Neurodermitis/eczeem baby 3,5 maand

<p>Hallo allemaal,</p><p>ik ben al sinds een week in het ziekenhuis met mijn zoon van 3,5 maanden voor allemaal onderzoeken, zoals bijvoorbeeld allergieën. M’n zoon had allemaal rode vlekken in z’n gezicht met schilfers. Ze denken dat het neurodermitis/eczeem is. Uiteindelijk heeft hij het ook op z’n lichaam gekregen heel iets. Een aantal vlekjes. Zelfs op z’n bips! Heeft iemand van jullie een kind die dat ook heeft gehad in z’n gezicht ? Of ergens op het lichaam. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke behandelingen hebben jullie hiervoor moeten doen. Mijn zoon krabt ook z’n gezicht vaak open omdat het zo jeukt?</p><p> </p><p>xxx</p>

Hoi,
Wat erg zeg..

Onze dochter heeft constitutioneel eczeem, dit kreeg ze met 6 weken al. Het begon in haar gezicht waar het eerst leek op baby eczeem.
Toen het echter erger werd veranderde het in schilfers en lag heel haar huid open en kwam er geel vocht uit. Wangen, oren, hoofdhuid echt alles zat helemaal onder.
Zijn bij de dermatoloog en alles geweest, het enige wat helpt is hydrocortison zalf (bij onze dochter).

Momenteel heeft ze het niet (14 maanden) maar toen ze zo jong was kreeg ze het echt vaak. Ook op haar romp, begon met allemaal rode puntjes en die verandere in grote rode, dikke plakken.
Hiervoor moesten we echt weer hydro smeren anders werd het alleen maar erger.

In die tijd gind ze maar 1/2 keer per week in bad, alleen neutrale producten, luchtige kleding van 100% katoen, huid vet houden met witte vaseline zalf.
Ze zat ook continue aan haar gezicht en hebben toen krabwantjes aangegeven.

Wat neurodermitis verder is weet ik niet maar als het eczeem is dan grote kans dat het dezelfde vorm is als onze dochter heeft.
Is er al duidelijkheid over wat het precies is?

Hallo niempje,
wat erg zeg dat jullie dochter het zo erg had? bij mijn zoon komt er ook soms heel vocht uit op bepaalde plekken waar t open is. Hij kreeg ook cortison waardoor het helemaal weg was voor 2 dagen, maar wij mochten het alleen 3 dagen gebruiken omdat het niet goed is voor de huid in t gezicht. Ik ga wel even navragen hoe het zit met hydrocortison, want die hebben jullie ook in het gezicht gesmeerd? 

ja mijn zoon heeft nu ook rode puntjes op z’n lichaam en op sommige plekken iets grotere vlekken. 

mijn zoon doe ik zowieso maar 1 keer per week in bad omdat het zo slecht is voor z’n huid. Hebben zelf de neus en oog zalf van bepanthen gekregen om dat overal op te smeren. Ja neurodermitis is eczeem maar weet niet precies welke soort eczeem, ga het zo maar even navragen voor de duidelijkheid. 
na hoeveel maanden was het helemaal weg als ik vragen mag? De arts zei net ook wel dat het helemaal weg kan gaan maar ook altijd telkens terug kan komen.

Hoi,
We hebben de hydrocortison moeten smeren toen het weg was en daarna afbouwen ermee. En ja ook in haar gezicht, meerdere keren zelfs omdat het anders gewoon niet weg ging. Zoland we maar uitkeken met de dunne delen zoals wallen, ogen en mond.
Dat kregen we van de dermatoloog door, een afbouwschema voor het smeren. Ze gaf aan dat als je er in een keer mee stopt de werking dan niet is zoals het hoort.
Eerst hydro en dan er over nog die dikke witte vaseline. Volgens mij heet die cetomacrogol zalf. Als je die voor laat schrijven dan wordt dat telkens vergoed door de verzekering. Die tubes gingen er bij ons per week een doorheen.
Hebben jullie die ook?

Poeh even terug hoor.. met 6 weken gekregen en dit was na 2 weken helemaal genezen. Toen kreeg ze het op haar buik een aantal keer dus moesten we weer gaan smeren. Heel de winter periode hebben we op en af moeten smeren omdat ze vaak plekken kreeg.
Ze is nu 14 maanden en we hebben al zeker sinds maart geen hydro meer moeten smeren. Ook de vaseline doe ik alleen op haar gezicht als ze uit bad komt.
Verder is haar huid wel mega gevoelig voor alles. Heeft heel vaak luieruitslag, zon/wartme allegie en krijgt snel plekjes maar dr eczeem is (nog) niet terug geweest.
Ben benieuwd wat de winter ons gaat brengen, dan wordt het vaak weer actief.

Ja wst erg hè als ze t in t gezicht hebben en niet weg gaat. M’n zoon heeft dus atopische eczeem en had gevraagd om de hydrocortison, maar de arts zei dat ze dat het liefst niet doen, omdat het de huid erg dun maakt. Ze zei ook dat het gezicht erg gevoelig is voor cortison. Dus wij hebben alleen nog de neus en oog zalf van bepanthen, omdat het zo vettig is en uiteindelijk als het weg is moeten we een normale gezichtscrème kopen wat voor gevoelige huid bestemd is. de cetomacrogol zalf hebben ze niet voorgeschreven. Hier is ook al 1 tube op binnen 2 dagen. Het is wel een erg kleine tubetje hoor. 

klopt de arts gaf ook al aan dat het in de wintermaanden het ergste is. Hopelijk krijgt jullie dochter het nooit meer terug! De arts zei het ook al zoals jij zegt dat de huid erg gevoelig word en is. Wij moeten nu zowieso neutrale producten gebruiken die echt voor eczeem zijn en we konden olie voor in bad gebruiken zodat de huid dan lekker vettig blijft. Moesten jullie dat ook? 

