Niet kunnen werken door duizeligheid

<p>Hallo dames,</p><p>ik ben nu 17+4 weken zwanger en ben sinds 1,5 week echt extreem duizelig de hele dag door. Het is zelfs zo erg dat ik er niet meer door kan werken. Verloskundige en huisarts kunnen niks voor me betekenen omdat bloeduitslagen en bloeddruk gewoon goed is. Ze zeggen dat het met 20 weken vanzelf over moet gaan. </p><p>Ik kan eigenlijk niet zoveel doen behalve heel veel rust nemen. Ik vind dit wel erg vervelend omdat ik dus ook ziek gemeld sta op het werk.</p><p>Hebben meer van jullie hier ook zo erg last van en hebben jullie misschien nog tips?</p>

Hallo, 
Ik weet niet wat je voor werk doet? 
Ik werk in de schoonmaak en kon op een gegeven moment niet meer de grote trap schoon maken (hoge, hele brede trap waarbij je met de swiffer niet eens aan de andere kant komt dus op trap steeds heen en weer moet lopen dan weer terug naar boven en met de dweil hetzelfde verhaal.. was duizelig en uitgeput zelfs als ik met de lift naar boven ging, was wel aan "het eind") maar er werd samen met collega's gekeken naar wat ik wel kon en wat collega's op konden maken.. zo kon ik toch met wat aanpassingen werken.. misschien mag je je werk zittend doen of zijn er andere dingen die je kan doen.. misschien 2 a 3 uurtjes (en dan eventueel thuis of ergens rusten en dan weer 2 uurtjes) of thuis werken etc. 
Mijn collega's waren wel heel begripvol en hielpen me als ik bijvoorbeeld iets zwaars moest tillen etc.
Misschien kan je voor jezelf na gaan wanneer je sneller of meer duizelig bent dan kan je daar rekening mee houden bijvoorbeeld als het extra is als je wakker wordt kan je bijvoorbeeld eerst wat rechter op gaan zitten en "zo liggend" wat eten (wat je al van tevoren klaar legt bijv. Cracker o.i.d) sta dan rustig op door eerst op de bestand te zitten en dan rustig op staan.. als je het hebt met bukken kan je proberen om een andere manier te vinden om iets op te rapen etc.

Ik werk als tandartsassistente maar ik heb gewoon geen mogelijkheid om op mn werk te komen want ik moet of een half uur fietsen om een half uur met de bus en dan nog 20min lopen en dat gaat het hem gewoon echt niet worden. In de auto zitten word ik ook echt super duizelig van dus denk dat in de bus zitten niet echt prettig gaat zijn. Ik werk in een kleine praktijk dus er zijn ook geen collega’s die me kunnen halen en brengen. Dus dat maakt het ook al heel lastig.
ik ben eigenlijk gewoon constant duizelig zelfs als ik gewoon rustig op de bank zit, ik kan eten wat ik wil maar dat helpt allemaal niks

