Niet meer middagslaapje op opvang

<p style="text-align: left;">Ha ik weet dat de meeste kinderen nog wel een middagslaapje doen als ze begin 2 jr zijn maar ben benieuwd of mensen die in de kinderopvang werken weten of het slaapje op de opvang eerder stopt? Mijn zoontje slaapt in de middag meestal met gemak 2 uur en 15 minuten maar nu slaapt ie de laatste paar keer steeds niet op de opvang of maar een halfuur. Is daar natuurlijk veel drukker maar vroeg me af of dit een voorbode is dat hij niet meer zijn slaapje in de middag nodig heeft...? Hij slaapt dan de dag daarna 3uur in de middag met als gevolg dat hij nu nog wakker is.... Dus ik ga in ieder geval dat middagslaapje maar afbreken voortaan. </p>
 
Mijn zoontje slaapt ook al een half jaar niet meer op de opvang. Hij zit 2 dagen op de opvang, de andere dagen is hij thuis en slaapt hij nog wel 2,5 a 3 uur per dag. Het hoeft dus geen voorbode te zijn. Ons zoontje is bijna 2,5 jaar. Hij krijgt gewoon te veel prikkels. Op de opvang hebben ze het zo vaak nog geprobeert maar het lukte niet meer. Gewoon bij neerleggen. En in de avond optijd naar bed.
 
Mijn oudste stopte met 2.5 jaar met het middagslaapje. Al sliep ze in de middag maar 30 minuten, dan was het in de avond 22.00 voor ze sliep...

Mijn jongste is 2 weken terug 2 jaar geworden. Sinds 20 maanden hebben we het middagslaapje al ingekort naar max 1 q 1.5 uur en dan 's avonds 20.00 naar bed. Sliep ze langer dan 1.5 uur, was het ook 22.00 voordat ze s avonds sliep.

En sinds deze week doet ze ineens helemaal geen middagslaapje meer. Supersnel, ze is echt nét 2 jaar. Maar vorige week deed ze dutjes van 30 minuten overdag en was het s avonds óók weer elke avond 22.00. Echt geen zin in.
Dus sinds deze week hou ik haar wakker overdag en het gaat verbazingwekkend goed. Ze houdt het prima vol! In de middag gaan we naar de speeltuin, 17.30 eten, daarna een poos in bad en ze red het prima tot 19.00 en slaapt direct. Heerlijk.

Voor mezelf wel even wennen, zo'n kleine peuter de hele dag wakker. Her middagslaapje vond ik toch écht nog wel fijn. Maar ik heb toch liever dat ze s avonds goed slaapt dan een mini-middagslaapje en elke avond tot 22.00 bezig zijn.

Het middagslaapje inkorten lijkt me een goede stap voor je kindje. 3 uur lang slapen is voor jezelf natuurlijk lekker overdag, maar dan zit je er s avonds mee en daar word je ook niet vrolijk van. Een middagslaapje van 1.5 uur is echt voldoende met 2 jaar.
En tja, hier zijn we dus al helemaal gestopt al is dat wel vroeg hoor. Maar het ging echt niet meer, ik was het zó beu elke avond tot 22.00 bezig zijn met haar. Het ene kind is er sneller in dan de ander.
 
En ik werk op een kinderdagverblijf, er zijn idd ook genoeg kindjes die op de opvang weigeren te slapen maar thuis nog wel goed slapen in de middag. Dus dat kan prima. Gewoon op de opvangdagen snel eten en naar bed s avonds, ideaal ;)
Dus het hoeft geen voorbode te zijn, vaak vinden ze het op de opvang gewoon veel te gezellig of teveel onrust op de slaapkamer.

Maar het kan denk ik alsnog geen kwaad om het middagslaapje thuis wat in te korten ;)
 
Terug
Bovenaan