@ness

Dacht maak er even een nieuwe topic voor.

Ik was ook bang dat men zou denken, daar is weer zo'n moeder die denkt dat haar kind iets heeft. Maar ik ben blij dat ik mijn gevoelens heb laten spreken, ondanks alle negatieve reacties.
Op de creche kon Jorick niet met zijn jongeren/leeftijdsgenootjes opschieten. Wat heel frustrerend was voor hem, de leiding maar vooral voor mij. Altijd dat gezeur over het gedrag van Jorick. Hij wilde niet in de box, maar wilde naar de bso als het etenstijd was geweest hij trok zich meer op naar oudere kindjes. Ook zei hij heel vaak dat hij die kleine kindjes niet kon verstaan, waarna er vaak vanuit de andere hoek werd gezegd dat hij niet zo wijs moest doen. Dat doet een moeder echt veel pijn.
Op de peuterspeelzaal zat een leidster en die zei steeds dat Jorick zo prikkel gevoelig was. En dat hij een storende factor was, waarna wij hebben gezegd dat ze dan maar iemand moest laten komen om het geheel te observeren. Zo gezegd zo gedaan en daaruit werd geconcludeerd dat meneer toch te weinig uitgedaagd werd en dat de leiding toch wat meer dingen uit de kast moest halen voor hem. Nadat wij een verslag van die observatie hadden gekregen, werd ik heel onrustig, wat zou er met hem aan de hand zijn, waarom deed hij zo anders, waarom kon hij dingen die niet bij zijn leeftijd pastten enz. enz.
Met een lijstje in de hand ben ik naar de huisarts gegaan en deze vond ons lijstje over duidelijk en vond dat er direct getest moest worden, want meten is weten.....
Binnen een maand had hij een verwijzing naar het GGZ geregeld waar wij dus die gesprekken hebben gehad samen met Jorick. Wij vertelden waar wij tegen aanliepen en Jorick werd ondertussen geobserveerd.
Wij kregen een datum wanneer er serieus getest zou worden en dat zou dan een hele dag duren. Jorick hebben wij rond 9 uur s'ochtends naar het GGZ gebracht en wij zijn bij het ziekenhuis in de kantine gaan zitten wachten totdat wij gebeld zouden worden. Tja de testen die ze mij heeft laten zien vond ik dus best wel even slikken, maar Jorick kon het gewoon zonder uitleg maken. Na een halve dag had hij alle testen al gemaakt en omdat er nog tijd over was hebben ze ook direct de andere test gedaan voor de leeftijd van 6jr. Er ging een maand overheen voordat wij daadwerkelijk voor een gesprek terug mochten komen en waar ons werd verteld dat hij Hoogbegaafd was met een IQ rond 140 en een functioneren naar de leeftijd van 7jr en 7mnd. Dat was een opluchting en ook weer een belasting. Hoe ga je er als ouders mee om en hoe gaat dat straks op school..... Gelukkig hebben we qua school de goede beslissing genomen... Hij word straks als hij 6a7 jaar is weer opnieuw getest met nieuwe testen waarin ook de taalknobbels enz bijzitten.... Maar de test die hij al gemaakt had voor die leeftijd was toen al hoog. Dus hij zal daar waarschijnlijk nog hoger op uitkomen.

Wij hebben gelukkig niets hoeven te betalen omdat wij met een medische indicatie verwezen zijn. Maar als je het zelf moet betalen ben je rond de €2000,- kwijt en dan word alleen de test afgenomen die bij de leeftijd past.... Ik zou als ik jou was toch eens contact met de huisarts opnemen.. Zoals net al geschreven, meten is weten...

Heel veel succes.

Jolanda

Hallo,

Bedankt voor je antwoord.

Het probleem bij Fenne is dat ze op de peuterspeelzaal gewoon lekker meedoet met alles. Ook al kent ze de kleuren, vormen, tellen etc. prima. Ik vind dat ze hier op de peuterspeelzaal veel meer uit haar kunnen halen. Thuis wil ze alles weten en vooral waarom. Waar gaat het water heen als je je handen wast, hoe worden baby's geboren en hoe komen baby's in de buik. Ze leest ontzettend graag, ze kan uren zelf in boekjes 'lezen'   we hebben de dikke jip en janneke al een jaar geleden uitgelezen. Ik heb een collega gevraagd om de kleuterCito's voor mij klaar te leggen, kan ik haar zelf thuis wel toetsen. Misschien ga ik binnenkort ook wel langs de huisarts. Bij het laatste gesprek bij het CB zeiden ze dat ik haar maar naar een school aan de andere kant van de stad moest doen. Daar hadden ze wel ervaring met zulke kinderen (toevallig zaten de kinderen van de arts ook op die school).
Ach we gaan eerst lekker vakantie vieren en afwachten hoe het in  groep 1  gaat.

Groetjes Agnes

Hoi Agnes (en Jolanda),

Sorry dat ik even inbreek, maar ik ben even benieuwd. Je hebt het over een school aan de andere kant van de stad. Dat zou dan bij mij in de buurt moeten zijn, dacht ik. Welke school is dat dan? Gewoon even een weetje voor mezelf, niet dat ik denk dat Julian wat dat betreft later speciale aandacht behoeft. Voor zover ik kan beoordelen ontwikkelt hij zich volgens de gemiddelde normen.

Groetjes,
Ellen mv Julian

Terug
Bovenaan