niet luisteren

Ik heb uit mijn eerste huwelijk een zoon van 3,5 jr en uit mijn nieuwe relatie een dochtertje van 8 mnd. Ik heb een goede verstandhouding met mijn ex i.v.m. onze zoon. Mijn zoon is ook dol op zijn kleine zusje, laat geen tekenen van jaloersheid zijn  maar op  het moment luistert en eet hij ontzettend slecht wat voor mijn nieuwe partner nogal eens teveel is en we soms niet meer weten wat me ermee aan moeten. Bij mijn ex en zijn ouders wordt alles aan de kant geschoven als hij daar is (een paar keer per week en hij slaapt ook 2 nachtjes per week bij mijn ex). Er wordt bijvoorbeeld niets in het huishouden gedaan, alle aandacht gaat naar hem uit en dat is bij ons thuis natuurlijk niet zo want hij draait hier gewoon mee in het gezin waar ook huishoudelijke dingen gedaan moeten worden.

Heeft iemand tips hoe ik mijn zoon beter zou kunnen laten luisteren en ook beter kan laten eten. Hij eet ontzettend langzaam, zit vaak zijn eten in zijn wang weg te stoppen en als ik hem met een bord voor zijn neus aan tafel zet dan kan hij daar bij wijze van de hele dag zitten zonder ook maar een hap te nemen. Als ik hem beetje bij beetje het eten in zijn mond stop dan eet hij nog wel wat maar zonder mijn hulp.....

Hopelijk kunnen jullie me helpen want de relatie tussen mijn huidige partner en mijn zoon wordt er zo niet beter op en verlies ook regelmatig mijn geduld tegenover mijn zoon maar ook tegenover mijn partner en ben echt een beetje het overzicht kwijt.
 
Hoi hoi,

Ik heb het idee dat jouw zoon erg op zoek is naar aandacht. Op welke manier dan ook. Je schrijft zelf dat er   bij je ex alles aan de kant gaat. Daar krijgt hij dus de volledige aandacht en is alle tijd voor hem.
Bij jullie thuis moet hij de aandacht delen met z'n zusje, maar ook nog met de rest van de normale dingen.
Als hij niet luistert krijgt hij aandacht, want dan wordt je boos. Als hij niet eet, dan krijgt hij aandacht, want je gaat hem voeren of je wordt boos. Dit zijn allemaal manieren om aandacht te trekken en die krijgt hij dan ook. Het maakt een kind niet uit of het positieve of negatieve aandacht krijgt. Het belangrijste is in hun ogen dat ze aandacht krijgen.

Misschien is het voor jullie een idee om elke dag iets met hem alleen te doen. Zodat hij toch de aandacht/jullie even voor zichzelf heeft. Wat dat is kunnen jullie samen bepalen of hem zelf laten bepalen.
Probeer het negatieve gedrag zoveel mogelijk te negeren. Het positieve gedrag moet je zoveel mogelijk belonen. Dit kan ook heel gemakkelijk met woorden daar hoef je geen beloningssysteem voor toe te passen.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes Anninas
 
Terug
Bovenaan