niet groeien

hallo medemoeders (en vaders)
ik ben de trotse moeder van twee zzons en om detweede zoon gaat het. mijn zoontje is dertien weken oud en is een gezellige makkelijke baby maar toen ik maandagmorgen bij het cb was bleek hij voor de tweede keer niet genoeg gegroeid te zijn.
bij zijn geboorte woog hij 5440gram en is de eerste dagen afgevallen tot 5040 gram maandag woog hij 6000 gram en was hij in 4 weken 340 gram gegroeid,volgens de arts van het cb moet ik nu over twe weken weer komen omdat ze zijn gewicht in de gaten willen houden.
wie heeftd dat ook meegemaakt.hij is verderheel gezond en doet alles goed, hij slaapt snachts door, krijgt 900 tot 1000cc voeding, is heel volijk,gezellig,teut al een beetje tegen ons en doet verder alles goed behalve het groeien in gewicht
 
Toen mijn dochter 3 weken oud was, bleek ze nog niet op haar geboortegewicht te zijn en sinds het vertrek van de kraamverzorgster was ze slechts 215 gram gegroeid; veel te weinig volgens het CB. Ik had het idee dat ze het goed deed en voldoende groeide, maar het CB was in paniek. Ik moest haar vaker aanleggen en langer laten drinken. De week daaropvolgend heb ik haar gevoed zoals ik gewend was en toen was ze in 1 week 350 gram gegroeid. In de daaropvolgende weken was er ook steeds een wisselend beeld in de groei. Naar mijn idee scheelt het behoorlijk of je baby gewogen wordt net voor/na een voeding en net voor/na een poepluier. Als je zoon het naar jou idee goed doet, zou ik me geen zorgen maken. Het CB kijkt vaak teveel naar cijfertjes, terwijl je als moeder ook afgaat op je instinct.
 
Volgens mijn lacatatiekundige heeft een baby behoefte aan 150 ml per kilo lichaamsgewicht in jullie geval dus 900 ml> het lijkt mij dan dat hij genoeg drinkt, maar misschien bevatde melk die je geetft niet voldoende voedingsstoffen daarzou het ook aan kunnen liggen. Misschien kun je proberen een andere voeding te geven!

Suc-6 Corine...trotse mama van Romi!
 
Op het cb zijn ze inderdaad helemaal gefixeerd op cijfertjes en statistieken en wee o wee als een kindje daar enigszins van afwijkt. Dan is Leiden in Last.
Mijn zoontje was ook in verhouding tot zijn lengte te licht, maar je hebt nu eenmaal stevige en tengere mensen, dus ik denk dat je daar niet teveel aan op moet hangen. Met mijn kind gaat het overigens hartstikke goed en nu is hij wel (tot tevredenheid van het cb) op zijn normale gewicht.
Over mijn dochter zeiden ze dat ik haar vooral veel op haar buik moest leggen, want dan zou ze haar hoofd beter leren ophouden. Ben jij ooit een gezond kind tegengekomen dat op een gegeven moment nog niet zelf zijn hoofd kan ophouden? Ik niet. Wat een onzin allemaal.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het goed dat er consultatiebureaus zijn, maar ik vind tegelijkertijd dat deze de mensen die er werken er een handje van hebben om ouders onzeker te maken t.o.v. hun kinderen. Laat je dus niet gek maken.
 
bedankt voor jullie reacties tot nu toe
ik weet ook dat ik mij er niet te druk over moet maken maar dat is soms wel even moeilijk je wilt tenslotte dat je kindje het goed doet.
ik kreeg het advies om wat nutrilon door de fles te doen met rijstebleom maar als hij daarkrampjes van kreegdan moest ik er weer mee stoppen, ik hen het dinsdag geprobeerd bij de fles van 7 uur maar omdat ik geen risico wilde lopen heb ik ipv 2/3 schepjes er een in gedaan hij is (tenslotten nog maar dertien weken)en om 8 uur begon hij met krijsen en overstrekken en wat we ook probeerden hij bleef maar krijsen van de kramp tot hij uitgeput in slaaap viel om half 10 dat was dus geen succes
ik vind het fijn dat jullie reageerden en sta nog steeds open voor tips maar alvast bedankt
 
ik ben met 12 weken een paar theelepeltjes fruithap extra gaan geven en daar kwam hij wel iets meer van aan. Verder moet je je niet druk maken de een steekt zijn energie in groeien en de ander in zijn ontwikkeling, zolang ze niet suffig is niet druk maken hoor!
ze krijgt vast nog wel en groeisprint....
 
Terug
Bovenaan