Niet alleen willen spelen

<p>Mijn kindje van ruim 2,5jaar oud wil maar niet alleen spelen. Elke keer als we aangeven dat hij even zelf moet spelen wil hij bij ons blijven zitten en hij blijft fan zitten tot we klein zijn met bijv koffie drinken. Hij vertikt het om te gaan spelen. Dit gaat de hele dag bij alles zo. Hij wil nooit alleen spelen, alleen maar met ons. We worden er een beetje moedeloos van, want we willen juist stimuleren dat hij ook af en toe is lekker gaan spelen, maar hoe krijgen we hem zover? </p>
 
Hoi,

Wat ik deed bij mijn zoontje, was speelgoed op plekjes heen leggen om hem uit te dagen zelf te gaan ontdekken wat ik er neer had gelegd. Wat ze ook heel leuk vinden, bijv auto’s netjes op een rij zetten zodat het de aandacht trekt. En aangeven aan je kindje dat het even zelf moet gaan spelen omdat jij iets voor jezelf wil doen. Zo leren ze zichzelf vermaken. En natuurlijk niet bij elke keer als ze vragen heen lopen en aandacht geven Zodra je kindje zelf gaat spelen, geef je kindje een compliment van wat kan jij al goed zelf spelen mama is heel trots op jou. Ze voelen zich dan al heel groot en stoer. Duplo vinden ze ook heel leuk om mee te spelen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Succes?
 
Gewoon zeggen mama gaat nu koffie drinken en even krant lezen en als mama klaar is kom ik spelen. Als hij dan naar je komt gewoon negeren tuurlijk als vraag heeft antwoorden maar niet mee lopen en compliment geven als die speelt
 
Hier werkt het om even bij hem te zitten en te spelen in zn speelhoek en dan na een paar minuten weglopen...
Of vragen of hij even een kopje thee gaat zetten in zijn keukentje..
 
Als hij graag bij jullie wil zitten, kan hij dan niet een boekje lezen aan tafel of even tekenen of wat duplo meenemen en aan tafel duplo bouwen? Zo is hij er toch bij en kan jij toch even gewoon zitten koffie drinken.
 
Heeft je zoontje misschien weinig spelideeen? Dan is het misschien een idee om eerst samen te spelen, voorbeelden te gaan wat te bouwen bv, en als hij dan bezig is meer afstand nemen. Niet zeggen dat je weggaat maar gewoon op de bank zitren ofzo.
 
Hier nog een. Inmiddels 3 en speelt het liefst met ons. Vanalles geprobeerd en uiteindelijk werkte hier een timer. Ik heb er eentje waarbij zichtbaar is dat de tijd verloopt (time-timer heet dat) Ik zeg dan dat ik een wekkertje ga zetten en dat hij dan even zelf moet spelen. Als het wekkertje gaat dan gaan we samen spelen, zeg ik dan. Als hij tussendoor naar me toe komt herhaal ik dat en verder negeer ik hem. Gaat goed en ik kan steeds meer tijd inplannen dat hij zelf speelt
 
Terug
Bovenaan