Niet kunnen inslapen, graag tips!

He dames,

Aan het begin van de zwangerschap sliep ik ontzettend goed, was toen ook erg moe, nu is het zo dat ik wel moe ben, maar als ik dan ga liggen, (dan loop ik al even te gapen)
ben ik klaarwakker, zoals vannacht was het zo dat ik 04.00 nog heb zien staan op de wekker. Ergens ben ik na even een potje gejankt te hebben toch in slaap gevallen. Mijn man slaapt echt rustig door, dat is dan best wel even moeilijk als je iemand zo lekker hoort slapen. Op zo'n moment krijg ik het warm, moet vaker naar het toilet en ga malen, mijn hart lijkt dan wel op hol geslagen. Ik ga er dan uit, even wat lopen, drinken en lezen en of tv kijken, warme melk enz enz. En positief denken zo van als je ligt rust je ook uit, maar ik werk ook nog en heb er nog een lopen van 2 jaar en  3 maanden! Mijn wekker gaat dus om 06.50 echt veel slaap krijg ik niet zo op deze manier!   Dus even mijn hart luchten, en hopen dat jullie een tip hebben.

Annegreet

hoi hoi

Ik kom van het oktober forum en ken je situatie!
ben zelf 8 oktober uitgerekend en slaap ook zo slecht!
ik verwacht ook onze 3e en heb 1 meid van bijna 3 en een meid van bijna 1 jaar.
dus ik weet ook van het vroege opstaan enz.
nu is onze dochter ook nog snachts geregeld wakker en dan vooral wanneer ik net ff in slaap val! Drama dus.
Mijn vriend slaapt ook heerlijk hoor! en dat is soms best frustrerend,
meestal zie ik 4 uur ook nog op mijn wekker! ik ga dan meestal even plassen en dan kan ik slapen! erg raar.
ik had dit ook al bij de vorige zwangerschappen dus tja het went, maar blijft enorm vervelend.
ik drink sávonds niet veel en ik heb ook al warme melk geprobeerd! maar dat helpt allemaal niet bij mij!
ik heb dus helaas geen oplossing voor je..

succes ermee..
Liefs Jenny (21 weken zwanger)

Ik heb wel vaker last met inslapen (niet in verband met de zwangerschap) en kan de volgende dingen aanraden:

- een bad nemen met lavendel voor je naar bed gaat
- geen thee met theine drinken voor het slapen (specifieke kruidenthee kan juist helpen met slapen)
- niets meer eten 2 uur voor je gaat slapen
- geen tv kijken of computeren  voor je gaat slapen maar bijv een boek lezen (tv prikkelt de hersens soms teveel)
- geen werk meer doen na het avondeten (dus echt ontspannen!)
- even  een ommetje maken voor het slapen  (als dat kan)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Hoi Annegreet,

Ik herken het niet zozeer van het 's avonds in slaap vallen als wel van het 's nachts wakker worden en dan niet meer kunnen inslapen!
Ik heb in het begin van deze zwangerschap er veel last van gehad, maar op dit moment gaat het eigenlijk nog heel goed. Ik weet alleen vrijwel zeker dat het nog 3x zo erg terug gaat komen... dat had ik de vorige twee zwangerschappen ook!

De tips die mijn voorgangster gaf zijn volgens mij ook de enige dingen die je er zelf aan kunt doen, maar ik weet wel dat in de allerergste gevallen huisartsen wel eens een slaaptabletje voorschrijven voor het in slaap vallen. Ik kan me voorstellen dat je daar niet zo'n fan van bent als je zwanger bent, maar uiteindelijk is slaap wel echt heeeeeel belangrijk!

Sterkte met slapen,

Michele (21+5 van de 3e)

Bedankt voor jullie reacties,

Fijn om te lezen dat je niet de enigste bent, kan ook niet anders maar toch.
Tips voor zover geprobeerd, maar als je het eenmaal in je hoofd hebt dat het slapen niet echt lukt.... vannacht trouwens aardig goed geslapen.
Hoop dat het gauw over is, mag verder niet klagen want de zwangerschap gaat voorspoedig.

Greetz annegreet.

Wat je verder ook kunt doen is plantaardige tabletjes kopen zoals Dormiplant van VSM. Die mag je volgens de bijsluiter ook tijdens de zwangerschap gebruiken. Ze zijn heel licht  en je houdt er dus geen 'kater'  aan over. Ik gebruik ze zelf ook af en toe  en ben er al jaren tevreden mee.
Wel werken ze minder effectief dan iets wat je van de huisarts zou krijgen, dus het is geen garantie dat je zult slapen.

Terug
Bovenaan