net zwanger & sauna & dokter

Beste collega zwangeren, ik ben er net achter dat wij zwanger zijn. Ben gisteren nog wel naar de sauna en zonnebank geweest. Weten jullie in hoeverre dit kwaad kan?

Wanneer zouden jullie naar de dokter gaan?

Groet en dank, Lien
 
Lien,
Naar de Sauna gaan en zonnebank kan absoluut geen kwaad, zeker niet als je nog zo pril zwanger bent. Het vruchtje staat pas rond 8 weken in contact met jouw bloedbaan, dus geen probleem. Wat wel over het algemeen wordt gesteld is dat als je wat verder zwanger bent en heel zelden naar de sauna gaat, je het niet langer dan 10 minuten doet, om oververhitting te voorkomen. Sommige artsen zeggen niet naar de sauna voor de 12 weken, maar dat wisselt ook weer heel sterk.

Ik ben nu 20 weken zwanger, en heb net gesport en daarna een korte sauna genomen. Heerlijk. Ik zou gewoon goed naar je lijf luisteren, niet te lang gaan en als je het niet vertrouwd pas weer gaan als je over de 12 weken bent.

Normaal gesproken kun je bij een verloskundige terrecht als je rond de 12 weken bent, maar je kunt nu wel alvast een afspraak maken. Je hoeft dus niet eerst naar je huisarts te gaan hoor, dat is een beetje ouderwets. Maar als je dat graag wilt kan dat natuurlijk wel.

Succes!
 
PS: die zonnebank zou ik in het vervolg niet meer doen, gedurende je gehele zwangerschap. Het kan geen kwaad voor je baby, maar het kan een zgn zwangerschaps masker opleveren: bruine vlekken in je gezicht door veranderende hormonen. Niet fijn dus! Geld ook voor de gewone zon overigens.
 
Terug
Bovenaan