Niet meer naar bed willen

<p>Onze zoon van 19 maanden wil ineens niet maar naar bed, hij slaapt begin van de middag 1 keer en dan rond 1900-1930 naar bed. Als we hem in zijn bed liggen (bij beide slaapjes) krijst die het uit, eerst dachten we laat maar gaan, maar gister was die na 3 kwartier nog bezig, dus toen hebben we hem er maar uitgehaald, terwijl die hartstikke moe is. Hij is altijd al een slechte slaper geweest, maar waar dit vandaan komt geen idee. Hebben jullie de oplossing hiervoor? Wij gebruiken al witte ruis maar bijvoorbeeld geen nachtlampje (hij begrijpt dit ook nog niet denk ik). Alleen als wij over zijn hoofd blijven strelen valt die weg en sneaken we dus langzaam naar de gang.</p>

Onze zoon is even oud en wij hebben hetzelfde probleem. We zijn ziek geweest (Corona) dus ik dacht eerst dat het daarmee te maken had maar hij lijkt nu opgeknapt maar het probleem blijft. Ik heb helaas geen tips maar wel herkenning dus. Ik lees graag mee. 

Hier een dochter van 21 maanden, ze slaapt ook 1x van 12.30-14.00 en dan van 20.30-6.30...

Hier begon een maand of 2 terug ook gedoe met het avond slaapje. Nu laten we haar in de middag nog maar max 1.5 uur slapen en we brengen haar in de avond pas rond 20.00 naar bed en nu gaat het goed. Ze kan gewoon al heeeeel lang wakker zijn, vooral in de muddag/avond. Als we haar om 14.00 wakker maken, is ze echt niet eerder moe dan 20.00.. om 19.00 naar bed brengen heeft echt geen nut, want dan is het één groot drama en slaapt ze 2 uur later nóg niet...

Op het middagslaapje kan ze gewoon uuuuren vooruit. Ze heeft het slaapje nog wel echt nodig (gelukkig voor mij haha) want rond 12.00 is ze echt moe. Om 12.30 slaapt ze eigenlijk altijd direct. Soms doet ze moeilijk, dan haal ik haar eruit na 5min en leg ik haar een kwartier later weer op bed.

In de avond gaat het nu ook goed, omdat we haar dus van 14.00-20.00 wakker houden. Dit werkt voor ons het beste zo. Dan maar een uurtje later in de avond, maar nu is de strijd en het gekrijs tenminste gestopt.

Ik vond het wel balen hoor, voorheen sliep ze in de middag 2 tot 2.5 uur en nu is dat dus max 1.5 uur. Daar gaat m'n rust.. maarja, mn avond rust is me ook wel heel wat waard.. elke avond tot 21.00/22.00 met haar bezig zijn vond ik vreselijk.

Dus misschien het middagdutje ook wat inkorten? En in de ochtend sowieso altijd lekker op pad, wij zijn eigenlijk altijd van 10.00-12.00 op pad, wordt ze lekker moe van :) En in de middag ook altijd weer van 15.30-17.00..

Ook een stukje verlatingsangst denk ik hoor, mn dochter staat soms ook zomaar midden in de nacht krijsend in d'r bed. Gebeurt bijna elke nacht 1x. Dan leg ik haar terug, aai over d'r hoofd, laat merken dat ik er ben en dan gaat ze weer slapen.

Ik herken dit ook nog wel van m'n oudste dochter, vanaf zo'n 2 a 2.5 jaar werden de avonden en nachten écht beter. Dan kun je ze veel meer uitleggen. En met 2.5 jaar stopte het middagslaapje hier helemaal en dan was ze zo moe dat ze van 19.00-8.00 als een blok sliep, nooit meer gedoe. Nu met ruim 3.5 jaar nog steeds. Heeeeerlijk!!

O en eerlijk gezegd denk ik dat een nachtlampje op deze leeftijd juist goed werkt in de avond. Ze hebben ineens het besef wat 'donker' is. Witte ruis vind ik op deze leeftijd juist wat onnodig, dat is toch meer voor de eerste maanden..

Mijn zoontje had dit ook rond 19/20 maanden... en ook extreem dwars/driftig en nu ist weer over en hij slaapt weer smiddags. vriendin van me heeft er 1 van 2 mnd jonger dan mijn zoontje en die heeft nu t zelfde.. Misschien een fase/sprong.. ?!

Dit klinkt heel erg als slaapregressie. Troost je kindje consequent. Laat hem merken dat je er voor hem bent maar maak er geen poppenkast van. Als je je kindje uit bed haalt loop je het risico dat dit een nieuwe gewoonte wordt; hij leert dat als ik maar blijf huilen word ik opgepakt. En dan creër je een nieuw probleem. Dit gaat weer over!

Terug
Bovenaan