Niet meer durven poepen op de wc

<p>Hoi,</p><p> </p><p>Sinds een week of 5 is onze zoon (bijna 3) overdag zindelijk. Plassen en poepen op de wc ging heel goed. Maar sinds een paar dagen durft hij opeens niet meer op de wc te poepen. Vraagt om een luier. Als we die niet omdoen blijft hij jengelig en poept hij dus ook niet. We weten niet goed of er iets gebeurd is (volgens ons niet, weet alleen van de opvang niet of daar wat is gebeurd).</p><p>Herkent iemand dit en hebben jullie nog tips? Poepen gaat soms al erg moeilijk bij hem waarvoor hij dan medicatie krijgt, dus wil niet dat het verergert omdat hij niet durft, maar ook niet dat het een angst opzich zelf wordt. </p><p> </p><p> </p>
 
Hoi,
Mijn nichtje had dit ook, ze werd hysterisch als ze moest poepen. We hebben toen haar potje in de woonkamer gezet, haar daar op laten zitten met een boekje, of iets waar ze zich kon vermaken. En als ze dan gepoept had heel uitbundig juichen. 
Dit is volgens mij wel normaal gedrag hoor voor kleine kinderen. 
 
Laatst hoorde ik dat een mdl arts had gezegd dat je eigenlijk niet voor het 3,5 levensjaar moet beginnen met zindelijkheidstraining. Met als reden dat ze er anders niet aan toe zijn. Hij had als ervaring dat veel jonge peuters de ontlasting ophouden. 
Ook hoorde ik dat brandnetel thee een geweldige oplossing was tegen obstipatie. De reguliere medicatie kon snel worden afgebouwd. 
 
 
 
 
Terug
Bovenaan