Nevenbevindingen Nipt

Hai allemaal,

Inmiddels 8 weken zwanger van de tweede en binnenkort moeten we de keuze maken mbt prenataal onderzoek. Nu willen we een nipt doen (we hebben een gezonde zoon en als ik moet bevallen ben ik 35, dit telt voor mij mee). Dan rest nog de keuze mbt de nevenbevindingen. Willen jullie met me delen wat de reden is waarom jullie juist wel/niet gekozen hebben voor nevenbevindingen en of jullie blij zijn met deze keuze? Dank alvast!
 
Hoi,
Ik zou geen nevenbevindingen willen weten omdat van veel chromosoom afwijkingen niet duidelijk is wat daarvan concreet de uitkomst is. Er kan bijvoorbeeld een deukje of extra dakje op chromosoom 1 zitten maar wat je daarvan gaat zien bij je kind is nog onbekend of wordt nog onderzoek naar gedaan. Dit leek mij juist vervelend om te weten en misschien iets waar je je zorgen om kan maken terwijl je er misschien nooit iets van gaat merken. 
 
Ik was 39 en heb bij mijn zoontje van inmiddels alweer 12 maanden niet gekozen voor nevenbevindingen. Dit omdat duidelijk was dat ze heel vaak nevenbevindingen vinden bij zwangere maar niet kunnen ontdekken wat het dan precies is, waar het vandaan komt en welk effect dit heeft op de baby. De zwangere vrouwen zijn dan mmmaaannnddeeennn lang ongerust en achteraf blijkt dan om niets....
 
Wij hebben zonder nevenbevindingen gedaan. Zowel verloskundige als gyneacoloog gaven aan dat de chromosoomafwijkingen die onder nevenbevindingen vallen minder vaak betekenen dat er echt een afwijking is. Bij de drie bekende waar de NIPT voor is, is het wel met redelijke zekerheid te zeggen. Lang niet alle chromosoomafwijkingen beteken meteen een afwijking, maar die uitkomst geeft wel stress. En stel dat ze met een vruchtwaterpunctie inderdaad een afwijking bevestigen, dan zegt dat in het geval van die nevenbevindingen niets definitiefs over hoe erg de afwijking het leven van je kindje gaat beinvloeden. Ik had bij het vinden van een afwijking dus sowieso de bevalling afgewacht, omdat ik te bang zou zijn mijn kindje het leven te ontzeggen terwijl dat niet nodig had geweest, en wilde ondertussen de stress niet. 
Down had ik de zwangerschap ook niet voor afgebroken. Edwards en Patau wel. Dat was de afweging, waar breek je een zwangerschap voor af? De andere dingen hoefde ik niet te weten. Was wel heel zenuwachtig voor de 20 weken echo. 
 
Ik ben 27 maar ook gekozen voor nipt met nevenbevindingen. Puur omdat het kan tegenwoordig, wij wilden graag weten waar we aantoe waren.
Mochten er afwijkingen uitgekomen zijn hadden we van tevoren al doorgesproken wat we wilden doen. Evt een punctie etc. Maar ook beide heel duidelijk dat bij ernstige afwijkingen wij de keuze konden maken om de zwangerschap af te breken, hoe verdrietig ook. Echter wilden wij voor onze baby geen extra zwaar leven vol met bijv handicap.

Uiteraard heb ik alle respect voor andere mensen die andere keuzes maken. Maar gelukkig hebben we tegenwoordig de keuze hierin. Zo sta ik erin.
Gelukkig was alles goed. Bij een evt 2e ooit zou ik er weer voor kiezen.

Succes ?
 
Terug
Bovenaan