Niet 29 maar 30 of 31 wkn??!


Hoi dames,

Gister ben ik weer op controle geweest bij de VK. Alles was verder prima in orde, bloeddruk enz. allemaal goed!
De VK zei dat ze aan de omvang van de baby zou zeggen dat ze niet 29 maar 30 of 31 weken zou zijn. En dat ze het bij de volgende controle toch goed wou nakijken, als dan blijkt dat de baby 2 a 3 weken voor ligt dan wil ze een echo doen voor de zekerheid.
Ik was een beetje geschrokken eigenlijk en er was ook niemand met me mee. ik heb dan ook niet gevraagd wat er dan zou kunnen zijn mocht blijken dat het groter is. Betekent dit dat de uitgerekende datum niet klopt? Of krijg ik gewoon een groot kind? Ze had het ook over een eventueel suikertestje..maar als je zwangerschapssuiker hebt, dan kom je in het gewicht toch veel aan? Dat heb ik helemaal niet..
Al met al ben ik nieuwsgierig of meerdere van jullie dit ervaren hebben of misschien tips hebben.
En ja, ik weet het ik moet me geen zorgen maken...maarja dat is makkelijk gezegd wanneer je hormonen een rol spelen hahaha..
Ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen...

groetjes siona
29w2d
 
Wat vreemd dat je verloskundige   het zo stelt. Hoe verder in de zwangerschap, hoe groter de verschillen kunnen zijn tussen  baby's onderling.  

Mijn eerste dochter was bij de geboorte bijna 60 cm, je kan je voorstellen dat ook zij altijd flink wat dagen/weken voorliep op alles. Ze is drie dagen na de uitgerekende datum geboren, en was gewoon heel lang. Mijn jongste meisje was een stuk kleiner (kilo lichter en maar 49 cm), daar werd wel een opmerking over gemaakt, dat ze in de gaten gingen houden of ze nog wel groeide omdat haar zus zoveel langer was.
 Ze is 1 dag voor de uitgerekende datum geboren, dus daar kan die 11 cm verschil 'm niet in gezeten hebben.

Maar goed ieder kind ontwikkelt zich anders. Mijn oudste heeft de bouw van vaders kant (allemaal lange vrouwen in de familie), mijn jongste lijkt meer op mijn kant (alle vrouwen zijn klein).

Ik denk dat je gewoon de uitgerekende datum moet aanhouden en de meeste kinderen worden geboren tussen de 37 en 42 weken. Hou daar gewoon rekening mee.

Ik heb altijd begrepen dat tot 12/13 weken de echo betrouwbaar was om de duur van de zwnagerschap te bepalen en daarna niet meer, vanwege de groeiverschillen die kunnen ontstaan.

Geniet van je laatste weken en hoe dan ook dat kindje wordt een keer geboren, lang, kort dik of dun, het is jouw kindje.

Miep
 
Hallo,

Na week 20 mogen ze de termijn niet meer bijstellen van een zwangerschap omdat de groeicurves per kind dan erg verschillen, het ene kind is nou eenmaal groter als het andere. Ik had in week 21 een pretecho en die bevestigde mijn verhaal dat ik 5 dagen eerder uitgerekend zou zijn, maar ik moest gewoon 20 oktober aan blijven houden. Nou ja, maar goed ook, ben nog steeds zwanger (haha).
Wat betreft zwangerschapssuiker, het hoeft niet zo te zijn dat jij daar door heel veel aankomt. Het gaat om je kindje, als jij zwangerschapssuiker hebt zijn je insuline-waarden aan de hoge kant, waardoor het kindje veel suikers binnen krijgt. Je kind groeit dan heel snel. Dus dat zal de grote van het kind kunnen verklaren. Alleen maar goed dus dat ze dat willen uitsluiten/bevestigen. En als dat het niet zullen ze een echo willen doen, misschien heb je gewoon veel vruchtwater dat wil ook niks zeggen.
Ik zal me niet al te druk maken, als je dat toch doet bel dan gewoon je verloskundige even op en zeg dat je nogal overdonderd was en toch een paar vraagjes hebt, ga je een stuk rustiger door het leven.

