Net 2 en eet super slecht

Hoi allemaal,

Mijn kind is net 2 maanden 2 en eet sindsdien mega slecht. Ze kreeg borstvoeding en is nu ineens ook veel meer weer gaan drinken na de komst van haar zusje (3 maanden geleden)

Doordat ze slecht eet heeft ze snachts honger. Ik krijg er alleen echt niets in omdat ze alles weigert.

Heeft iemand de gouden tip? Ik heb slaap nodig namelijk?
En hoelang duurde dit bij jullie?

Dank❤
 
Waarom keg je dr weer veel meer aan dan.. Iig dat haal ik uit je verhaal uit.. Miss is ze jaloers op de baby en wil ze daarom ook.. Maarja snachts honger is niet goed dus zou ik wel iets verzinnen om haar te laten eten.. Misschien haar laten kiezen wat ze wil eten. Of meer fruit en groente of iets wat ze wel eet aanbieden..
 
Ik heb geen ervaring hiermee maar het eerste wat in mij opkomt is jaloersheid op de baby. Ik persoonlijk zou haar niet meer aanleggen, al zal dat heel moeilijk zijn. Borst is voor de baby jij bent groot en hebt grote kindjes eten.
Ze zal vanzelf wel gaan eten als ze echt honger heeft. Haar blijven aanbieden desnoods 2 keuzes (je mag doperwtjes of rode kool bv) en aan haar de keus of ze eer maar er komt niet anders, ook geen borst.
Ik vraag me namelijk af of het snachts echt honger is of aandacht willen/jaloers zijn en ook de borst willen in de nacht net als de baby.

Heel veel sterkte en ik hoop dat deze fase snel voorbij is?
 
Wij volgen de methode division of responsibility. Dat wil zeggen dat wij bepalen wat waar en wanneer gegeten wordt. En dat onze dochter bepaalt of en hoeveel ze eet. Ik zou volgens die methode dus ook niet extra bv gaan geven. Wat ik wel vaak doe als ik weet dat het nieuw is of dat ze het niet lekker vindt, is iets erbij leggen waarvan ik zeker weet dat ze het lust. Dus soms gaat ze naar bed na een heerlijke maaltijd van enkel veel mango ofzo. Dat is in elk geval geen lege maag.
 
Bizar hè, dat ze als ze 2 zijn ineens moeilijk doen over eten? Onze dochter at heel goed en van de en op de andere dag was het voorbij.

Na een paar weken strijd en discussie heb ik het opgegeven. Ze ging met een lege maag naar bed. Om vervolgens rond 21:00 uur te smeken om eten. Ze kreeg een droge boterham en is zo weer in haar bed gestopt.

Ik probeer haar na 16:00 uur geen snacks meer te geven. Alleen wat rauwe groenten (tomaat, komkommer, paprika) en die knabbelt ze tussen het spelen weg.
Als het eten op tafel staat vraag ik haar wat ze wil hebben en stelt ze dus zelf een bordje samen. Regel is: als je bord leeg is mag je een toetje. Geen idee meer hoe dat gegroeid is, maar sindsdien is het weer gezellig aan tafel.

Vanaf ongeveer 2 jaar groeien ze minder hard en hebben ze dus ook minder voeding nodig dan voorheen. Maar wakker worden met honger lijkt me niet oke. Desnoods geef je haar smiddags een boterham extra en bouw je het avondeten langzaam weer op?
 
Laatst opende je ook een soortgelijk topic geloof ik?

Inderdaad niet meer zoveel aanleggen, dat is helemaal niet nodig en zo hou je dit echt zelf in de hand. Streng en consequent zijn. Laat haar bijvoorbeeld wel om 7.00 en 19.00 even drinken als je dat zo graag wilt maar verder niet. Persoonlijk zou ik helemaal niet meer geven, een kind van 2 heeft helemaal geen borstvoeding meer nodig. Maar je leert het vast niet in 1 dag af...

Mijn jongste dochter is ook net 2 en heeft genoeg dagen dat ze besluit niet te lunchen of te ontbijten. Jammer dan. In de avond eet ze dan vaak wel veel. Ze haalt het vanzelf een keer in. En anders probeer ik rond 19u een banaan of rijstewafel te geven zodat ze nog iets eet. Weigert ze dat ook, tja dan is het pech. Gaat ze zonder eten naar bed. Als ze s nachts wakker wordt krijgt ze een tuitbeker met water, meer niet. Dat weet ze heel goed.

Hoe weet je dat ze wakker wordt van de honger? Dat gebeurt namelijk niet zomaar.. ze wordt wakker omdat ze lekker bij jou wilt drinken en jij geeft eraan toe en dat weet ze. Ik denk dat je echt consequent en duidelijk moet zijn hierin. Dat kost energie, zeker met een baby erbij.

Mijn dochters schelen 21 maanden qua leeftijd dus ik weet precies wat je doormaakt met gebroken nachten. Wij zijn nu alleen 2 jaar verder ;) Maar echt, dit heb je helemaal zelf in de hand zolang je maar even doorzet en duidelijk bent.
 
Ik lees mee omdat onze zoon van 2 en een maand ook ineens niets meer eet savonds. Ik ben helemaal verbaast want hij at werkelijk alles, en goed, en veel.
Daarnaast ben ik ook van het langvoeden, en anders dan de vorige reactie denk ik dat het weldegelijk voordelen kan hebben om een kind van twee te borstvoeden. Maar los daarvan ben ik het wel eens met de gedachten dat dit niet ter vervanging van het avond eten moet zijn. Naar mijn idee zou je kunnen zoeken naar het loskoppelen van de borstvoeding en het avond eten. Wellicht enkel een ochtend en middag voeding bijv. In ieder geval zolang er savonds niet gegeten wordt.
Ik ga in ieder geval zelf de methode van Lewis proberen "division of responsability". Dat past wel bij mijn opvoedingsstijl. Lekker strijdloos door die peutertijd en toch de grenzen en regels bewaken.
Ik geloof namelijk dat het ook gewoon peutergedrag is, en dat gaat wel weer voorbij. Weten wat je lekker vindt, en kijken of het lukt om alleen nog maar dat te eten wat je zelf wil eten. Je zou ook gek zijn als je het niet zou uitproberen als nieuw mensje op deze wereld ?
 
 
Terug
Bovenaan