Niet meer in bad/onder de douche willen

Hoi!

We hebben een probleem en hebben al verschillende dingen geprobeerd maar niets lijkt te helpen. Hebben jullie tips?

Onze oudste van ruim 2 jaar wil sinds een week of 6 niet meer in bad of onder de douche. Daarvoor was ze er gek op en kon het haar niet lang genoeg duren. Het ging mis toen ze een keer per ongeluk in bad had gepoept. Ze vond het namelijk geweldig om scheetjes te laten en moest er ook heel hard om lachen. Tot er iets meer mee kwam dan lucht en toen was het plezier in badderen helemaal voorbij.
Op het moment dat je het nu al over het bad of de douche hebt betrekt haar gezichtje en zegt ze heel hard nee.

Om haar nu toch af te spoelen gaat ze "onder dwang" bij één van ons op de arm. Dat levert natuurlijk veel tranen en gehuil op. Ook houdt ze de handjes tussen de benen. Waarschijnlijk is ze dus bang dat het weer mis gaat. We hebben het ook al geprobeerd met een luier aan en met nieuw speelgoed. Ook gaat één van ons of haar broertje (7 maand) in bad om haar te laten zien dat het wel goed gaat en kan ze naast het bad "meespelen"in bad. Langzamerhand trekken we dan haar kleren uit en proberen haar toch in bad "te lokken". Maar ook dit helpt niet.
We hopen dat haar zindelijk maken hier ook iets in helpt. Maar dat gaat natuurlijk in haar eigen tempo. Tussendoor zou het prettig zijn als ze ook lekker in bad kon.

Naast de hygiënische kant vinden we het ook vooral jammer dat ze er geen plezier meer in heeft. Hebben jullie tips?

Groetjes Angela
 
Ik las je verhaal en dacht alleen maar, wat zielig dat ze zo geschrokken is. Straks wil ze ook niet meer gewoon poepen en heb je een nog groter probleem.
Maar pffff, ik weet niet zo goed wat ik zou doen. Misschien heel veel benadrukken dat het helemaal niet erg is. Of gelijk na het poepen in bad, als dat kan.
Of 1 week helemaal niet in bad doen, wel wassen natuurlijk, er helemaal niet over praten en daarna doen alsof er nooit iets gebeurt is.
Ik hoop dat het snel opgelost is.
 
Helpt het om haar uit te leggen dat er bijvoorbeeld net een poepje geweest is, en dat er dan niet meteen eentje achteraan kan komen?
Ons zoontje poept altijd na het warme eten, dat is "standaard". Hij doet dit sinds een tijd op het potje (daarvoor in de luier). Daarna gaat hij onder de douche  / in bad. Een uitleg zoals ik hiervoor heb gegeven, past dan in de situatie.
Misschien is iets vergelijkbaars bij jullie toe te passen?
Veel sterkte! Ik kan je de zorgen heel goed voorstellen.
 
het is heel som maar kinderen leren van ons dat poep vies is, hoe vaak zullen ze al gehoord hebben dat het stinkt enzo?!

nu is mijn tip om als ze een poepluier heeft om haar te belonen met luid gejuich en vertel dat het goed is.
zo gaat ze poep niet heel vies en erg meer vinden, dus zal ze zo een ongelukje sneller accepteren.
probeer haar af en toe eens op het potje te zetten, en het klinkt heel stom maar als jij naar de wc gaat voor de grote boodschap kan je haar erbij zetten op de po en ga samen heel hard en luid persen, zo leert ze hoe het moet en kan je haar voor het badje op de po zetten zodat je kan laten zien dat het poepje er al uit is en ze dus niet meer in bad kan poepen omdat die er al uit is!!

zo heeft het ook bij mijn zoon gewerkt, die had het zelfde probleem.

succes!!
 
Terug
Bovenaan