Net bij de verloskundige geweest ( glucose tolerantie test)

Vandaag bij de verloskundige geweest.
Ik ben tot nu toe 9 kilo aangekomen, totaal vond ze het niet erg veel, maar sinds de laatste afspraak ben ik 3,5 kilo aangekomen wat ze best veel vind.
Na het meten van mijn buik kwam ze tot de conclussie dat ik qua groei op 28 weken zit (ben nu 26 w 3dagen).
Ze heeft het vermoeden dat er iets met mijn suikers niet goed is, of dat de kleine weer een groeispurt doormaakt. Ze keek nog even naar de groei van ons eerste kindje dat was gewoon normaal destijds.
Ze gaf gelijk aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar dat ik voor de zekerheid naar het z,huis moet voor een glucose tolerantie test.
Ze vroeg naar mijn eet gedrag als ik veel snoep.
Dat is echt niet zo, als ik ergens trek in heb eet ik het, maar ik loop niet te snaaien ofzo.
Nu moet ik 3 dagen voor de test een dieet volgen en dan moet ik maandag as voor de test naar het ziekenhuis.
Bij elkaar duurt het onderzoek zo'n 2,5 uur.
Als er geen bijzonderheden uit de test komen wil ze een groeiecho laten maken om alles beter te bekijken.
ik moest me maar geen zorgen maken.
natuurlijk maak ik me nu wel zorgen en zit vol vraagtekens.
Zijn er andere mama's die hier iets over weten of ervaring hebben?

Groetjes Mar

Hey Mar!

Ik ben gisteren naar de VK geweest omdat mijn buik zo groot is.
Ik krijg zaterdag een groeiecho, ik word namelijk ook ruim 2 weken verder geschat.
Ook wordt mijn suiker dan meteen geprikt om te kijken of het daar aan ligt.
Wel raar dat ze niet eerst je bloed prikken voordat je aan een dieet moet beginnen.
Als mijn suiker niet goed is, moet ik ook een dieet maar de VK verwacht van niet omdat ik niet veel snoep en suiker eet en ook niet veel ben aangekomen.
Ze zei tegen mij ook dat ik me niet ongerust moest maken, het kan ook veel vruchtwater zijn of inderdaad een groeispurt.
En zwangerschapsuiker is blijkbaar goed te behandelen.
Maar zoals ik ook al eerder vermeld had op het forum, maar ik me ook stiekem een beetje zorgen.
Heb vanavond een 3D echo en hoop dat zij al kan zien of dat de baby groot is voor deze tijd of niet.
Dus heb niet de ervaring maar maak wel hetzelfde mee, het is dus ook iets wat vaker voor komt en ik denk ook dat het allemaal wel goed komt.

Succes met je dieet en maandag en hoop dat er niets aan de hand is!
Ik laat zaterdag wel weten hoe het gegaan is.
Vanavond eerst maar genieten (hoop ik) van de 3D echo :)

Groetjes Kim

Hoi Mar.

Kan me wel voorstellen dat je je een beetje zorgen maakt, ook al zeggen ze dat dat niet nodig is.
Ik heb er verder geen er ervaring mee maar wou je even veel succes wensen.

Liefs Danielle

Hoi Mar,

Kan me heel goed voorstellen dat je met veel vraagtekens zit...
Ik heb er geen ervaring mee en weet er niks over...dus kan er niks over zeggen.
Succes met het dieet die 3 dagen en maandag in het ziekenhuis.
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes Brigitte

Hoi meiden!
Ik heb ook die glucose tolerantie test gehad. Ik moest alleen geen dieet volgen van te voren. Ik moest nuchter zijn vanaf 22:00 en toen om 8:30 bloed laten prikken. Toen dat suikerdrankje en dan hoor je 2 uur te wachten en opnieuw laten prikken. Helaas kon ik dat drankje absoluut niet verdragen waardoor ik binnen 15 min. op het toilet zat met enorme buikkramp en alles eruit kwam. Toen nog een keer en tot slot moest ik ook nog overgeven!! Het drankje was dus uit mn lijf (voelde me direct beter) maar de test was dus mislukt! De dag daarna hebben ze bloedgeprikt (Hba1c) waarin ze terug kunnen kijken tot 3 maanden terug of je suikers stabiel zijn geweest. Krijg hier donderdag de uitslag van! Succes allemaal!

Ik kom van het februari forum en heb bij de 2e zwangerschap suiker gehad. De GTT stelt op zich niet veel voor, ik hoefde alleen vooraf geen dieet te volgen, ik moest naar het zh, daar een drinkje drinken, een uur wachten, bloed prikken en weer naar huis. Omdat bij mij deze waardes veel te hoog waren, moest ik daarna terug voor een uitgebreidere test, toen moest ik nuchter komen, bloedprikken, drankje drinken, een uur wachten, bloedprikken, uur wachten en nogmaals bloed prikken. Omdat deze waardes ook te hoog waren, kreeg ik de diagnose suiker. Ik ben toen op dieet gezet en mijn waardes bleven keurig. Uiteindelijk is mijn zoontje met 39w6d geboren en hij woog 3525 gram. Een heel mooi gemiddeld kindje. Ik snap dat je je zorgen maakt, maar het beste wat je nu kunt doen is even de test afwachten. Wel zou je alvast op je eten kunnen letten, niet alleen stoppen met snoepen, je suikerwaarde heeft nl. niet alleen te maken met suiker, maar ook met koolhydraten. Gespreid over de dag kleine beetjes eten zorgt ervoor dat je waardes stabiel blijven en opletten met koolhydraatbommen, zoals spaghetti, macaroni, friet, pizza enz. Natuurlijk kun je dit wel eten, maar dan in beperkte mate. In ieder geval heel veel sterkte!

Terug
Bovenaan