niet kauwen

Mijn zoontje van 2 jaar kauwt zijn eten niet.
We hebben al van alles geprobeert (koekjes, chips e.d.) maar hij kauwt niets.
Dit betekent dus voor hem dat hij ook niet goed proeft en dus niets met eten heeft. Hij wil het liefste een fles pap en toetjes vindt hij heerlijk. Hij vraagt ook nooit om eten.
Hij drinkt wel goed dus het ligt niet aan het slikken.
Warm eten neemt hij wel maar zodra er stukjes   (vlees) in zitten bewaart hij deze in zijn mond. Hij wil ze dan doorslikken, maar dat lukt niet zonder kauwen. Het gevolg is dat hij er dan bijna in smoort en begint te kokhalsen. Alles komt er dan weer uit en hij wil daarna helemaal niets meer eten. Kent iemand dit probleem of heb je een goede tip?  Laat het me dan weten, want het eten wordt voor hem zo wel heel eenzijdig. Op het consultatiebureau wilde ze dat ik contact opnam met een logopediste, maar hij kan wel heel erg goed praten dus het ligt ook niet aan de motoriek.
 
Logopediste is volgens mij niet alleen voor het praten, maar ook wel voor de kaakbeweginen! Ze kan bepaalde oefeningen doen waardoor het kauwen geleerd kan worden!
Anders is misschien een tandarts een goed idee, misschien zitten zijn kiezen wel te dicht op elkaar of is er een ander probleem waardoor hij niet wil kauwen....
Lijkt me handig dat je eerst laat nakijken of er een lichamelijke oorzaak is.
Als er geen aanwijsbare oorzaak is, zou het kunnen zijn dat hij te veel vloeibare dingen binnen krijgt en het wel erg makkelijk vindt zo. Als zijn maagje vol zit, zal hij ook geen moeite doen om meer vastere dingen naar binnen te krijgen (grote stukken zodat hij wel moet kauwen)
Maarja kauwen moet je leren en als je al een hele tijd niet gekauwd hebt, gaan die spieren protesteren... (merk ik zelf ook wel, heb net een wortelkanaalbehandeling gehad en kan nu eindelijk weer met rechts kauwen, maar dit gaat vrij moeizaam omdat ik dat al heel lang niet meer met die kant deed!)
Succes
 
Hoi,

Ja, logopedie (of eigenlijk prelogopedie) heeft ook kauwles. Toevallig zit mijn buurmeisje van 1 er ook op, wegens niet kauwen. En ze heeft er echt baat bij!

Ik zou het zeker proberen, als ik jullie was.

liefs lin
 
Terug
Bovenaan