Hi Maartje,
Hier zijn zoveel discussie over. Recentelijk hoorde ik op de radio (npo) een discussie over baby's en de plek waar ze slapen (in de bed van de ouders, co-sleeper, kamer van de ouders, eigen kamer etc.).
Hierbij gaf een psychologe aan onderzoek gedaan te hebben en wat bleek.. van nature zoekt een baby naar geborgenheid en ouders bieden (in gezonde gevallen) geborgenheid. Vroeger sliepen ouders, baby's en kinderen in 1 kamer. Nu hebben huizen meerdere kamers + er worden super geweldige babykamers gemaakt waarvan een ieder wel gebruik wilt maken. Het lijkt maatschappelijk te zijn geaccepteerd dat baby's in hun eigen kamer dienen te slapen (aldus de psychologe). Als mensen slapen zijn ze kwetsbaar, baby's voelen dat instinctief aan en "weten" dat ze veilig zijn bij hun ouders. Volgens deze psychologe zou het voor de mentale en emotionele ontwikkeling van je baby goed zijn om je baby of in je eigen bed of co-sleeper of indezelfde ruimte te laten slapen.
Wij laten tot op heden (10 maanden) ons dochtertje bij ons slapen. We hebben er geen last van en liggen heerlijk met zn drietjes. Mocht je toch je baby in een wiegje willen laten slapen, dan kan ik je hierbij geen advies geven omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb maar wens je wel succes en een prachtige tijd toe met jullie wondertje!