Niet getrouwd? Waarom notaris regelen?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd. Ik ben momenteel 36 weken zwanger en hij heeft al wel de baby erkend bij de gemeente. (dat kan al vóórdat de kleine is geboren) De kleine zal dan ook zijn achternaam krijgen hebben we besloten. Maar ik las dat je ook wat moet regelen bij de notaris. Wat precies en waarom, en wat als je dat niet doet?

Weet iemand dit?

Ik hoop op een reactie

Doeeeeeg
Dompy

Hoi,

Wij zijn ook niet getrouwd en van mijn eerste kindje weet ik nog dat je vriend je kindje moet erkennen. Na de geboorte hij formulieren bij het kartongerecht (of hoe dat ook heet) halen. En bij de notaris hebben wij geregeld wat er gaat gebeuren met onze dochter als ons iets mocht overkomen. Dit hebben wij bij het bestaande testament in laten voegen.
Alles behalve de notaris moet je de rest bij een volgende zwangerschap weer doen.
Dit is de enigste reden die ik weet.

Groetjes, Linda

Ouderlijk gezag
Ouderlijk gezag is het recht en de plicht van de ouder om een kind op te voeden en te verzorgen. Je bent ook wettelijk vertegenwoordiger van je kind als je ouderlijk gezag hebt. Als je getrouwd bent hebben zowel de vader als moeder automatisch ouderlijk gezag, maar wanneer je niet getrouwd bent, krijgt alleen de moeder het ouderlijk gezag over het kind, ook al heb je als vader het kind erkend.

Om als ongehuwde vader het ouderlijk gezag te krijgen moet er een verzoek tot aantekening van ouderlijk gezag worden ingediend bij de griffie van het kantongerecht. Je kunt alleen ouderlijk gezag krijgen als je het kind ook hebt erkend. Als het ouderlijk gezag bij één ouder berust, dan kan er een verzoek worden ingediend bij de rechtbank om samen met een persoon die nauwe betrekking heeft met het kind het ouderlijk gezag te delen. Zo kunnen ook homoseksuele stellen het ouderlijk gezag regelen.

Dit is wat ik heb kunnen vinden
Martine en Kikker 23wkn

Over gezag: dat klopt zoals hierboven gezegd. Daarvoor hoef je niet naar de notaris.
Je moet wel naar de notaris gaan om vast te leggen wie er na overlijden van jullie beiden voogd wordt over het kind, zodat daar later geen gedoe over bestaat tussen familieleden bijv. Want als die er niet uitkomen dan moet de kinderrechter daar over gaan beslissen.
Verder is het zo dat als je geen testament laat opmaken en je bent niet getrouwd (ook al heb je bijv. wel een samenlevingscontract) en een van beiden overlijdt, dan erft de partner niks, maar gaat alle nalatenschap van diegene naar het kind. Dus dan zou je kind de helft bijv. van je eigen huis erven en al het geld van je partner. In het testament kun je laten vastleggen dat alles naar de langslevende van beiden gaat en pas als je beiden bent overleden dat dan je kind alles van jullie samen erft.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Het opmaken van een testament is trouwens binnen 2 weken gebeurd (met ondertekening en al), dus dat kun je nog goed doen voor je uitgerekend bent.
Groetjes V.

P.s. het kost overigens wel 200 Euro per testament (en je hebt er voor ieder 1 nodig), maar dan heb je het wel voor de rest van de tijd goed geregeld.

Hoi,
Al het bovenstaande klopt helemaal. Alleen nog een kleine aanvulling.
Wij zijn ook niet getrouwd. Mijn vriend heeft ons zoontje erkend en dat gaan we nu
weer doen. Wij gaan niet naar het kantongerecht want dat vinden wij niet nodig.
Als er iets met mij gebeurt wil mijn fam toch dat hij naar mijn vriend gaat. Mocht je
daar problemen verwachten ga dan wel langs de notaris. Onze zoon is gedoopt.
Mijn ouders zijn de peetouders. Dat houdt in dat mocht ons beiden wat overkomen dan
gaat hij automatisch naar mijn ouders. Dit is ook geaccepteerd in de wet.
Dus als je je kindje laat dopen denk goed na over de peetouders. Het kan hele grote
gevolgen hebben.
Succes en liefs Melanie (18wkn en 6dgn)

Hoi,
Even een reactie naar Meltje.
Gezag is echt iets anders dan erkenning. Stel dat jullie uit elkaar gaan, dan heb jij alleen het gezag. Dat betekent dat je vriend verder totaal geen zeggenschap heeft over het kind. Hij heeft geen poot om op te staan bijv. omgangsregeling e.d.
Ik werk zelf in de jeugdzorg en zie vaak dat mensen het goed dachten geregeld te hebben toen ze nog gelukkig samen waren, maar stel je voor dat het toch anders loopt....
Dit puur als nadenker hoor en niet bedoelt als je moet dit of dat doen.
Groetjes V.

Terug
Bovenaan