Niet kunnen slapen, geen lucht. 35wk

<p>Hallo mama's, </p><p>Ik zit nu in week 35 en heb al bijna 2 weken geen oog dicht gedaan.</p><p>Als ik plat ga liggen krijg ik amper lucht, en door dat idee raak ik steeds meer in paniek en lukt het me niet in slaap te vallen. </p><p>Zijligging, kussens, voedingskussen, niks helpt, en ik ga steeds meer opzien tegen de avonden. </p><p>Ik hou mijzelf nu elke keer tot het bittere eind wakker tot ik echt in slaap val vanuit zit positie in lig positie en eerder ga ik niet plat. </p><p>Maarja dit is niet vol te houden zo, straks is onze zoon er, en dan ben ik helemaaaaal op van het slaapgebrek... Al zijn het maar een paar uurtjes per nacht, het lukt me niet om te slapen.</p><p>Iemand tips Hier tegen?</p><p>Ik hoop dat de baby eerdaags gaat indalen en dat misschien helpt. </p><p>Groetjes bijna mamavan3 </p>

Hi, heb je ook veel last van maagzuur?! Ik heb dit alleen als ik maagzuur heb. En door een volle maag krijg ik het ook benauwd. Misschien iets eerder en minder maar wel regelmatiger gaan eten zodat het goed verteerd is voor je naar bed gaat? En drinken met prik erin werkt ook niet mee! Hoop dat je er wat aan heb.. 

Ik had daar ook last van en heb het grootste deel van de laatste weken onder op de bank geslapen,  op mijn zij en dan half op de leuning.  Was de enige manier hoe ik kon slapen en nog lucht kreeg.... van dat slaaptekort heb ik na de bevalling niets meer gemerkt.  sterkte en hopelijk kun je het nog even volhouden. 

Eens met bovenstaande reactie! En daarnaast is het helaas inderdaad zo, dat als het niet je eerste zwangerschap is (maar tweede of derde of zelfs meer), de baby later indaalt. Daarnaast is je baarmoeder nu op zn hoogste punt ongeveer, dus die zit je maag en longen enorm in de weg! Ik heb de afgelopen weken ook minder lucht gehad, dus weet waar je het over hebt. Alleen gelukkig in de nacht minder last van, maar dan lig ik juist wakker van rusteloze benen en gewoon niet kunnen slapen door hormonen... Dus slaapgebrek kan ik hier ook van het lijstje afvinken. Wat helpt is om óf ontspanningsoefeningen te doen, waarbij je heel bewust door je neus inademt en door je mond uit. Focus op andere delen van je lichaam, span bijvoorbeeld even je benen aan en laat de spanning ook weer heel bewust los. Doe dit dan voor een aantal andere delen van je lichaam ook (bijv rug, armen, voeten, gezicht). Door even niet op je adem te focussen, kun je vaak ook wat meer ruimte creëren. Ik weet niet of het bij jou ook zo werkt, maar hoe meer ik me met mn adem bezig ga houden, hoe meer moeite ik juist heb met ademen. Door op andere dingen te focussen, lukt het me beter om die te reguleren. Ik hoop dat mijn tip jou ook kan helpen!

Bedankt voor jullie reacties!!!
Ik heb geen last van maagzuur, maar ik ga alsnog jullie tips over het eten etc omarmen misschien helpt het inderdaad!
Het is al fijn om te lezen dat er meer moeders zijn die ook de laatste weken meer op de bank slapen dan boven... Geeft toch een soort gevoel van oké ik ben niet alleen ik moet hier even doorheen.
Bij mijn vorige 2 zwangerschappen sliep ik echt als een roosje altijd, vandaar dat dit helemaal nieuw voor me is.
Maar komt goed, nog even aftellen... 

Terug
Bovenaan