Dat is inderdaad een hele lastige situatie en geen beroep waar je dan inderdaad wat anders kan doen...
Ik zou wel contact opnemen met je bedrijfsarts, ze laten weten dat je echt heel duizelig bent en al van alles overwogen hebt om toch te werken maar dat dat niet lukt. Daarmee geef je aan dat je wel bereidwillig bent maar dat het gewoon niet lukt.. als ze willen dat je langs komt kan je zeggen dat reizen niet verantwoord is omdat je dan niet veilig aan het verkeer kan deelnemen..
Daarna zou ik het proberen om los te laten (heel moeilijk ik weet het).. 
Het is niet voor niets dat in Nederland de regeling is dat je met je zwangerschap de ziektewet in kan en mag.. dat doen ze niet als elke zwangerschap op en top gaat.. ik moet eerlijk zeggen dat ik een best makkelijke zwangerschap heb gehad (8 tot 12 weken spugen, vanaf 30 weken soms last van maagzuur, bij 32 weken lag/begon ze al in (te) gedaald/dalen..bij 36 weken was het bij mij pas pittig omdat ik 5 weken lang voorweeën heb gehad, waarbij ik bij 40+2 2 dagen lang voorweeën heb gehad die steeds sterker werden en ineens stopte, ze is bij 41+1 geboren)...
Probeer je werk los te laten want je hebt al gekeken wat je kon doen maar er zijn geen opties.. probeer je rust te houden en gewoon goed blijven eten en drinken.. ik weet niet of je een park of bos o.i.d in de buurt hebt maar probeer al zijn het kleine stukjes (eventueel met vrienden/familie/buren) een stukje te wandelen... al loop je de straat in edn weer uit ofzo, dan ben je toch even buiten geweest en heb je toch beweging gehad.. maakt niet uit als je er normaal 10 minuten over doet en nu bijvoorbeeld 45 min. Het gaat om de frisse lucht, de beweging en dat je niet helemaal gek wordt in huis (op den duur).. kijk per dag wat wel lukt en niet wat er allemaal niet lukt.. dat vond ik zelf heel moeilijk.. dan wilde ik bijvoorbeeld de was draaien maar dan lukte het niet om de trap op te komen dan voelde dat als falen maar dan zei mijn man, nee je hebt voor de veiligheid van jezelf en ons kleintje gekozen ipv die trap beklimmen met het risico dat het niet goed gaat..soms zette ik de was wel aan maar dan haalde mijn man het naar beneden en hingen we he5 samen op.. of hij stopte het natte spul in de droger nam het als het klaar was mee naar beneden en dan vouwde ik het zittend op.. 
Probeer ook in het oog te houden waarvoor je het doet.. ik weet niet of je het al voelt bewegen maar dat hielp mij soms wel om dan te voelen, dat gaf het besef dat er iets groeide in mijn buik wat een hele prestatie is.. je gaat ook niet zonder voorbereiding een marathon lopen.. je schrijft je in, zorgt voor de goede spullen, traint etc..  zie dit als een marathon.. je hormonen zijn zo hard aan het werk dat je lijf daar sterk op reageert en duizeligheid geeft (ik denk dat het je hormonen zijn omdat er niks gevonden wordt en ze denken dat het bij 20 weken beter wordt).. Dit is allemaal voorbereiding op het kindje wat straks geboren wordt en de geboorte zelf..
Ik hoop dat je je gauw beter mag voelen..
Groetjes

Ja ik heb wel regelmatig contact met mn werkgever over hoe het gaat. En heb ook verteld dat het met 20weken vanzelf over moet gaan maar dat ik hoop dat het al eerder een stuk beter gaat en dat ik er alles aan probeer te doen. En gelukkig toont mn werk wel gewoon begrip dus dat scheelt.
En verder moet ik me denk ik er maar bij neer leggen en toch proberen te genieten van de kleine in mn buik en ik weet waar ik het voor doe dus dat scheelt. 

Hoi!
Hier een orthodontie assistente. Ik was bij mijn eerste zwangerschap nog tandartsassistente. Had toen niet zo'n last van duizelingen maar wel van de rest. Heb toen vooral baliewerkzaamheden gedaan. Ben toen met 4 weken voor uitgestapt.
Nu zwanger van de 2e en wel heel duizelig geweest. En nog. Ik wil niet heel vervelend doen, maar het is bij mij echt van begin tot nu. Het is dus niet gezegd dat het met 20 weken over is.  Ben zondag 34 weken en net met verlof. Wat ik deed was mijn voeteneind van mijn bed omhoog. Hierdoor stroomt er meer bloed naar je hoofd. Vervolgens rustig aan opstaan, dus niet direct en snel rechtop gaan zitten, maar echt in een rustig tempo. Vervolgens goed ontbijten en gravitamon slikken. Duizelingen konden volgens mijn verlos ook aan een vitaminetekort liggen. Vooral het rustig opstaan hielp mij wel. Als ik gedurende de dag duizelig word, ga ik eerst even rustig zitten. Eerst waren de duizelingen te verklaren door een te lage bloeddruk. Ik heb dus standaard een potje salmiak bij me. Als dat niet hielp, ging ik even op mn werk naar de keuken of de zolder en 10 minuten met mijn benen omhoog op een bureaustoel liggen. Het bloed weer naar mn hersenen laten stromen. Ik legde altijd wel even iets onder mijn hoofd, zodat die niet plat op de grond lag. Dit hielp wel heel goed. Tevens had ik in de ochtend een half uur, in het 2e deel van de ochtend nog 2x een kwartier en in de middag nog een half uur en kwartier extra pauze en werd ik een uur in de sterie gepland. Daar kon ik alles op mijn eigen tempo doen.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en wens je heel veel sterkte!
Liefs, Maaike 

Terug
Bovenaan