niet groeien

hallo medemoeders
ik heb een zooontje van 3 maanden die alles goed doet volgens het bureau.
het enige wathij volgens hun niet goed doet is groeien in gewicht, nou moet ik ze daar wel een beetje gelijk in geven,hij woog bij zijn geboorte 5440 gram schoon aan de haak,twee dagen later woog hij 5040 gram en toen de kraamhulp na 9 dagen weg ging zat hij op de 5150.op dit moment weegt hij nog maar net 6ooo gram
terwijl hij als hij de groeicurve een beetje zou volgen tussen de 7,5 en 8 kilo zou moeten wegen.
ik moetnu extra heen voor controle en ben eigenlijk benieuwd of meer moeders dit mee hebben gemaakt
mijn zoontje is verder een hle makkelijke baby, drinkt goed ,plast en poept goed en is heel erg beweegelijk,ook heeft hij geen honger en slaapt hij al sinds dat hij 5 weken oud is snachts door.
 
Geef je borst of flesvoeding?
Want als je borstvoeding geeft dan weet je niet hoeveel hij binnenkrijgt. Met de fles wel.... Dan kan je berekenen hoeveel hij moet drinken. Misschien kan je kolven om te zien hoeveel melk je hebt?
 
Je moet in ieder geval niet naar het gemiddelde van de groeicurve kijken voor een bepaalde leeftijd. Je moet meer kijken naar de verhouding tussen lengte en gewicht (dus als je bovenaan de curve zit met de lengte en onderaan de curve met het gewicht is je kind waarschijnlijk wel wat dun)en of de groeilijn van je kind niet omlaag gaat lopen.
Jou zoontje is niet veel aangekomen in 3 maanden tijd. Hij had wel een heel hoog geboortegewicht, misschien daarom, maar dat weet ik niet.
 
Je moet gewoon lekker naar kleine mannetje kijken en doen wat je gevoel je ingeeft, dat is vaak het beste. Bij mij zegt het CB dat hij wel erg groot en zwaar is voor zijn leeftijd (4 maanden, ruim 9 kilo en 69 cm). Toch krijgt hij relatief weinig voeding vind ik zelf. Hij drinkt minder dan die 900 ml flessenmelk die wordt geadviseerd en daarbij ook nog onregelmatig (de ene keer 6 uur ertussen en dan wil hij weer na 3 uur) Ik geef hem gewoon wanneer ik denk dat hij het nodig heeft en daar doet hij het prima op hoor. Zij geven je alleen advies en je bent vrij om dat op te volgen. Als jij het idee hebt dat het goed gaat met je kereltje, waarom zal je dat dan willen veranderen?
 
ik heb een meid van drie maanden die ruim 5400gram weegt en ongeveer 120 cc drink de ene keer om de 3 uur maar soms ook langer er tussen en ik hoor bij ge concultatie buro geen problemen over dat ze te ligt is of te weinig eetze krijgt borst en flesvoeding en ongeveer 5 voedingen perdag
 
Hallo Gina,
Mijn dochtertje is 6 maanden en weegt nu 5900 gram! Voor mijn gevoel is je zoontje dus groot genoeg. Maar mijn dochtertje is wel een stuk lager gestart dan jouw zoontje, 2860 gram woog ze. Volgens de goeicurves bungelt ze aan de onderkant, maar de verhouding gewicht en lengte is goed, en dat is volgens mij het belangijkste. Ik geef borstvoeding en in het begin dronk ze maar aan 1 borst, aan de 2e kwam ze niet toe, want dan sliep ze alweer. Toen ze in een maand tijd maar 120 gram was aangekomen, en onder de curve was beland, ben ik haar toch de 2e borst gaan geven (wel zielig ik moest haar dan wakker maken) maar sindsdien komt ze wel voldoende aan, ze blijft in haar eigen tempo de onderste lijn van de curve volgen. Volgens mij hoef je je nog geen zorgen te maken, zolang hij maar niet gaat afvallen en lusteloos wordt.
 
Hoi Gina,

Ik herken je verhaal wel een beetje. Mijn dochtertje heeft het er in mijn buik ook goed van genomen en viel dus ook behoorlijk af na de geboorte. Vanaf dat moment is de fles eigenlijk ook altijd een probleem geweest en nu ook de vaste voeding. Ze neemt er de tijd niet voor en is echt hartstikke actief. Het gevolg is dat haar groeicurve steeds horizontaler wordt. Waar ze eerst bovengemiddeld was, zit ze nu ruim onder gemiddeld. Toch vind ik haar gezond en actief, niet huilerig ofzo. Daarom vertrouw ik er maar op dat ze zichzelf wel regelt.
Op het CB kunnen ze je soms behoorlijk zenuwachtig maken, helemaal als ze nog zo klein zijn, maar vertrouw op jezelf en je kleintje!
 
Terug
Bovenaan