Je hoeft officieel pas te vertellen dat je zwanger bent als het 3 maanden tot je uitgerekende datum is. In de praktijk is het vaak al eerder te merken, door misselijkheid, moeheid (je hebt ook recht op meer pauzes en soms aangepast werk), een groeiende buik, dus meestal is heg handiger om het eerder te vertellen. Dit geeft je ook meer gelegenheid om je zaken over te dragen voor tijdens je verlof. Nu is 5 weken wel heel erg vroeg, dus ik zou inderdaad de 1e echo afwachten, en misschien wel tot 10-12 weken (als je dat lukt ivm bovenstaande symptomen of aanpassingen van werk). Zelf werkte ik in het laboratorium, waar ik 1 persoon in vertrouwen kon nemen die dan de "gevaarlijke/risicovolle" dingen voor me deed. Ik was door de werksituatie gedwongen dit al vanaf 4 weken aan 1 iemand te vertellen, maar mijn collega's waren enorm begripvol. In een situatie waarbij concurrentie is voor de promotieplek, zou ik proberen het wat langer voor me te houden. Er mag niet op gediscrimineerd worden, maarvanwege het gedoe dat een verlof met zich meebrengt, zouden ze onbewust toch de voorkeur naar iemand anders kunnen laten gaan. De vraag is natuurlijk ook: hoe lang zal de hele sollicitatie/promotieprocedure gaan duren. Als dat 2 maanden is, is het nog te overzien, maar duurt het meestal langer, dan kun je overwegen om het in de laatste ronde bijvoorbeeld wel kenbaar te maken, ook als je minder uren zou willen gaan werken kan dit invloed hebben op de functie.
Ik wil nog 1 ding zeggen, maar dat ligt heel persoonlijk en de een wil gewoon 5 dagen blijven werken en de ander 24 uur per week. Je merkt dit ook pas als de kleine er is hoe het voor jou ligt, maar toen mijn 1e kind op mijn buik lag na de bevalling, wist ik: dit is waarvoor ik leef, en niet mijn werk. Alle ambitie was in 1 klap verdwenen (ik heb gestudeerd, ben gepromoveerd en dacht wel professor te kunnen worden). Bij de eerste ging ik van 40 naar 32 uur, en bij nr 2 naar 24 uur werke per week. Inmiddels zijn we in verwachting van nr 3, en heb ik de competitieve wetenschappelijke wereld vaarwel gezegd. Ik wil wel blijven werken, maar 24 uur. Ook kan het zijn dat je een kindje hebt dat heel slechr slaapt, waardoor het lastig is continue op hoog niveau te functioneren. Maar dit moet je absoluut niet ervan laten weerhouden om voor de promotie te gaan. Je kunt altijd achteraf zeggen dat je toch minder wilt werken...