Niet goed gehecht?

<p>Hallo,</p><p> </p><p>Mijn dochtertje van 9 maanden is een allemans vriend. Totaal niet eenkennig. Ook als ik haar ophaal van kdv is ze niet enthousiast als ze me ziet. Ik heb nog twee kinderen en ben momenteel ook zwanger van de 4e en voel me vaak tekort schieten in aandacht voor alle kids. Zou het kunnen dat mijn dochtertje niet goed gehecht is? Pas had ze twee dagen gelogeerd maar toen ze me weer zag was haar reactie wat lauw en begon ze te jammeren. Ook jammert ze veel door de dag heen.</p><p> </p><p>Ik vraag dit omdat ze eerst ontzettende huilbaby was. En nog steeds heeft ze sterkte emoties. Ze ontwikkeld wel heel goed. Kan goed spelen en kan lopen en al wat woordjes, maar toch jammert ze nog veel</p>

Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. Mijn zoontje is ondertussen een jaar oud en ook een allemansvriend. Hij zwaait me uit en als ik hem weer kom ophalen krijg ik een kleine glimlach en speelt hij zo verder. En dat terwijl ik hem dagen lang bij me heb gedragen de eerste maanden. Elk kind uit zich anders.

Hi, 
Heel herkenbaar dat je jezelf dit afvraagt. Ons zoontje was met 9 maanden ook nog zo’n allemansvriend en ik twijfelde ook of de hechting wel helemaal goed was gegaan. Ons zoontje was geen huilbaby maar al van het begin af aan niet heel erg aanhankelijk (dacht ik). Nu is hij net een jaar geweest en sinds een paar weken merk ik echt dat hij zeker wel verschil ziet en voelt tussen ons en derden. Hij is nu heel enthousiast als hij ons ziet, klampt zich aan mij vast zodra hij iets spannend vindt en wil alleen bij papa of mama zijn als hij moe is en niet meer opgepakt worden door anderen. 

Wij merkte ook vanaf een maand of 11 dat dat veranderde naar meer naar papa en mama.
Als nu op donderdagavond opa en oma komen omdat wij weggaan, begint hij bijna al te huilen als ze binnenkomen en huilt direct als ik ‘m aan oma geef om weg te gaan.
Dit had hij tot een maandje terug helemaal niet.
Ik zou je geen zorgen maken en genieten van het feit dat ze ook zo fijn bij andere kan zijn. Het moment komt nog wel dat ze echt alleen mama wil.

Ohh ja daar heb ik ook regelmatig over getwijfeld. Onze dochter is ook zo'n allemansvriend. Ze is heel actief en zodra ik haar bij de kinderopvang neerzet ging ze al wegtijgeren en spelen en ze hoorde me niet eens meer als ik dag zei. Ook wilde ze nooit echt knuffelen. Ze is nu 10 maanden en ik merk sinds een paar weken pas ineens dat ze een beetje jammert als ik wegga bij de opvang, maar zodra ik de hoek om ben is het gelukkig alweer goed. Als ik haar kom halen komt ze naar me toe met een lach. En ze wil sinds kort wel knuffelen soms en ook als ze verdrietig is trekt ze naar mij toe. Dat was eerst niet. 
Ik denk echt dat de hechting wel goed zit hoor. Ik denk dat je heftige dingen moet doen om onveilige hechting te krijgen, zoals heel onvoorstelbaar naar je kind reageren, vaak je kind afwijzen, weinig knuffelen en liefde geven, etc. Zolang je wel liefdevol bent, aandacht geeft (ookal heb je niet altijd tijd met 3 kids, dat snappen ze wel uiteindelijk), dan komt het wel goed :)

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Onze zoon was ook niet zo'n knuffelbaby. Hij ging liever op ontdekking uit. Rond 9 maanden had hij totaal geen last van eenkennigheid en verlatingsangst ofzo. Als ik 'm achter liet bij de opvang ging hij meteen spelen. Kwam ik 'm ophalen dat lachte hij even naar me en ging weer verder spelen. Ook na een logeerpartij was hij echt niet uitzinnig om me te zien. 
Hij is nu 14 maanden en dat is nu wel anders. Dikke tranen van verdriet als ik wegga, op slechte dagen is het de hele dag mama mama mama. 

Terug
Bovenaan