Niet doen!!!

Hallo allemaal,

Af en toe lees ik met jullie forum mee, vaak heerlijk herkenbaar zijn jullie verhalen. Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie dit ook herkennen. Mijn kleine meissie heeft zo'n eigen willetje! Nou, dat was vanaf de allereerste dag al bekend maar op het moment heeft ze het goed te pakken. Sinds anderhalve week heeft ze het 'niet doen' overgenomen, waarschijnlijk op het kdv. Bij alles wat ik wil waar zij geen zin in heeft, roept (of soms schreeuwt) ze: "niet doen!". Ow en boos kijken dat ze dan doet!

De laatste tijd gaat alles in de gebiedende wijs: "mama kom! Nee mama! Mama lopen!" en ga zo maar door. Wat ik absoluut niet wil, is dat zij gaat bepalen wat er moet gebeuren. Dus blijf ik streng, maar wat kost dat een energie soms! En soms weet ik ook even niet meer wat ik moet zeggen. Het moet natuurlijk geen welles/nietes spelletje worden. Maar het lijkt zo'n strijd waarvan ik merk dat ik in de loop van de dag steeds ongeduldiger wordt. Kan ik haar in het begin nog leuk afleiden met andere dingen, op een gegeven moment krijg ik dat niet meer voor elkaar en zeg ik gewoon; " wel doen". Tja...

Ik weet dat het een fase is en dat ik het eigenlijk zou moeten toejuichen. Ik bedoel, ze is duidelijk haar grenzen aan het opzoeken en haar zelfstandigheid aan het ontdekken. Gezonde ontwikkeling dus, maar heeft iemand misschien toch een gouden tip?

Groetjes,
de mama van Janne

Ehhh.... af en toe de badkamerdeur opslot, kind bij een oppas en even een uurtje of 2 voor jezelf....

En blijven denken dat het ooit over zal gaan. Laat je niet gek maken, ja mag eens boos worden op je kleine drammer, dat is een natuurlijke reactie. Zorg alleen dat je het wel onder controlle houdt. En neem dus af en toe even een adem pauze, daarna kan je er weer met alle energie van de wereld tegen aan.

succes, Nanda

Hiya Mama van Janne!

Oh ja leuk he die ontwikkelingen! Ik krijg tegenwoordig de "dubbelvingerzwaaiende nee nee"
(Max steekt 2 inniemini wijsvingertjes omhoog en roept heel streng Nee Nee!) En net betrapte ik hem erop dat ie in zijn kamertje een van zijn knuffelbeesten een timeout gaf, haha zette het arme ding op een stoel en zei "zitten!"
Ik denk dat ze er gewoon dorheen moeten, dus geen tips voor kind, maar wel voor jou. Een dagje spa (massage, modderbadje, facial en een glas witte wijn ofzo) doet wonderen. Of zelfs ff lekker naar de sauna ofzo. Verwen jezelf een keer ongegeneerd! Laat je partner of je ouders of wie dan ook op Janne passen, en doe lekker een paar uurtjes heel egoistisch alleen maar aan jezelf denken.
Als je dan thuis komt heb je nog steeds een klein dictatortje in huis, maar nu kan je er weer meer om glimlachen :)

Ajuus, ilja

Hoi Mamjan,
Ik denk dat je er gewoon boven moet staan. Heel relaxed ermee omgaan en quasi nonchalant je schouders ophalen: "nee schat, mamma gaat ..." en dan wat je wel van plan bent te gqaan doen. Grote kans dat ze dan gaat staan stampen en schreeuwen, maar dat is dan maar zo. Jij bent de baas, niet zij. Gewoon doorgaan met waar je mee bezig was. En door boos te reageren leer je haar alleen maar hoe ze moet reageren als zij boos is. Af en toe is het natuurlijk wel leuk als je wel meegaat in haar verzoek. Dan leert ze dat ze best dingen kan vragen aan je. Ze moet alleen nog even leren hoe.
Dat ze in gebiedende wij praat is denk ik niet zozeer al gebiedende wijs, maar meer het ontbreken van het kunnen gebruiken van meerdere woorden. Ze bedoeld waarschijnlijk: "mamma (wil je samen) lopen" of "mamma (wil je dit voor me) pakken". En dat boze gezichtje heeft ze leuk overgenomen van iemand anders. Kan ook heel schattig zijn.
Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar als ik jouw verhaal lees zou ik gewoon vriendelijk en duidelijk zijn. Succes met je commandantje!
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan