Niet-meelevende vriendinnen

Ik loop tegen iets aan, waarvan ik niet weet wat ik ermee moet... Mijn beste vriendin leeft totaal niet mee met mijn zwangerschap. Ze is wat jonger dan ik, en ze zit gewoon in een andere fase, dat begrijp ik, maar zo weinig interesse had ik niet verwacht. Zeker omdat ze de peetmoeder gaat worden! Het is echt niet zo dat ik de hele dag alleen maar over mijn zwangerschap praat, en ik ben zoals altijd erg geinteresseerd in haar doen&laten, dus daar kan het niet echt aan liggen. Eigenlijk is het al zo vanaf het moment dat ik haar vertelde dat ik zwanger was, ze reageerde er een stuk minder enthousiast op dan ik had gehoopt. Ze vraagt nooit naar de baby, en negeert alles omtrent zwanger zijn, en als we samen winkelen houdt ze het nog geen 2 minuten uit in Prenatal. Het toppunt was dat ik haar mee heb gevraagd naar een verloskundige afspraak, ze de eerste keer te laat kwam, en nu ik haar nogmaals heb gevraagd ze heel lauw reageerde (zo van "ik zie wel of ik tijd heb"...).
Ik ben er behoorlijk verdrietig over, en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet... Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat vervelend voor je.. Ik kan mij de teleurstelling die je elke keer moet voelen heel goed voorstellen.

Kan het niet zo zijn dat zij misschien eigen redenen heeft om daar zo op te reageren? Een kinderwens die maar niet lukt maar wat jij niet weet? Of heeft ze sowieso niets met kinderen/baby's? Als dat zo is dan kan je op je vingers na tellen dat dat niet verandert nu jij zwanger bent. Misschien (dikke kans!) wel zodra jij bevallen bent en zij echt contact gaat krijgen met jouw kindje. Gevoelens van een soort tante-zijn en zien hoe kwetsbaar het is, komen vanzelf naar boven.

Ik zou haar gewoon heel op de man af vragen of ze misschien niet mee wil en of ze daar gewoon eerlijk over wil zijn. Dan hoef jij met de volgende onderzoeken dit niet steeds te voelen en te vragen en stel je jezelf niet meer teleur.
Echt, vraag het haar gewoon en vertel wat jij voelt en mist bij haar! Weet wel dat haar antwoord misschien heel rauw op je dak valt.. Maar dan weet je het tenminste en kan je een manier vinden om er mee om te gaan. Samen met haar!

Succes.

Kan me voorstellen dat je hier erg verdrietig van wordt... Misschien speelt jaloezie een rol? Zoals Premiere.mere ook al zegt misschien heeft ze zelf een kinderwens en kan ze met jouw zwangerschap moeilijk omgaan..
Misschien is het voor jezelf goed, ondanks dat je haar er graag bij wilt hebben, niet meer te vragen om mee te gaan naar uitstapjes rondom je kindje. Meer uit zelf bescherming. En inderdaad, misschien recht op de man af vragen, daar zijn vriendinnen ook voor.

Succes!

Wat vervelend dat je vriendin zo reageert! Door je eigen enthousiasme en vreugde verwacht je vaak dat mensen die je dierbaar zijn net zo blij zijn. Als ze dan anders reageren, voelt dat wel wat gek. Dat heb ik in mijn omgeving ook wel gemerkt. Collega's gaan helemaal uit hun dak van blijheid en familieleden gaan er (te) nuchter mee om! Lastig!
Als vriendinnen moet je alles kunnen bespreken, dus ik zou haar zeker vragen of ze het wel echt leuk vindt dat je zwanger bent. Misschien is zij juist wel bang om jou als vriendin kwijt te raken nu je moeder wordt? Vooral omdat je haar kiest als peetmoeder, is het wel fijn om te weten dat ze dolblij is met dit kindje toch?
Succes!!

Bedankt voor de fijne reacties! Het ligt echt als een steen op mijn maag, en het verpest de voorpret van de 20 weken echo van morgen behoorlijk...
Jaloezie is het zeker niet, zij is nog met hele andere dingen bezig, misschien is het inderdaad de angst dat alles anders wordt... Ik ga snel het gesprek aan en laat jullie de uitkomst weten.

Probeer het bespreekbaar te maken. niet verwijtend maar eerder in de zin van: "Het valt mij op dat... en dat geeft mij het gevoel dat... klopt dit??"

ik herken het, bovenstaande reacties. Mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen bijv. kunnen het ook al willen ze wel blij zijn, het niet opbrengen om blij te zijn. De één uit het anders dan de ander ( emotioneel of nonchalant).

Maar als ik je verhaal lees, doet me dat denken aan een vriendin die nog elk weekend uit gaat: misschien is het een vriendin waarin je sowieso meer in investeerde en nu komt het op de sociale vaardigheden van je vriendin aan, nu gaat het opvallen omdat ze zich in iets moet verdiepen wat buiten haar belevingswereld valt.
Dat zou het meest negatieve verhaal kunnen zijn,

anderszijds kan ze ( bij vrijgezel) ook jaloers zijn: jij hebt alles op een rijtje en zij niet. Het gras is altijd groener bij een ander he, want ik merk dat zij ook niet open staat voor bijv. relatie issues ( jij hebt tenminste een kerel is een lauw antwoord wat ik dan krijg)

Ja tips van hierboven zeker wat mee doen: bespreekbaar maken. Ze wordt tenslotte wel peettante!

Succes!

Ik dacht ook gelijk aan jaloezie/bang voor de verandering! Zeker bespreekbaar maken! Een goede vriendschap is daar tegen bestand!!
Succes, want makkelijk zal het niet zijn, zeker voor jou niet!
Laat ff weten hoe het ging??

Terug
Bovenaan