Niet in eigen wiegje willen slapen

<p>Dag allemaal, ons zoontje is 7 weken te vroeg geboren. Na 5 weken mocht hij mee naar huis afgelopen vrijdag is hij ter observatie opgenomen in het ziekenhuis omdat hij het erg benauwd had zondag lekker mee naar huis alleen wilt hij sindsdien niet meer in zijn eigen wiegje slapen en alleen nog maar bij ons. Heeft er iemand een tip zodat hij toch weer in zijn eigen bedje gaat slapen? We merken dat als hij bij ons ligt de geborgenheid voelt. In zijn eigen wiegje bakeren wij hem in.</p>

Hi Maartje, 
Hier zijn zoveel discussie over. Recentelijk hoorde ik op de radio (npo) een discussie over baby's en de plek waar ze slapen (in de bed van de ouders, co-sleeper, kamer van de ouders, eigen kamer etc.). 
Hierbij gaf een psychologe aan onderzoek gedaan te hebben en wat bleek.. van nature zoekt een baby naar geborgenheid en ouders bieden (in gezonde gevallen) geborgenheid. Vroeger sliepen ouders, baby's en kinderen in 1 kamer. Nu hebben huizen meerdere kamers + er worden super geweldige babykamers gemaakt waarvan een ieder wel gebruik wilt maken. Het lijkt maatschappelijk te zijn geaccepteerd dat baby's in hun eigen kamer dienen te slapen (aldus de psychologe). Als mensen slapen zijn ze kwetsbaar, baby's voelen dat instinctief aan en "weten" dat ze veilig zijn bij hun ouders. Volgens deze psychologe zou het voor de mentale en emotionele ontwikkeling van je baby goed zijn om je baby of in je eigen bed of co-sleeper of indezelfde ruimte te laten slapen. 
Wij laten tot op heden (10 maanden) ons dochtertje bij ons slapen. We hebben er geen last van en liggen heerlijk met zn drietjes. Mocht je toch je baby in een wiegje willen laten slapen, dan kan ik je hierbij geen advies geven omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb maar wens je wel succes en een prachtige tijd toe met jullie wondertje! 

@MommiOfSi; er staat nergens dat ze haar zoontje op zijn eigen kamertje willen laten slapen, enkel in zijn wiegje. 

@Maartje; ik kan uit je verhaal zo snel niet halen hoe oud jullie zoontje is, maar gezien dat je hem nog inbakerd denk ik onder de zes maanden. Opeens niet meer in z’n eigen bedje willen slapen kan heel goed een ‘sprongetje’ zijn of even de hele ziekenhuiservaring verwerken. Met een sprongetje is hier ook vaak een ‘ik hang als een aapje aan m’n moeder’ en slecht slapen. Je hoort bij een sprongetje uit te gaan van de uitgerekende datum, maar bij ons kan je de klok erop gelijk zetten vanaf de geboortedatuk ook al is hij vier weken te vroeg geboren. 
Onze kleine sliep na een ziekenhuisopname ook een paar dagen heel beroerd, maar zijn het blijven proberen. Op z’n eigen kamer was voor mij persoonlijk geen optie maar wilde hem ook niet bij ons in bed ivm de veiligheid en zelf ook moeten slapen. Wij lieten onze kleine soms ook maar gewoon eventjes huilen. Z’n plekje vinden, prikkels verwerken, knuffeltje erbij, muziekje aan en uiteindelijk sliep hij wel in en bleef slapen. 

Komt goed!!

Onze dochter slaapt nu ook regelmatig bij ons omdat ze dan langer doorslaapt, in haar wieg lukt wel, als ze al half in slaap is en ik het wiegje heb voorverwarmd..

Ik denk dat hij nu die geborgenheid echt nodig heeft. Overdag kun je hem bij je houden en als hij bij jou in slaap is gevallen in zijn wiegje leggen of in de box. Dan leert hij om alleen te slapen. Je zou er een kledingstuk met jou geur erbij kunnen leggen. Eerst het wiegje voorverwarmen met een kruik kan ook helpen. 
Voor de nacht zou je eerst kunnen proberen of hij wel in slaap valt als hij tussen jullie in ligt. Natuurlijk hoger zodat de dekens niet over hem heen gaan en bijv op een voedingskussen of in een babynestje. Mocht dat lukken dan kun je met de tijd proberen hem met nestje in de wieg te laten slapen. Zolang hij nog niet zelf kan omrollen kan hij hier gewoon in liggen op z'n rug. En als het nodig is ook weer een kledingstuk met jou geur erbij leggen. 
Succes ! 

Mijn zoontje sliep ook op een gegeven moment niet goed meer in de wieg. Bij ons op bed inderdaad wel. Heb toen geprobeerd in zijn eigen bed hij sliep van half 12 tot half 6. Alsof hij prettiger lag op een 'echt' matras.

@babetje Ik heb ook nooit gezegd dat ze haar baby in een aparte kamer wilt laten slapen. Ik vertelde gewoon wat ik heb gehoord op de radio :) omdat het over slapen ging. 

Bedankt voor jullie reacties. We denken idd dat hij geborgenheid wilt en misschien ook wel al een sprongetje heeft. Hij is erg sterk met zijn hoofdje.
Vandaag is hij 8 weken en volgens de uitgerekende datum een weekje.
We hebben hem nu tussen ons in liggen kijken of hij dan beter gaat slapen. De wieg staat bij ons op de kamer  Hebben het advies gekregen vanuit het ziekenhuis om het eerste half jaar bij ons op de kamer te slapen. 

Terug
Bovenaan