Niet durven plassen zonder luier

<p>Wij zijn afgelopen vrijdag begonnen met de zindelijkheidstraining van onze zoon van net 3 jaar. De eerste twee dagen eigenlijk alleen ongelukjes maar we hebben alles enthousiast benaderd mbv de zindelijkheidsbox. Vanmorgen een doorbraak omdat hij druppels op het potje plast. Hij vindt het potje eng en moet echt gestimuleerd worden. Zn hele lijfje vol spanning houdt hij het uren op en weigert nog te drinken. Eind van de ochtend kan hij niet meer en heeft hij huilend in de hoek in zn broek geplast. Helemaal van slag. We zetten hem snel op het potje, in de hoop dat hij de link legt. Hele middag geen ongelukjes maar wel af en toe na veel stimuleren wat spetters in het potje. Geen echte plas dus. Vanavond voor het slapen gaan luier aan gedaan, en binnen een minuut vol plas en poep. Alsof hij het voor het eerst vandaag durfde te laten lopen. Schone luier aan en hij plast weer enorm veel. Met derde luier in bed gelegd. Dat arme kind heeft dus de hele middag/avond krampachtig alles ingehouden en die spetters op het potje waren dus als hij het echt niet meer kon ophouden.</p><p>Nu weet ik niet wat wijsheid is? Concluderen dat hij er niet klaar voor is en stoppen voordat dit een trauma wordt? Van de zomer opnieuw proberen? Of juist doorzetten in de hoop dat hij 1 keer ipv in een hoek in het potje alles laat lopen en dan beseft dat dit niet eng is? Iemand ervaring?</p>
 
Ikzelf zou stoppen ermee nu. Klinkt alsof hij er nog niet klaar voor is en vind het echt super sneu als ik dit zo lees...
Gewoon eventjes wachten en idd proberen als het mooier weer is? Dan kan hij lekker bloot rondlopen en komt het hopelijk wat meer vanzelf.
Succes!
 
Ik zou ook nog even wachten.. dit klinkt niet alsof hij er klaar voor is. Als het warm weer is lekker in blote kont in de tuin laten lopen. Miss een boom in de tuin waar ie tegenaan mag plassen? Wie weet is dat nog een leuk geintje ook haha.
 
Ach wat sneu. En met een wc bril verkleiner op de wc? Mijn dochter wilde absoluut niet op het potje. Gillen, huilen enz. Op de wc wilde ze wel zitten. Dus hebben potje overgeslagen. Enige nadeel is dat ze niet zelf op de wc kon zitten, dus moest haar er steeds op en af tillen.


Als hij dit ook niet wil zou ik idd even wachten ermee. De hele dag ophouden is voor hem ook niet goed.
 
Blijkbaar is hij er nog niet klaar voor. Stop ermee. Niet forceren. Voor niemand levert dit iets positiefs op, alleen stress, spanning en angst. Stoppen en over een tijdje weer proberen. 
Mijn zoontje is in januari 3 jaar geworden. Op 1 juni heeft hij zijn eerste plasje op het potje gedaan. Sindsdien een paar keer per dag op de wc een plas. Voor de rest alles in de luier. We vragen meerdere keren per of hij wil plassen op de wc, soms wel, meestal niet. Hij zal er vanaf wel een keer klaar mee zijn. 
Afgelopen zomer hebben wij hem ook in de tuin in blote kont of onderbroek zonder luier laten lopen. Zonder resultaat. Kind is met andere dingen bezig. Komt vanzelf goed.
 
Wij hebben het potje ook overgeslagen ze vond dit ook helemaal niks en gelijk naar de wc gebracht, ze heeft zelf een opstapje gekozen van peppa pig.
De eerste 3dagen heeft ze overal waar ze kon in huis geplast ? dat ik dacht nou dit word hem nog niet en opeens na die 3 dagen ging het goed. Hopelijk lukt het snel! En anders nog eventjes uitstellen.
 
Je hebt voor de wc wel speciale brilverkleiners plus trapje. Als je die er elke keer terug op zet als je zelf bent geweest kunnen ze ook daar zelf op (ligt een beetje aan de leeftijd uiteraard of het ook kan met de broek uittrekken en dat die vervolgens bij het opklimmen op de knieën hangt).
Wij slaan hier ook deels het potje over. ze wilde er absoluut niet op, wel op de wc. Nu na een tijdje gebruikt ze ook het potje voor plasjes. Bij ons wilt ze juist niet poepen op de wc/potje en houdt dat op.
Wij houden dus de luier aan en laten haar steeds wel op het potje plassen en het poepen proberen. We zetten niet echt grote stappen voorwaarts in de training en gaan er eigenlijk alleen mee door omdat ze het zelf wel wilt.
Als hij ook op de wc echt nog niet wilt, zou ik het later nog eens proberen. Het kan zomaar over een paar weken ineens wel lukken.
 
Idd de wc eens proberen? Mijn dochter wilde ook niet op het potje. Ik had een wc-verkleiner en een peppa-pig krukje gekocht en daar was ze dol op.

Met 2.5 jaar heb ik geprobeerd haar zindelijk te krijgen. Geen succes. Ik dacht echt: O, dat doe ik wel even. Ze is pienter genoeg. Maar het lukte niet. Een poep soms wel (met geluk) maar een plas lukte echt noooooit.

Dus gestopt en van 2.5 tot 3.1 jaar geregeld weer eens geprobeerd voor een paar dagen, maar steeds zonder succes..

Met 3.1 jaar ging mn dochter bij oma logeren en ze belde me op: Ik heb op de wc geplast! En vanaf die dag had ze het door en heeft ze bijna geen ongelukjes gehad. Ze was écht in 1 klap zindelijk, maar wel pas toen ze er zelf aan toe was en niet toen ik het wilde ;)

Zo te lezen is jouw kindje er echt nog niet aan toe en maakt het hem alleen maar bang en angstig. Dat is juist wat je niet wilt. Eerlijk gezegd zou ik het even loslaten en het de komende maanden steeds weer even proberen (2 achtereenvolgende dagen per maand, meer niet) en er verder niet teveel aandacht aan besteden. Hopelijk landt het kwartje in de zomer bij hem en dan kunnen ze echt binnen 2 dagen zindelijk zijn!
 
Terug
Bovenaan