje, hebt wat ritme...  Gaat echt godd komen! Ook met terror peuter er naast ?

Hier ook 1 van 2.5 en 1 van 6 maanden nu. Ik vondt de laatste loodjes voornamelijk erg zwaar. Bevalling van de 2e was met 1.5 uur gebeurd inclusief weeen. Eerste 3 maanden vondt ik zwaar. Zeker met nog een nacht/avond voeding. Beide kids zijn erg relaxt. Slapen altijd door dus mag echt niet zeuren. Het is wel multitasken met 2 jonge kids maar zou niet anders willen.

Als jij medisch bent dan moet je in het ziekenhuis bevallen. Snap niet dat ze zeggen dat je niet voor 5 cm niet in het ziekenhuis mag zijn. Als jij medisch bent moet je denk al na ziekenhuis als begint met weeen.

Ik was ook medisch met de eerste. Had met 35 weken 2 cm ontsluiting en toen is de 1e ook geboren in het ziekenhuis. Mocht ook niet meer weg voordat hij geboren was. Terwijl ik maar 5 minuten van ziekenhuis af woon

Zelf ben ik momenteel 31 weken zwanger en begrijp de dingen waar je tegen aan loopt, zoals de volle ziekenhuizen etc.
Maar vergeet niet dat als je een medische indicatie heb, je altijd wel ergens terecht kan om te bevallen! Ja, wellicht moet je uitwijken naar het ziekenhuis die iets verder weg ligt, maar dat was voor de Corona-babyboom ook het geval.
Probeer je er niet te druk om te maken, want dit is factor waar jij geen controle op kan uitoefenen.

Hetgeen waar jij wel controle over hebt is hoe je jezelf de laatste weken voelt. Sommige dingen kan je niet controleren dus probeer het los te laten! Probeer nog even te genieten van jullie gezin van 3, van de aandacht die je nu hebt voor jullie peuter, het lekkere weer etc want voor je het weet ben je bevallen!

En ik heb ook wel eens m’n bedenkingen; hoe gaat dit allemaal zijn met een 2e erbij, etc.
Maar had je dat ook niet met een eerste? In the end komt het allemaal goed, moeten jullie allemaal even je plekje weer vinden!

No worries mommy! Het komt goed en veel succes met de laatste loodjes ?

Herkenbaar. Eerste bevalling vanaf wee 1 tot bevalling in 5.5u gefixt. En thuisbevallen. Nu de 2e wordt het een medische ziekenhuis bevalling. Het wordt een jongen en het is idd een stuk zwaarder. Bij onze 1e een dochter had ik 0 kwaaltjes. En nergens last van.. Nu heb ik zowat alles wel een beetje gehad deze zwangerschap. Inmiddels bijna 33 weken zwanger. En ik hoop echt dat hij week 38 komt. Mn dochter is op uitgerekende datum gekomen. Maar hoop deze eerder. Ik ervaar het dus ook. Over drukmaken van ziekenhuis zal ik niet teveel doen. En zou gewoon even ziekenhuis informeren hoe het zit qua ontsluiting. Ik moet ivm mijn snelle 1e bevalling juist zodra deze bevalling begint direct bellen. Ook omdat het gevaarlijk is als mn vliezen breken omdat dat dus het medisch mankement is.. Maar bij de 1e heb ik de vliezen niet zien en voelen breken dus das ook nog een ding... Maar ik denk dat zij je meer antwoorden kunnen geven..

Ik vond het ook spannend.. mijn kinderen schelen 1,5 jaar dus niet heel veel.. ik ging me ook vanalles afvragen.. ook op het laatste moment idd..

En de zwangerschap was zeker zwaarder.. ik was er vanaf week 36 al klaar mee alleen bleef mijn dochter tot week 41 zitten ?

Uiteindelijk is het me meegevallen hoor.. mijn oudste is super lief.. het is druk maar heel goed te doen! Ik heb me druk gemaakt om niks!

En de bevalling.. tsja dat is altijd een ding haha
Eerste was heel lang maar nagenoeg pijnloos.. de tweede heel kort en heftig maar ook wel sneller herstel wat fijn was omdat ik dan ook met mn oudste weer dingen kon doen..

Probeer het op je af te laten komen.. het gaat zoals het gaat.. en als de tweede er helemaal is geniet je van beide kindjes!

Succes met de laatste loodjes!

Ik vind de tweede zwangerschap ook echt zwaarder, maar desondanks geeft het mij juist een fijn gevoel dat er al 1 rondloopt. Nu is onze dochter al 6 als de baby wordt geboren en heb ik wel mijn zorgen over hoe ik haar 's morgens op tijd op school ga krijgen.. Anderszijds vind ik het fijn dat ik juist door de oudste zometeen veel makkelijker weer in mijn ritme kom.
Schooltijden, sporttijden, zwemles.. doordat je dag wordt geleefd door de eerste, denk ik (of hoop ik gewoon ?) dat de tweede mooi mee kan ik dit ritme. Bovendien is die van ons natuurlijk al wat ouder en kan dus soms ook mooi helpen. Lijkt me heerlijk om samen met m'n dochtertje de baby te voeden, te badderen en aan te kleden ?
De bevalling maak ik me wel drukker om omdat juist deze zwangerschap veel zwaarder is. De eerste ben ik ingeleid en heb ik een ruggesprik gehad, maar vond hem zelf best lang duren (duurde lang voor de weeen echt op gang kwamen). Hopelijk gaat het nu allemaal wat sneller. Ik ben ook medisch, al vanaf het begin van deze zwangerschap, en volgens mij mag je gewoon naar het ziekenhuis vanaf het begin hoor. Wie kan thuis kijken hoeveel ontsluiting ik heb? Ik heb helemaal geen verloskundige buiten het ziekenhuis om. 
Uitwijken kan, maar ik begreep van het ziekenhuis dat ze altijd een kamer extra vrij hebben voor medische bevallingen, dus niet voor mensen die tijdens de bevalling medisch worden of gewoon naar het ziekenhuis willen. Ik denk dat het meevalt en dat ze aardig goed kunnen 'plannen'. Ze zullen niet medische ziekenhuis bevallingen eerder weigeren als ze drukte verwachten.

Terug
Bovenaan