Niet loskomende placenta

<p>Lieve mama's. Alweer ruim een jaar geleden in januari beviel ik van mijn eerste kindje. De bevalling duurde 24 uur, en zonder pijnstilling zette ik onze kleine man op de wereld. Ik kijk er heel fijn en trots opterug.Echter, na de bevalling kwam de placenta niet los. Vervelend, want na flink duw en trekwerk van de verloskundigen (auw!) gebeurde er nog steeds niets. Omdat ik hierdoor veel bloed verloor ben ik door de gynaecoloog met enige spoed naar de OK gestuurd, hier hebben ze de placenta handmatig verwijderd. </p><p>We hebben te horen gekregen dat ik voortaan in het ziekenhuis moet bevallen omdat de kans op herhaling redelijk groot is.</p><p>Nu dromen we van een 2e kindje, en merk ik dat ik behoefte heb aan verhalen en ervaringen van mama's die dit ook hebben gehad. Hoe ging dit bij jullie? En heb je deze ervaring bij een volgende bevalling ook gehad? </p><p>Liefs </p>

Bij mijn derde bevalling had ik wel dat ik veel bloedverlies had omdat er placentaresten achterbleven. Ik moest toen ook met spoed naar de OK. Ik heb zelf alert gereageerd omdat het mijn derde bevalling was en ik de keren daarvoor ook veel bloed was verloren (ook placentarest maar nog verwijderd buiten OK). Toen ik zei dat ik toch wel erg veel bloed verloor, zie de verpleegkundige dat het wel meeviel, wat dus niet zo was bleek later. Ik vraag me echt af wat als dit mijn 1e bevalling was en ik niet beter wist en niet op tijd aan de bel had getrokken..
Volgens mij heb je er wel meer kans op als je het al een keer eerder hebt meegemaakt. Ook bij inleiden, grote baby's heb je volgens mij meer kans. Ik denk wel dat je nu beter voorbereid bent en dat het ziekenhuispersoneel op de hoogte is en wellicht alert handelt. AL was dat bij dus niet zo, ook al had ik in het dossier staan dat ik de vorige keren ook veel bloed had verloren. Zorg dat je zelf het is de gaten houdt en je man. 
Ik vond het zelf best wel heftig om met spoed naar de OK te gaan, ik was zo blij dat de bevalling achter de rug was en dan dat. Het zou mij tegenhouden voor een volgende bevalling maar ik heb ook geen wens voor een vierde. Dus dat maakt ook een verschil. 

Nog geen ervaring met een tweede, dus ik lees mee. 
Maar hier ook na de bevalling met spoed naar de ok voor mijn placenta. 1,5 liter bloed verloren en uiteindelijk ook een bloedtransfusie gehad. Ook mij is verteld dat ik in het ziekenhuis moey bevallen bij een tweede. Ze gaven aan dat de kans klein is dat de placenta weer vastzit, maar dat ze hey risico niet willen nemen bij een thuis bevalling. 

Bij mij was dit bij beide bevallingen het geval. De 1e keer zonder ruggenprik de kleine op de wereld gezet, daarna afgevoerd naar de OK omdat de placenta er niet uit kwam. Man&zoonlief bleven achter in de verloskamer. Toen ruggenprik gekregen en hebben ze de boel verwijderd.  Bij de 2e bevalling had ik een voorgevoel (dont ask me why/how) dat de placenta weer niet wilde komen en heb toen tijdens de bevalling al om een ruggenprik gevraagd. Dit bleek een goede zet want mijn bevalling werd een stuk makkelijker en daarna konden ze in de verloskamer met trekken en duwen de boel er uit krijgen :) mijn man heeft wel een klein traumaatje er aan over gehouden omdat hij er bij was toen er 8 man personeel om mij heen stond om mij op te lappen. Ik had zelf al veel bloed verloren dat ik ook niet alles bewust mee heb gekregen.  Tja het er niet echt praktisch zo'n placenta die niet los wil komen, maar lang leve ziekenhuisbevallingen en de goede zorgen! Verder zonder kleerscheuren door de bevallingen gefloetst :) en daarna veel ijzer tot je nemen!

Bij mij ook bij beide bevallingen een manuele placenta gehad. De eerste zwangerschap was van een twee-eiige tweeling met dus ieder een eigen placenta. Allebei de placenta's zaten muurvast. Ik ben toen veel te vroeg bevallen, dus dacht dat het daar misschien mee te maken had. Onze dochter is met 39+3 geboren en ook toen zat de placenta weer vast. Het is k*t om direct naar de OK te gaan, maar je bent zeker weten goed schoon van binnen.
Ik heb wel 2x een fluxus gehad (2,5 liter en 3 liter bloedverlies). Geen transfusie of iets nodig gehad en ik ben lichamelijk gezien snel opgeknapt 

Ik lees ook graag even mee. Na een zware bevalling waarin werkelijk alles mis ging (ook zonder pijnstilling) moest ik ook naar de OK voor verwijdering van mijn placenta. Ik moest daarbij onder gehele narcose.
Mij is nooit verteld dat ik weer in het ziekenhuis moet bevallen door de vastzittende placenta. Mocht ik ooit weer zwanger worden, dan wil ik sowieso in het ziekenhuis bevallen.
Ik kijk toch eigenlijk ook best goed terug op de bevalling. We hadden goed en adequaat ziekenhuispersoneel, dus dat was heel fijn. Jammer vind ik het wel dat ik de eerste 2 uur vervolgens gemist heb.

Heyy
Ik ben 2 weken geleden bevallen en heb dit ook gehad met mijn placenta.
Bij mijn eerste ging die er gemakkelijk mee uit . Dit keer was het  een ander verhaal. 
Ik vond dit verschrikkelijk .
Ik was blij dat mijn bevalling achter de rug was gelukkig duurde de 2e bevalling niet zolang als de eerste .
Vooral dat geduw  om die placenta  los te krijgen vond ik heel  pijnlijk .
Ook was ik nog nooit onder narcose geweest dus dat was voor mij ook zeker wel een dingetje. Wat als ik niet meer wakker word en gewoon het niet zelf innde hand hebben wat ze met je doen.
En heb echt wel een traantje gelaten.

Bij mijn eerste bevalling bleek er na 5 weken nog placenta te zitten. 
bij mijn tweede bevalling begon na een uur wederom zeer heftige krampen en naweeën. Toen met spoed na de ok, volledige narcose en zijn er nog placenta resten verwijderd. 

komende bevalling. Binnen nu en n weekje of 5 (ben as woensdag 38 weekjes) medische indicatie. Gyn houdt het nouwlettend in de gate en gaan nu veel eerder naar de ok mocht het nodig zijn. Maar zal deze keer ook na de bevalling een medicijn krijgen om te zorgen dat mijn placenta goed los zal laten. 
ik maak me er geen zorgen om. Ben in ben in het ziekenhuis in goede handen. 

Terug
Bovenaan