neusspray xylometazoline zwangerschap

<p>Ik ben nu ruim 4 weken zwanger en heb neusspray gebruikt met xylometazoline. </p><p>Nu lees ik overal dat het schadelijk kan zijn etc. etc.</p><p>Vorig jaar augustus heb ik een miskraam gehad dus ik ben zo bang dat ik er weer 1 krijg nu we eindelijk weer zwanger zijn</p><p> </p><p>Wat is jullie idee? Kan het kwaad?</p>

Hoi! Had mijn hele zwangerschap last van zo’n irritant verstopte neus door die slijmvliezen. Ik heb gehoord dat het ‘schadelijk’ kan zijn om dezelfde reden dat het schadelijk is voor niet zwangeren: het kan bloeddruk verhogend werken. En dat is een iets groter risico als je zwanger bent.
Maar dus: gewoon niet de aanbevolen dosering overschrijden :)

Fijn dat je het nu wel weet toch? Kun je overstappen op zoutoplossing en laat je de xylometazoline staan. Snap wel dat je nu ongerust bent, maar laat het los. Nu je het wel weet, kun je een bewuste keuze maken of je het middel nog wil gebruiken. En bij twijfel of gebruik van medicatie de volgende keer even bellen met de VK, dan weet je het zeker.

Hoi,
Ik had in het voorjaar erg last van hooikoorts en mijn neus zat dag en nacht verstopt. Een gewone zoutoplossing werkt dan dus niet. Heb toen de huisarts en de verloskundige gebeld, en een neusspray met xylometazoline mag je gewoon gebruiken, zolang je het niet langer dan 5 dagen achter elkaar gebruikt. Zoals MikkieX hierboven dus al zei, de aanbevolen dosering niet overschrijden. 
Succes! 

Je mag het 1-malig in je zwangerschap gebruiken gedurende maximaal 5-7 dagen. Zoals hierboven ook aangegeven kan het er voor zorgen dat je bloeddruk wat hoger wordt. Een hoge bloeddruk zorgt ervoor dat je placenta minder goed doorbloeden kan, en er dus minder voedingsstoffen bij je kleintje kunnen komen. Ik zou zeggen dat het voor jou nog helemaal geen probleem hoeft te zijn want jou kleintje is nog niet afhankelijk van de placenta. Hoge bloeddruk is over het algemeen ook pas een punt later in je zwangerschap. Dus ik zou zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken! Geniet van je zwangerschap! 

Ik heb het in mijn eerste zwangerschap wel een aantal keren gebruikt. (Was toen vaak verkouden) Niks aan de hand uiteindelijk. Tijdens de bevalling kwam ik er pas achter dat het eigenlijk niet mocht dus. ?
maar zoals eerder ook al is gezegd hoef je je er in dit stadium absoluut niet druk om te maken. En al helemaal niet als het eenmalig was. 

Vanaf nu niet meer gebruiken dan?
Die ene keer kan vast niet zoveel kwaad.
Maar van mijn dokter mocht ik het echt  niet gebruiken. 
Dus ik zou zelf geen risico nemen en ook al word hierboven gezegd 5 dagen en niet langer gebruiken.
Mij raadde de dokter het echt af.  En kreeg tot 2 keer toe een andere neus spray voor zwangere.  
Ook al werkte ze niet?
Maar die ene keer kan vast geen kwaad  en maak je je toch zorgen. Lucht je hart bij je verloskundige of dokter.? mensen die ervooe geleerd hebben en die je kunne geruststellen??
Fijne zwangerschap 

Dit mag je korte tijd gebruiken als je zwanger bent, dus geen zorgen. Daarnaast ben je nog maar zo kort zwanger dat je kindje nog niet gevoed wordt via de placenta.
Als je er niet gerust op bent, bel dan even met de Ha of verloskundige. Al is 't maar voor de geruststelling. 

Terug
Bovenaan