Net zwanger, wanneer vertellen?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik denk dat ik net een paar weken zwanger ben (het streepje is héél licht, maar het staat er wel). Gisteren een etentje gehad met m'n ouders, en er ging maar 1 ding door mijn hoofd: zal ik het vertellen? Is wel erg vroeg..

Wanneer hebben jullie het verteld? Ik kan me zo voorstellen dat ik de volgorde ouders - vrienden - werkgever/collega's aanhoud, of hebben jullie het in een andere volgorde gedaan?

Je hoort altijd dat het grootste 'gevaar' na 12 weken over is, maar dan kan je toch al best wel een buikje hebben? Ik zou het vervelend vinden als ik het nog niet verteld heb maar het al wel te zien is. Aan de andere kant vertelde mijn collega het al na 7 weken, dat vind ik dan wel weer heel erg vroeg.
En over een paar weken ga ik op kamp met de school waar ik voor werk, een week lang met collega's op 1 kamer. Hoe moet dat dan? En met eten, ik zal toch iets moeten doorgeven aan de kok, of niet?

Haha, veel vragen dus, wie heeft antwoord?

xx Een blije maar onzekere Floppie

Hoi!

Gefeliciteerd! Een streepje is een streepje en daarmee ben je dus hartstikke zwanger! Als je voor jezelf nog een keer een test wil doen, kun je dat het beste over een dag of drie doen, dan is 'ie al een stuk duidelijker. (heb ik ook gedaan deze keer, ookal wist ik de eerste keer dat het ook al positief was)

Wanneer je het gaat vertellen is natuurlijk heel persoonlijk. De een  doet het al direct, de ander wacht tot 12 weken. Directe vrienden en familie wisten het meteen bij ons. Deze zwangerschap is voor mij nu eenmaal belangrijk en ik wil het kunnen delen. En als het mis zou gaan wist ik dat ik bij hen op steun kon rekenen.

Ik ben gestopt met werken voor ik zwanger werd, dus ik heb het mijn werkgever niet hoeven vertellen.   Het kan inderdaad dat je met 12 weken al een beetje een buikje hebt, maar die kun je best verbergen met wat ruimere shirts als je dat zou willen. Bij mijn eerste zwangerschap droeg ik vanaf week 12 positiekleding.

Het is inderdaad misschien handig om aan de kok door te geven dat je bepaalde dingen niet mag eten. Als er normaal gekookt wordt, zal hij / zij geen aanpassingen hoeven maken. En dan hoef je het ook nog niet te vertellen als je dat niet wilt. Het valt natuurlijk wel op als jij ineens andere dingen gaat eten dan de rest geserveerd krijgt. Ik ben bang dat je er dan niet onderuit komt.

Tegenwoordig ga je met 8 weken al naar je eerste controle van de vk en heb je vaak al snel je eerste echo. Wellicht is dat al voordat je weggaat?

Groetjes, Marisa

gefeliciteerd. Ik heb het gelijk aan de ouders verteld en aan de buitenwereld moest ik het wederom al met 6 weken vertellen. Bij elke zwangerschap lig ik 24 uur per dag misselijk op bed. Dus niet werken etc. Bij mijn zoon voelde ik me later wel lekkerder worden, maar nu blijf ik zo beroerd en misselijk en kokhalzen. Wat ik fijn vond dat iedereen het zo snel wist, is dat ik vorig jaar missed abortion had gehad en iedereen het dus wist. Zoveel lieve reacties toen gekregen. Met 12 weken kwamen ze er toen achter dat het met 9 weken was gestorven. Maar het is aan jezelf waar jij je prettig bij voelt. Bij mij zie je pas met 4 mnd een buik omdat ik natuurlijk in het begin zo ziek ben.

groetjes davina
22 weken en 3 dagen zwanger

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wij hadden  het gelijk al aan onze ouders, broers en zussen  verteld. Dat zijn voor ons ook de mensen die we gelijk zouden vertellen als het een miskraam zou worden, wat ook 1 keer gebeurt is.
Met 12 weken was er bij mij nog niets te zien hoor! Dat verschilt per persoon.
Aan de kok op schoolkamp hoef je niets te vertellen hoor. Die kookt het eten toch gewoon, ik denk echt niet dat hij rauw vlees serveert of rauwmelkse kaas. En mocht er toch filet american staan dan eet je dat gewoon niet. Bijna alle franse kazen in Nederland kan je gewoon eten, de kazen van rauwe melk zijn alleen bij een speciaalzaak te krijgen.  Ik ben dat nog niet tegengekomen op een schoolkamp. Een ander iets is medium gebakken biefstuk, ook niet iets wat je snel op kamp eet.
Ik denk dat je het eerder opvalt als je misselijk bent.
Veel succes!!

haai
gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Wij hebben het direct rondgebazuind!!
Wij waren van mening dat als het goed gaat kan iedereen lekker blij met ons zijn, gaat het fout weet iedereen het ook en hoef je niets dubbels te vertellen "ik was namelijk zwanger maar nu niet meer"
Ik werk zelf in een gevangenis in een heel hecht team dus wilde ik het A met hun delen en B heb ik het voor "onze"veiligheid gedaan.
Ik kan, wil en ga niet meer ingrijpen bij een vechtpartij dus moeten ze daar rekening mee houden. voor mij was de keuze dus heel simpel en ik ben dan ook blij dat ik zo open ben geweest want iedereen leeft ontzettend mee, dat is heel erg leuk!!!

liefs Sas

Gefeliciteerd!

Ik zou wachten tot na de echo, omdat je toch wel vaak hoort dat het een leeg vruchtzakje is enzo. Er kan nog zo veel mis gaan in de eerste weken.
Ik ben nu 6 weken zwanger, en krijg met 10 weken de echo, daarna gaan we het vertellen aan onze ouders, de rest pas wat later.
En ook op mn werk ga ik het pas met 11 of 12 weken vertellen.
Bij de 2 eerste precies zo gedaan.
Ik heb zelf pas rust als ik de echo heb gehad.
Maar ik lees dat heel veel mensen het al meteen vertellen. Ik wil liever niet als het mis gaat of niet goed zit dat ik dat dan aan iedereen zou moeten vertellen.

allereerst van harte gefeliciteerd :D

ik wist al dat ik zwanger was, voordat ik over tijd was. heel raar, maar echt waar hahaha

toen ik 1 dag over tijd was, gelijk test gedaan. ja hoor, zwanger (duuh dacht ik :p)

ik ben gelijk naar mn vriend gefietst, die op zn werk zat.

diezelfde avond zijn we nog naar mijn ouders en opa en oma gegaanom het te vertellen. (voor de duidelijkheid ik was dus net  2 weken zwanger)

vrienden, collega;s enz hebben we allemaal pas ingelicht toen ik 12 weken zwanger was.

groetjes, do

Terug
Bovenaan