niet getrouwd wel zwanger!

Hallo allemaal

Ik ben Ilse 26 jaar, niet getrouwd (ga voorlopig niet trouwen ook!) en 21 weken en 1 dag zwanger. Zijn er nog meer die niet getrouwd zijn, en is het echt zo een gedoe voor de erkennig e.d. en weet iemand ook wat het kost wanneer je naar het gerecht moet om ervoor te zorgen dat de vader ook zeggenschap heeft over het kindje? Ik hoop van jullie te horen,

groetjes ilse
 

Hoi Ilse

Zelf ben ik 21 en mijn vriend is 23 jaar, we zijn nu 24 weken en 6 dagen zwanger van ons eerste kindje en ook wij wouden niet alleen voor het kindje trouwen.
zelf zijn we voor de 4e maand naar het gemeentehuis geweest en daar heeft mijn vriend het kindje erkend.
Na wat ik hoorde van de mevrouw bij de burgelijke stand kan het ook na de geboorte maar dan is de vrouw verplicht om uit het kraambed te komen en mee te gaan aangezien de vrouw toestemming moet geven dat de vader het kindje erkent ( best belachelijk eigenlijk)
daarom raden ze het aan om het voor de geboorte te doen.
ons kindje heeft nu eigenlijk alleen de achternaam van mijn vriend, na de geboorte moeten we nog naar het kantongerecht om het ouderlijk gezag voor hem aan te vragen maar dat kan alleen naar de geboorte.
wat het kost weet ik niet, maar voor info kun je altijd kijken op: www.justitie.nl dan ga je naar het kopje publiek en dan naar familie en gezin, dan staat er aan de linkerkant in de kolom erkenning en gezag en daar kun je alles vinden wat je moet weten!

Ik wens je in ieder geval veel succes en nog een fijne zwangerschap!

liefs sarah
 
Hoi ilse

Toen ik vorig jaar mijn zoon kreeg waren we ook nog niet getrouwd. Het erkennen en het aanvragen van ouderlijk gezag (kantonrechter in Den Haag ed.) was allemaal gratis. En het was even wat papierwerk maar eigenlijk viel het best mee.

Succes!

Esther
 
hoi
toen ik zwanger was van mijn eerste wilde we ook eerst niet trouwen maar toen we hoorde van alle rompslomp wat het erkennen met zich mee bracht zijn we toch maar naar het gemeentehuis gegaan om te trouwen alleen onze ouders waren erbij verder niemand nou wij zijn blij dat we het zo gedaan hebben en je merkt er verder niets van hoor dat je getrouwd bent hoor het is alleen wat makkelijker met de kids.
En wij zijn op maandag ochtend getrouwd dan is het ook gratis en 3 weken later is onze dochter geboren.
We zijn inmiddels alweer 7 jaar gelukkig getrouwd en verwachte in november ons derde dochtertje.
groetjes patries
 
Hoi Ilse,

Het erkennen kan je inderdaad beter voor de geboorte regelen. Je moet dan weten welke achternaam het kind moet krijgen. Het stelt helemaal niets voor, je krijgt een uittreksel van erkenning (kosten ca. EUR 12,--) en jij moet als moeder daar dus ook voor tekenen.
Bij het gemeentehuis krijg je info mee over het ouderlijk gezag, dat kan je pas regelen nadat de baby er is. Naar horen zeggen is dat gewoon een kwestie van papieren invullen en opsturen naar justitie. Kosten weet ik niet. Die rompslomp valt dus wel reuze mee.
Qua nalatenschap  is het  goed je te laten informeren door een notaris mocht je nog geen testamenten hebben opgemaakt. Tja en een testament kost wel een hoop centjes!

Succes

Groetjes Alice
 
Hoi,

Het stelt echt allemaal niks voor. je erkent de vrucht tijdens de zwangerschap en als de vader de geboorte aan gaat geven, krijgt hij de formulieren mee om het ouderlijk gezag aan te vragen. dat zijn 2 formulieren als ik het goed heb. Dat kost je niks.

veel succes verder met je zwangerschap.

groetjes Brenda
 
Terug
Bovenaan