Ik heb zelf van top tot teen eczeem gehad. Ben veelvuldig ingesmeerd met hydrocortison, steeds gesmeerd tot het weg leek, geen afbouwschema. Steeds kwam het terug. Op sommige plekken wel een dunnere huid, maar het valt mee. Soms heb ik nog eczeem op mijn handen en oogleden en rond mijn mond. Ik smeer nu een sterkere zalf, maar niet smeren is geen optie. Dan wordt het steeds erger en ben ik uiteindelijk langer aan het smeren. 
Onderbehandelde eczeem is ook niet goed voor de huid. 
Mijn zoontje had het ook als baby, dreumes en peuter, vooral op zijn borst en benen. Ook hydrocortison gesmeerd, maar wel met afbouwschema omdat het onderhuids nog aanwezig is. Nu is hij 4 jaar en heeft een mooie huid. We smeren hem nu preventief in het vaseline bodylotion, die witte. Dat werkt bij hem veel beter dan cetomacrogol, pure vaseline, koelzalf of wat we ook hebben gehad. Op een moment gebruikten wij een kilo cetomacrogol per maand. 
Maar ik neem aan dat de dermatoloog je een beter advies kan geven en hopelijk komen jullie achter de oorzaak. Wij weten het nog steeds niet. 

Triamcinolon en Lanette creme met 20% vaseline. Onze zoon had ook open wonden op zijn armen, die moet je eerst helemaal dicht hebben voordat je met deze cremes aan de slag kunt, dat betekent niet laten krabben en da’s echt heel lastig weet ik, vooral in het gezicht. Maarniet onmogelijk. 
Onze zoon had het ook wel eens in z’n gezicht maar hij krabde het daar gelukkig niet open. Zijn armen en enkels wel en die konden we gelukkig bedekken met strakke broeken waardoor hij er niet bij kon. Hij heeft een keer ook eczeem gekregen op z’n tepels! Houd dus z’n hele lichaam goed in de gaten en leer hoe je naar eczeem moet kijken om het in de beginfase te herkennen, dus in daglicht kijken. Vraag de arts of of hij je dat wil leren en hoe je daar op moet anticiperen. 
Wij zijn op aanraden van het cb bij een eczeemvpk van de Thuiszorg geweest, daar staan we nog onder controle. Ze heeft ons goed op weg geholpen dmv smeertechniek en schema’s & afbouwschema’s. Eigenlijk in alles; wat het triggert en hoe we ermee om moeten gaan qua kledingkeuze en hygiene. 
Wij smeren al vanaf dat hij ongeveer 7/8 mnd was en hebben een heftige periode gehad; onze zoon was erg onrustig door de komst van z’n zusje, ik denk echt dat hij daar stress van had wat begrijpelijk is, en natuurlijk als hij ziek werd of een sprongetje had, bij het doorkomen van tanden, onze zoon reageerde hier altijd op, hij had dan meteen uitslag en nog heeft hij die zwakke plekken op z’n lichaam. Ook als we in de zandbak gaan spelen heeft hij diezelfde avond al uitslag. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat alle kindjes met eczeem dit hebben.. 
Hij wordt binnenkort 2 en ik kan zeggen dat we sinds een paar maanden pas geen erge eczeemplekken meer hebben gehad en het onder controle hebben. We checken dagelijks al zijn gevoelige plekken en soms stip ik nog wat aan, ook alsik het zie aankomen dus nog in de beginfase op de huid zichtbaar. 
Het volgen van de schema was voor ons echt heel lastig want je zat bijvoorbeeld net in het afbouwen, gebeurde er iets en had hij opeens weer hele erge plekken. Dan kon je dus weer opnieuw beginnen met je smeerschema. Wat bij ons inhield: 2 x insmeren met hormooncreme en 1 x met de Lanette creme met vaseline. Je had dus 3 smeermomenten, vond ik wel pittig.
De tip die ik wil meegeven bij het smeren is, goed de instructies volgen die de arts opgeeft en niet bij warme weer smeren en ook niet ‘s nachts (deden wij dus wel met alle gevolgen van dien), de cremes krijgen bij warmte een erge bijwerking waardoor de eczeem erger wordt! Dit geldt ook voor de Lanette creme met vaseline. Voor ons betekende dit overdag smeren en in de zomer was dat drama want door de weersomstandigheden ben je nogal beperkt. 
Succes en hoop dat je zoon er snel van af is!! 

VBE het beste is natuurlijk om geen hydro te smeren, maarja soms kun je niet anders. Als het nu echt niet weg gaat dan zou ik daar wel op aandringen, anders blijft hij krabben etc.
Onze dochter haar gezichtje is nu helemaal gaaf en haar huid is echt niet dun geworden van die paar keer smeren.

We hebben in het begin gewerkt met neutrale producten. Inmiddels gebruik ik de shampoo en douchegel van Etos merk. Hier kan ze tegen en wil dit dan ook blijven gebruiken. Gebruikte idd een badolie van het merk Innoli of zoiets. Ruikt heerlijk en deed haar huid echt goed. Ook hier nu vanaf en gebruik gewone badolie.

Ik hoop het nooit meer terug te zien bij haar. Zie het begin ervan gelukkig wel meteen en begin dan ook weer structureel met de vaseline zalf.

Terug
Bovenaan