Hoi,
Je verhaal lijkt een beetje op dat van mij. Norah (volgende week 7 maanden) kreeg tot en met 6 maanden ook alleen borstvoeding. Haar onlasting was minimaal (lees: ze poepte maar 1x per week...) en heel erg dun. Wij zijn begonnen met fruit en daar werd haar onlasting wel wat dikker van, maar het scheelde niet veel. De groentehap die er na een week bijkwam deed het 'em... Wij zijn begonnen met 5x wortel en toen 2x courgette. En toen begon het, Norah kreeg heel erg last van haar onlasting. Het was zo vast geworden, dat ze het er bijna niet uitgeperst kreeg. We hebben het twee dagen aangekeken maar toen we haar moesten gaan aanmoedigen als ze moest poepen (het leek wel een bevalling: goed zo meisje, duwen maar, inclusief washandje op haar voorhoofd, pfoe!), was de maat vol. Ik heb het consultatiebureau gebeld en kreeg de volgende tips bij verstoppingen (die zijn wel toegespits op onze situatie, maar er zit vast ook wat voor Leah bij):
- wees zuinig met worteltjes, deze kunnen een stoppende werking hebben... courgette daarentegen is licht verteerbaar
- de darmpjes moeten wennen, dus het is soms ook een kwestie van afwachten
- geef haar een beetje roosvicee laxo, dat werkt goed (kan als drinken, maar kan ook door het fruithapje dat je ´s ochtends geeft of als toetje na de groentehap)
- een klein beetje yoghurt werkt ook (daar kan ook roosvicee doorheen als je geen fruithapje geeft, het maakt de yoghurt ook meteen wat zoeter)
- je mag ook 20 of 30 cc sterk verdunde appelsap of sinasappelsap geven (niet meer en echt goed verdunnen!)
- een paar druppeltjes olijfolie door de fles (aan deze tip hadden wij niets vanwege de bv, maar later hoorde ik dat je natuurlijk ook een paar druppels olijfolie door het hapje kan doen!)
- de anus insmeren met vaseline en die een beetje masseren, dat maakt dat de poep wat makkelijker naar buiten glijdt (is niet erg smakelijk, maar heeft bij Norah wel geholpen)
- gemaalde rozijntjes door de maaltijd
- niet teveel banaan, want dat stopt ook, kiwi laxeert daarentegen
- lichtbruin brood met margarine is ook goed voor de darmen
Als het probleem bij Leah dus ook een verstopping is, kan dit zeker helpen! Ik kreeg het advies om, als dit allemaal niet zou helpen, contact op te nemen met de huisarts en een laxerend medizijn te vragen. Maar het hielp en nu poept Norah elke dag een beetje, zonder al te veel te hoeven persen. Het is nog steeds vaster dan voorheen, maar niet meer zo heel hard.
Ondanks alle tips, zou ik je toch adviseren om met je eigen consultatiebureau te bellen, want het kan heel goed zijn dat de klachten van Leah anders zijn dan bij Norah en dat het probleem bij haar iets anders is dan een verstopping. Ik ben natuurlijk geen verpleegkundige!
Succes!