net een miskraam gehad

Hallo,

Ik ben Natascha en ik heb er een tijdje over gedaan om zwanger te worden, uiteindelijk met behulp Clomid (om eisprong op te wekken). Dolblij waren we dan ook toen we drie weken gelden eindelijk een positieve test hadden. We zijn anderhalve week geleden op vakantie gegaan naar Italie. Afgelopen vrijdag had ik wat bloedverlies, dus wij daar naar het ziekenhuis. Ik moest een nachtje blijven, met de baby was alles goed (het hartje klopte, goede lengte, zelfs een echo meegekregen), maar er was een bloedvlek te zien waar het kindje niet goed aan het hechten was. Ik werd zaterdag naar het appartement terug gestuurd met de boodschappen om veel te rusten. Ik dus de hele dag platgelegen, maar zondagmorgen serieus bloedverlies met proppen. In het ziekenhuis hebben gekenen en het hartje klopte niet meer, iki moest weer blijven. Maandag is onder plaatselijke verdoving mijn baarmoeder leeggehaald en toen mocht ik eindelijk naar huis. We zijn gelijk door gereden naar Nederland, de zwangerschap en vakantie was voorbij.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat curretege is? En wanneer we weer mogen proberen?

Ik vond het fijn om mijn verhaal even op te schrijven ookal ben ik nog een beetje in shock door alles wat er de afgelopen vijf dagen allemaal is gebeurd.

Groetjes Natascha

Jeetje Natas, Wat ongelovelijk jammer... Ik kan me voorstellen dat je
hiervan uit je doen bent. Een miskraam krijgen is zowiezo al heel
moeilijk, maar als je in het buitenland bent en je mist de nodige
voorlichting of communicatiemogelijkheden, dan is het helemaal
moeilijk, lijkt mij.

Ik heb in oktober vorig jaar een miskraam gehad en heb in die tijd heel
veel steun gevonden op dit forum. Ik ben toen ook gecuretteerd: Mijn
baarmoeder is schoon gemaakt. In Nederland doen ze dat niet standaard,
maar je kunt er zelf voor kiezen en het wordt ook gedaan als de
miskraam niet volledig is geweest. Dan blijven er nog restjes achter in
de baarmoeder.

Tijdens de ingreep wordt je onder (lichte) narcose gebracht of je krijgt een ruggeprik.

Gynaecologen zijn het niet helemaal eens over wanneer je weer zwanger
'mag' worden. Sommigen zeggen dat het geen probleem is om het meteen
weer te proberen, anderen zeggen 1 cyclus af te wachten. Dan is het
makkelijker uit te rekenen wanneer je bent uitgerekend. Na een miskraam
kan je cyclus een beetje uit balans zijn en iets korter of juist langer
duren, vandaar... Soms hoor je ook geruchten dat je de eerste maand na
de miskraam een grotere kans hebt op een herhaalde miskraam, maar ook
daar zijn de meningen over verdeeld. Vanwege de aanwezige hormonen in
je lijf, zou je ook vermeerderd vruchtbaar zijn in die eerste maand
erna, terwijl anderen zeggen dat na een curettage de baarmoeder zo
schoon is, dat het innestelen moeilijker is.

Mijn man en ik zijn na de curettage meteen weer gaan 'klussen'. Niet
dat het meteen weer lukte, maar goed... Wij gaan ervan uit dat je
lichaam het beste weet of je er alweer aantoe bent of niet... Die keuze
is dus aan jezelf.

Ik hoop dat je goed voor jezelf zult zorgen in deze periode. Het
krijgen van een miskraam is toch heel verdrietig, zeker als je na zo
lang proberen zo blij was dat je eindelijk zwanger was. Ik wens je dan
ook heel veel sterkte!

Op een dag zal het tij weer keren. Af en toe lees ik op dit forum
berichtjes van vrouwen die na geduldig klussen weer zwanger zijn
geworden. Ik ben zelf ook weer zwanger, van een tweeling nota bene!
Onthoud dus dat je noooooit weet wat de toekomst jullie zal brengen!

Kop op meid!

Liefs van Sisi.

achhhhhhhhhh wat ontzettend triest!!! heel erg voor jullie!!
mischien heb ik een beetje positief nieuws?? Ik heb ruim 5 weken geleden een MK gehad bij bijna 5 weken...heel verdrietig...bij mij is het vruchtje wel zelf afgekomen maar een heel vreemd gezicht in de wc... volgens mijn Gyn mocht ik meteen weer beginnen omdat je lichaam toch zelf zwanger wordt als het er aan toe is. anders wordt gewoon nog niet zwanger. Zij zei zelfs dat je een iets verhoogde kans kon hebben op een snellere zwangerschap omdat er toch nog iets van hormonen in je lichaam waren..dus wij meteen weer aan de slag na de rouwperiode..en wat blijkt?? meteen weer zwanger!! ben nu 5 weken weer...wel heel bang geweest dat het weer misging maar ja, denk dat je dat toch houd als je een MK hebt gehad..

dus hopelijk lukt het voorjou ooki snel mits je er zelf aan toe bent!! wens je heel veel sterkte en succes!!

liefs sweety

Hoi Natasja,

Wat een verhaal zeg....ik kan me voorstellen dat het raar is op vakantie. Ik heb zelf vrijdag een curretage gehad, ik wist al even dat het niet goed was maar het kwam niet vanzelf opgang. Ze gaan met een slangetje je baarmoeder in om alles schoon te zuigen. Ik heb een papier meegekregen waar op staat: als je wilt mag je gelijk weer zwanger worden.
Ik hoop voor je dat het je goed doet om weer thuis te zijn. Neem lekker de tijd voor jezelf (en je mannetje natuurlijk) het is niet niks.
Bij mij werd er gezegd dat je tussen de 4 en de 6 weken weer ongesteld zult worden en dat dat wel heftiger dan normaal kan zijn.
De ingreep zelf vond ik erg meevallen en tot nu toe heb ik ook niet veel bloedingen.
Ik wens je sterkte.
Veel liefs Kaly

Hoi Meiden,

Bedankt voor de lieve reacties, ik heb er echt ontzettend veel aan. Ik heb dus wel een curretage gehad (maar ik wist niet dat het zo heette), wel jammer dat het in Italie standaard is en in Nederland niet. Achteraf had ik gewoon gelijk naar huis moeten komen, maar ze zijn erg overtuigend in ziekenhuizen. Ben ook blij te horen dat je hier in Nederland gewoon snel weer mag proberen, ze hadden in Italie namelijk gezegd dat ik drie maanden moest wachten. Ik mag nog niet naar mijn gynaecoloog, want ik mag het ziekenhuis niet in (ivm eventuele bacterie omdat ik in het buitenland in een ziekenhuis heb gelegen), maar volgende week heb ik een afspraak, dus dan zal er een hoop duidelijk worden.

Heel erg bedankt.

X Natascha

Terug
Bovenaan