Niet getrouwd ? = erkennen

Ik vroeg me net eigenlijk af of iedereen die niet getrouwd is, ermee bekend is dat je vriend de baby dan voor de geboorte moet erkennen bij de gemeente.
Daar maak je dan ook de keuze voor de achternaam.

Of zijn jullie allemaal getrouwd ??

Groetjes
Bibi

Na de 12 weken echo hebben wij meteen de erkenning en inderdaad ook achternaam gekozen. Niet getrouwd dus, en als we gaan trouwen willen we het goed doen, dus dat komt nog wel eens. Lijkt me ook erg leuk met juist de kinderen erbij!

Het valt mij ook wel mee wat je moet regelen als je niet getrouwt bent, ik denk dat er meer geregeld moet worden om te trouwen.
En het lijkt me nu ook wel erg zwaar worden, de hele dag op de been etc,
en als je je te druk maakt harde buiken, met een glaasje fris toasten....
Nee, wij wachten nog wel even. Ons kindje zal ons meer hechten dan een ja woord.

Helemaal ons idee, Femke. Echt grappig, dit is echt precies wat wij ook tegen elkaar zeiden. Ik weet zeker dat we dalijk een prachtbruiloft krijgen, met kinderen.

Wij hebben het vorige week geregeld en het viel me echt dik mee..Stelde niks voor!
Maar hoe zit dat straks als de kleine is geboren, wat komt er dan allemaal bijkijken of krijg je daar bericht van?
Weten jullie hier iets van?

Wat bedoel je precies ? Voor het gezag hoef je nu niks meer te regelen, het enige wat je nog moet doen (als je dat wilt) is het gezag regelen bij de rechtbank, maar als het goed is hebben ze je hier over ingelicht bij het erkennen.

Je hebt nu alleen de erkenning geregeld. Dit wil zeggen dat je de achternaam van je kindje gekozen hebt en dat er op het geboorte-uittreksel komt te staan wie de vader is. Binnen een huwelijk wordt altijd aangenomen dat de echtgenoot de vader is.

Indien je ook het wettelijk gezag wilt regelen en dus wilt dat de vader mag tekenen voor een bankrekening, peuterspeelzaal enz... dan moet er een aantekening komen via de rechtbank. Dit is vrij simpel geregeld.

Je hebt als het goed is bij het tekenen van de erkenning een papier meegekregen, de akte van erkenning. Als je partner deze inleverd bij het doen van aangifte, krijgt je kindje de goede naam.
Daarna krijgt de vader een uittreksel van het geboorteregister mee en een formulier voor de rechtbank waarop de moeder een handtekening moet zetten. Als je dit opstuurd naar de rechtbank heb je binnen 5 werkdagen een brief thuis dat er een aantekening is gemaakt in het dossier van je partner, waarin staat dat hij ook het gezag heeft.

Indien je het niet regeld bij de rechtbank, staat je partner bij de burgelijke stand als vader ingeschreven (anders staat er vader onbekend), maar heeft hij geen gezag. Het gaat dus niet automatisch.... er moet na de geboorte even een briefje naar de rechtbank gestuurd worden.

Groetjes Noah

Terug
Bovenaan