Niet doorslapen door speen

Sinds enkele weken slaapt onze dochter van bijna 9 maanden niet meer door. Ze moet met een speen slapen, anders huilt ze de hele boel bij elkaar en slaapt dus niet. Op zich geen probleem om haar met speen te laten slapen, maar als de speen 's nachts er uit valt, dan wordt ze wakker. Dit gaat zo een aantal keren per nacht door. Het consultatiebureau zegt dat ze maar moet huilen, ook al is het een uur lang. Ik denk dat er toch een andere oplossing moet zijn! Als ze veel huilt, wordt ze heel erg schoor, waardoor haar keel dus pijn gaat doen.
Wie heeft hier ervaring mee?

Hoi,

Mijn dochter van 2 slaapt nog met spenen. Ze heeft een tuttel waarmee ze slaapt (bij de Etos gekocht) en daar heb ik de spenen aan vast gebonden. Hiermee voorkom ik dat de spenen uit bed vallen. Dit heb ik nog niet zolang geleden bedacht in de vrees dat ze er mogelijk in zou kunnen stikken. Dit helpt bij ons.
In het afleren van de speen zou je de speen ook uit het mondje kunnen trekken als je naar bed gaat.
Succes.

Misschien kun je meerdere spenen in haar bedje leggen, zodat ze zelf een speen kan pakken.

Je kunt ook het voorzichtig verwijderen plan toepassen.
Dit staat beschreven in het boek Lekker slapen, zonder huilen van E. Pantley

Je kindje valt in slaap al sabbelend aan een speentje. Als ze wakker wordt en de speen is weg dan weet ze niet meer hoe ze in slaap moet vallen. En daarom gaat ze huilen.
Als je kindje wakker wordt, stop dan de speen weer terug en blijf erbij totdat het zuigen minder wordt en je kindje slaperig is. Verwijder dan voorzichtig de speen. Als het kind daarvan schrikt en gaat zoeken, houdt dan voorzichtig zijn mondje dicht met de vinger onder de kin. Als je kind tegenstribbelt, en echt onrustig wordt/blijft stop dan de speen terug en begin opnieuw als je kind weer slaperig lijkt te worden.
Dit zorgt er dus voor de je kindje zonder speentje in de mond in slaap valt.
Dit kan twee tot vijf (en zelfs meer) pogingen kosten, maar uiteindelijk zal je kindje zonder speentje in de mond in slaap vallen.
Als hij dit gedurende een aantal dagen een paar keer heeft gedaan, dan zul je merken dat het makkelijker wordt de speen te verwijderen en het kind minder vaak wakker wordt. Want het heeft de speen niet meer nodig om opnieuw in te kunnen slapen.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005

Hoi, ik kreeg vandaag op de creche een tip. Mijn dochter (5 maanden) slaapt ook alleen met haar speentje, en die valt regelmatig uit haar mond (ze slaapt op haar zij) dus daarna is het brullen omdat ze haar speentje kwijt is. Op de creche laten ze haar nu slapen met een speentje in haar mond en eentje in haar hand. Dat werkte daar perfect. Ik ga het vannacht thuis ook proberen.

Terug
Bovenaan