groetjes kirsten
39w6d
 
Hoi Siona,

Ik kreeg vorige week dinsdag hetzelfde te horen. I.p.v 28 weken vond m'n verloskundige dat m'n baarmoeder op 31 of 32 weken zat! Dus wel 4 weken verder!! Ook zei had het over een groot kind of veel vruchtwater. Maar ja ik begon me ook al van alles in m'n hoofd te halen. Maar m'n vk  liet meteen  een afspraak maken voor een echo groei zodat we wisten hoe het in elkaar zat. Nou kon ik donderdag meteen terecht voor een echo...en alle zorgen gelukkig voor niks....want alles bleek in orde te zijn. Nou bleek volgens de echo dat ons kindje juist een week te klein was voor m'n termijn, maar de gyn zag geen enkele reden om zich zorgen te maken en vond alles normaal. Wel zei hij dat m'n baarmoeder inderdaad wat hoger stond, maar dat kon ook vanwege m'n lichaamsbouw ik ben (was) zelf namelijk wat tenger en kort.

Maar als je je zorgen maakt dan zou ik inderdaad de vk bellen en om meer duidelijkheid vragen.

Groetjes, Alisha
 
Hoi Siona,

Ik kreeg vorige week dinsdag hetzelfde te horen. I.p.v 28 weken vond m'n verloskundige dat m'n baarmoeder op 31 of 32 weken zat! Dus wel 4 weken verder!! Ook zij had het over een groot kind of veel vruchtwater. Maar ja ik begon me ook al van alles in m'n hoofd te halen. Maar m'n vk  liet meteen  een afspraak maken voor een echo groei zodat we wisten hoe het in elkaar zat. Nou kon ik donderdag meteen terecht voor een echo...en alle zorgen gelukkig voor niks....want alles bleek in orde te zijn. Nou bleek volgens de echo dat ons kindje juist een week te klein was voor m'n termijn, maar de gyn zag geen enkele reden om zich zorgen te maken en vond alles normaal. Wel zei hij dat m'n baarmoeder inderdaad wat hoger stond, maar dat kon ook vanwege m'n lichaamsbouw ik ben (was) zelf namelijk wat tenger en kort.

Maar als je je zorgen maakt dan zou ik inderdaad de vk bellen en om meer duidelijkheid vragen.

Groetjes, Alisha
 
Hoi Siona,

Hetzelfde hier, ik heb vorige week ook een echo gehad omdat mijn baarmmoeder met 24 weken op 27 weken 'zat'. De uitleg die ik kreeg: Je kindje kan groot zijn, er kan teveel vruchtwater zijn of je baarmoeder is gewoon groter. Bij de echo bleek alles OK te zijn. Mijn baarmoeder staat gewoon hoger dan bij andere vrouwen en het kindje lag mooi op schema. Zowel de verloskundige als de gynaecoloog gaven aan dat dit heel vaak gebeurde en dat er vrijwel altijd een onschuldige oorzaak is.
Het is inderdaad zo dat als je zwangerschapssuiker hebt, de baby 'vetgemest' wordt door het hoge suikergehalte in jouw bloed. Ik weet daar verder weinig van, maar je kunt natuurlijk je vk nog even bellen om te vragen hoe en wat. Je huisarts kan ook je urine testen of je zwangerschapssuiker hebt, dat is een kleine moeite!
Maar maak je er vooral niet al te druk over, waarschijnlijk is er echt niets mis hoor!

groetjes Klarie
 

Hallo allemaal,

Ik voel me toch wat gerustgesteld en ga er vanuit dat er een logische verklaring is. Je kunt jezelf ook helemaal opnaaien met allerlei horror verzinsels...
Over drie weken weet ik meer en als ik me echt zorgen begin te maken ga ik alsnog de Vk bellen voor uitleg..

Groetjes,

en bedankt voor jullie reacties..

Siona

 
Terug
Bovenaan