niet lekker in je vel zitten

Ons kleine meisje is nu 8 weken oud en sinds een week zit ik niet lekker in mijn vel. Huil veel en ben erg snel moe. Ik ben in 5 jaar tijd 3 keer depressief geweest gelukkig is de laatste keer alweer 3 jaar geleden. De verloskundige zei van de week dat ik de zwangerschap (die de laatste weken erg zwaar was) en de bevalling moet verwerken. Mijn lichaam is blijvend veranderd daar heb ik het ook moeilijk mee. Nu moet ik eigenlijk over 4 weken weer gaan werken maar ik mag van de verloskundige nog niet gaan werken. Ik moet eerst mijzelf weer op de rails krijgen. Maar ik ben zo bang dat mijn manager weer ontzettend moeilijk gaat doen dat heeft ze tijdens de zwangerschap ookal gedaan. De verloskundige wil het straks voor mij op gaan nemen als de manager weer moeilijk gaat doen.

Ondanks dat geniet ik erg van ons meisje.

Maar zijn er nog meer mensen die niet lekker in hun vel zitten of ben ik een van de weinigen?
 
Ik ben 31 juli moeder geworden van een tweede en ik voel me nu erg goed. Echter bij mijn eerste heb ik heel veel last gehad en zat ik achteraf gezien denk ik dicht tegen een depressie aan.

Je bent echt niet de enige!!!! Het lijkt misschien wel zo, maar dan laten de moeders niet het achterste van hun tong zien. Je hebt dagen dat het gewoon beter gaat en dagen dat het slechter gaat. Daarbij gieren bij ons de hormonen nog door het lijf en je bent als prille moeder ook nog eens super onzeker. Dus nee troost je er zijn heel veel meer die het gevoel zullen kennen dan wel herkennen.

Ik raad je aan er niet te lang mee blijven lopen. Ik heb stug door gedaan, maar was zeer zeker niet de leukste voor mijn vriend. Ik heb heel veel gehuild en slecht geslapen. Achteraf gezien had ik aan de bel moeten trekken. Ik heb dat niet gedaan omdat ik dacht dat het zo hoorde. Nu met de tweede merk ik dat het heel anders kan. Ik ben nu ook nog wel eens onzeker maar niet meer zo erg . Mijn advies praat eens met je huisarts en probeer niet teveel aan je werk te denken. Je gezin is nummer 1.
 
Ik herken het zeker hoor! Heb wel vaker periodes dat ik niet lekker in m'n vel zit, niet echt depressief, maar wel die kant op.
De eerste drie weken na de geboorte van mijn zoontje voelde ik me zielsgelukkig, maar nu ben ik erg droevig en emotioneel. Ook snel geirriteerd en vaak onterecht. Ook niet goed voor m'n relatie. Vorige week tijdens de nacontrole bij de verloskundige adviseerde ze me toch hulp te gaan zoeken. Dus ik heb nu een doorverwijzing voor een psycholoog en krijgbinnenkort een intakegesprek. Merk wel dat er inderdaad een taboe op heerst, nog steeds.
Maar goed, zoek dus hulp, vooral omdat je ook al bekend bent met depressies. En jij en je gezin zijn het belangrijkst, werk is maar werk!
 
Ik herken dit wel. Toen ik weer wat op de been was na de bevalling voelde ik me behoorlijk goed. Nu zijn we weer aan het "normale leventje" begonnen; man aan het werk etc. en merk ik ook dat ik regelmatig behoorlijk moe ben en daardoor ook emotioneel etc. Ik geef borstvoeding en dat vergt natuurlijk ook best veel (gebroken nachten etc)
Gelukkig heb ik nog vrij tot half dec (vakdagen)anders had ik begin nov weer moeten beginnen en daar had ik toch nog niet aan moeten denken.
Na de geboorte van mijn 1e kindje ben ik wel 10 wkn na de geboorte weer gaan werken terwijl ik eigenlijk wel voelde dat ik er nog niet aan toe was. Maar wel gewoon gegaan en na een maand gigantisch teruggevallen en een tijd heel moe geweest en ook niet kunnen werken.
Vlinder: als je het gevoel hebt dat het werken je nog te vroeg is; meldt je ziek. Weet je, volgens mij krijgt de werkgever het ziektegeld gewoon vergoed via het uwv als je je na je verlof ziek meldt. En geloof me, een heleboel kersverse moeders doen het! Ik heb bij een arbodienst gewerkt en heb het vaak genoeg gezien dat moeders er gewoon nog neit aan toe zijn, zowel lichamelijk als geestelijk niet. Na de geboorte van mijn 1e kindje ben ik terecht gekomen op de website www.geenrozewolk.com. Klinkt misschien wat heftig maar er staat ook veel over moeheid etc na het krijgen van een kindje etc.
 
Ik heb er niet heel erg last van, maar merk wel dat ik behoorlijk emotioneler ben dan voor de zwangerschap/bevalling.
Bij mij is het meer dat ik veel te veel nadenk bij dingen en het op ga kroppen. Dat komt er dan meestal vanzelf een keer uit met een huilbui.
Ik ga volgende week weer aan het werk. Ben er denk ik wel klaar voor, ik ben er namelijk ook niet voor gemaakt om (zoals nu) hele dagen met de kleine thuis te zitten. Ben heel benieuwd hoe het gaat volgende week.
Als ik jou was, zou ik goed naar mezelf luisteren...en naar je verloskundige. Als je te hard van stapel gaat lopen, krijg je het vanzelf weer op je bord! Negeer je gevoelens niet!
Succes!
 
Wat ik zo jammer vind is dat er altijd maar gesproken wordt van die roze wolk. En als je het er echt over gaat hebben dan zegt bijna iedere moeder dat het vies tegenvalt. Tis natuurlijk ook niet niets. Je lichaam heeft een oerkracht moeten leveren en wij verwachten dat we met een paar weekjes zo weer in het normale leven verder gaan.

Wat de anderen dus ook zeggen luister naar je lichaam en als jij er nog niet klaar voor bent zou ik naar de arbo arts gaan en het daar voorleggen.
 
Dank jullie wel voor de reacties. En je hoort inderdaad van bijna niemand dat ze niet lekker in hun vel zitten. Ik loop nog steeds bij een psycholoog en ik heb woensdag weer een afspraak. ik voel me sinds gisteren weer wat beter. Niet meer zo down alleen huil nog wel om de kleinste dingen en heb nog moeite met mijn lichaam.
Mijn manager heeft nu nog vakantie maar ik heb haar al gemaild dat ze de arboarts in mag gaan schakelen als ze weer terug komt van vakantie. Ik moet eigenlijk over 4 weken weer gaan werken. De ene dag denk ik dat het wel gaat maar de andere dag ben ik er nog niet klaar voor. Ik ga straks naar de arboarts en de verloskundige mag ik bellen straks als ze moeilijk gaan doen.

Liefs
 
Wat vervelend dat je/jullie je zo voelen. Het is denk ik goed om het op tijd te onderkennen. Mijn vriendin had het ook na haar 1e bevalling en heeft pas later actie ondernomen. Ze is er nu nog steeds veel mee bezig en haar zoontje wordt volgende maand al 4 jaar.
 
Terug
Bovenaan