Net zwanger en nu?

Hallo,

Ik heb een vraagje ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Wij zijn er vrijdag achter gekomen dat we zwanger zijn. zijn erg blij maar ook erg onzeker. als ik goed tel ben ik nu 5 weken en 4 dagen.
Ik weet nu eigenlijk niet wat de volgende stap is......
Huisarts -> verloskundige???
Welke verloskundige???
Wanneer vertel je het je omgeving??
Wanneer eerste echo??

Ik hoop dat jullie mij kunnen   helpen.

Alvast bedankt.

Kus Feetje

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Je hoeft je huisarts niet te bellen. Alleen als je medicijnen nodig hebt dan wel melden dat je zwanger bent aan je huisarts.
Je hebt idd. een verloskundige nodig. Als je vriendinnen hebt  met kinderen  in de buurt  kan je het daar aan vragen, maar dan weten ze wel dat je zwanger bent. Anders in de informatie gids van je gemeente of de telefoongids kijken.
De verloskundige kan je vast bellen, maar dat hoeft nog niet. Waarschijnlijk als je nu belt maakt ze een afspraak voor als je ongeveer 10 weken zwanger bent. Sommige verloskundige praktijken hebben een echo apparaat en maken zelf echo's, dan krijg je soms gelijk bij de 1e afspraak. Soms moet je naar een echo bureau en krijg je een formulier mee om daar een afspraak te maken. Sommige verloskundigen werken alleen, dan weet je (bijna) zeker dat je die verloskundige de hele zwangerschap zal zien. Maar meestal werken ze in een praktijk, met 2 of veel meer. Dan kan het moeilijker zijn om een band te krijgen en weet je niet wie je bevalling zal doen, als je niet bij een gyn. terecht komt.
Wanneer je het wil vertellen moet je helemaal zelf weten. Waarom zou je het je ouders, broers/zussen, goede vriendinnen niet vertellen. Zij zijn ook de mensen die je het zou vertellen als het niet goed zou gaan.
Op je werk hoef je het nog niet te vertellen, tenzij je werk doet waarbij je sommige dingen niet mag doen als je zwanger bent.
En als je nog geen foliumzuur slikt snel mee beginnen, is tegen een openruggetje bijv.
Zo een heel verhaal!!! Ik hoop dat je er iets aan hebt.

hallo

gefeliciteerd met je zwangerschap,

toen ik erachter kwam dat ik zwanger was heb ik meteen de huisarts gebeld en toen kon ik meteen foliumzuur bij hem ophalen, en ik kreeg een folder van de verloskundigepraktijk bij ons in de buurt,
die heb ik toen meteen gebeld en toen ik ongeveer 8 weken zwanger was had ik de eerste afspraak daar, ik kreeg toen een formulier voor een echo in het ziekenhuis en ik kon een week later al terecht voor de termijn echo.

Groetjes Rebecca ( 34,6)

Net zwanger, wat nu ???

Genieten, genieten, genieten, enz.....

Ik was ook zo onzeker, maar alles komt goed.

Bel de dokter even op voor foliumzuur (mocht je die nog niet slikken).

Verder ga je kijken welke verloskundige je wil hebben. Ik heb via de verzekering gekeken (cz). Op hun site staan verloskundige met wie hun een contract hebben. Daaruit kies je 1 die je aanspreek of waar je (goede) verhalen over gehoord hebt.

Bel die verloskundige op en die zal je de rest uitleggen. Meestal laten ze je rond 8-12 weken naar je eerste afspraak komen. Hier komt ook je echo ter spraken en zo.

Tenzij je redenen hebt om eerder een echo te doen, of je ergens op te laten testen, doe je het gewoon lekker rustig aan en alles gaat (bijna) vanzelf.

Maar vooral :

Geniet, geniet, geniet, geniet, enz......

Groetjes Jeanine.

ps nog gefeliciteerd

Gefeliciteerd met je zwangerschap

Als je in een klein dorp woon, net als ik dan kan je je huisarts bellen in plaats van de verloskundige... Omdat die meestal toch een heel eind verder zitten.

Mn vorige zwangerschap heb ik ook de ha gebeld en die heeft alle controle's en de bevalling gedaan. Ben nu weer zwanger en loop ook bij de huisarts.

Voor de echo krijg je een verwijsbrief voor het ziekenhuis...

Wij vertellen de omgeving met 12 weken het grootte nieuws. Wel moeilijk hoor om zo lang voor je te houden..

Groetjes Daphne 6 wkn 5 dgn

Hallo allemaal,

Ik heb gister een test gedaan en daaruit bleek dat ik zwanger ben!
Mijn eerste keer..
Ik ben natuurlijk nog erg onzeker omdat het nieuw is en ik hoop dat alles maar goed verloopt.
Ik heb veel aan jullie reacties gehad die jullie hier geven.
Ik ben nog best jong (20), mijn vriend heeft mij vorige maand ten huwelijk gevraagd en nu ben ik zwanger! helemaal geweldig.
Ik hoop nog veel van jullie te lezen de komende maanden!

Groetjes,
Sammy-Jo

Hoi,

Als het goed is, slik je al een poosje foliumzuur, 0.4-0.5 mg/dag.
Als dat niet zo is, kun je dat halen bij de drogist.

Je zoekt gewoon een verloskundige via google/detelefoongids.nl ofzo en die bel je voor een afspraak.

De huisartsen doen tegenwoordig geen zwangersschapsbegeleiding mee tenzij je in een afgelegen dorp woont, dan gebeurt t nog wel es dat de HA wel bevallingen doet.

Neem je geen medicijnen die schadelijk zijn voor de vrucht??????

En wanneer je het gaat vertellen, tsja, dat moet je zelf weten. Hoe eerder je het vertelt, des te groter de kans is dat je later misschien slecht nieuws moet vertellen. Je kunt bijv, de termijnecho afwachten....

Geniet ervan!

Allemaal super bedankt ik denk dat ik morgen ochtend de huisarts bel.
Foliumzuur slik ik al dus...
denk dat we het onze ouders over een week vertel en de rest afwacht tot 12 weken omdat ik toch wel iets zekerder wil zijn.

kus Feetje

Terug
Bovenaan