neus & bacterie

Hoi allemaal,

mijn zoontje heeft het neuspeuteren ontdekt... Nou vraag ik me af of bepaalde bacterien ook via de neus in het lichaam kunnen komen, zoals de toxoplasmoseparasiet. Of hij raakt wel eens de bot van onze hond aan en daar kunnen natuurlijk ook allerlei bacterien op zitten (listeria?). Hoewel ik niet van plan was om de politieagent uit te hangen en hem continu in de gaten te houden wat hij wel/niet aanraakt voor hij zijn vingers in zijn nues/mond stopt, hoop ik wel antwoord op mijn vraag te krijgen van jullie. Ik weet dat bacterien via de mond binnen kunnen komen, maar via de neus???
veel groetjes van Lieke
 
De enige manier waarop je zelf geen last hebt van bacteriën is stoppen met ademen. Een weinig prettige optie.
Ieder kind wordt groot met bacteriën. Je moet je kind op een gegeven moment gaan bijbrengen dat neuspeuteren vies is. Verder moet je ervoor zorgen dat je je hond regelmatig ontwormt en als je kind aan het bot van de hond zit, dan moet je dat gewoon verbieden. Niet omdat je kind hier nou iets van zou kunnen krijgen, maar simpelweg omdat het bot van de hond zelf is. Niet alle honden stellen het op prijs dat er zomaar aan hun spullen gezeten wordt. Ook dat moet een kind leren.
 
Hallo,
Ik heb tijdens de haptonomiezwangerschapscursus geleerd dat je je huis vooral niet al te schoon moet houden omdat dit ook een van de redenen is dat veel kinderen zo allergisch zijn. Het bot van de hond is misschien een ander verhaal, maar zou me niet heel druk maken over bacterieen. Groetjes,
Michelle
 
Terug
Bovenaan