niet meer willen eten (of heel weinig(

Hallo
Mijn dochter is nu bijna 17 mnd oud en heeft sinds een kleine week dat ze niet meer wil eten.
Ze drinkt wel voldoende, maar alles wat ik haar voor schotel aan eten dat weigerd ze of eet 2 happen en dan wil ze niet meer.
Een spelletje ervan maken of boos worden etc helpt allemaal niets.
Ze is wel de laatste 2 dagen ook niet lekker heeft koorts gehad etc.
Kan van haar doorkomende kiezen komen.
Wie herkend dit en hoe gaan jullie hiermee om.
Ik wordt er een beetje radeloosvan.
 wie kan mij gerust stellen.
Als ze nl niks binnen krijgt is dat toch ook niet goed.


Gr Sylvia
 
Hoi,
Het kan heel goed komen doordat je dochter zich niet lekker voelt. Meestal als kinderen ziek zijn verdwijnt als eerste de eetlust. Wel is het belangrijk dat ze voldoende drinkt, maar je zei al dat ze dat doet. Verder hoor ik het vaak dat kinderen rond die leeftijd ineens niet of nauwelijks meer willen eten. Het kan dus ook een fase zijn. Hou het gewoon in de gaten en probeer er geen strijd van te maken. Kinderen kunnen er over het algemeen wel tegen om even wat minder te eten.
Succes.
 
hi
kan inderdaad de leeftijd zijn, of ziek zijn (heb je zelf ook geen eetlust) of een kies die doorkomt. Zolang ze maar in elk geval 500 ml drinkt. En geef haar anders veel fruit, knijpfruit van zonnatura bijvoorbeeld, is hier heel favoriet,  daar zit ook veel  vocht in. Als het te lang duurt of als je het niet vertrouwd zou ik wel bij de huisarts langsgaan.

groetjes,
lia
 
Hoi,

Mijn dochtertje heeft dit ook al vanaf dat ze ongeveer 17 maanden was. Ze is nu 19 maanden, en om eerlijk te zijn word ik er af en toe ook wel wat moedeloos van...
Inderdaad dwingen helpt echt niet! Zo krijg je alleen maar strijd, en dit werkt vaak averechts, want dan hoeft ze het bij voorbaat al niet. Ze zeggen vaak; ik ben twee en ik zeg nee, nou mijn dochtertje is nog geen twee, maar zegt wel errug vaak NEE! Wel grappig af en toe, maar liever niet met het eten...!
Ik zorg er in ieder geval wel voor dat ze genoeg drinken krijgt, en dit lukt wel altijd. Ik heb zelf te horen gekregen dat dit vaak een fase is, wat bijna alle kinderen krijgen, en dat het echt niet erg is....maar je eigen gevoel zegt toch wat anders.
Wat ik doe, is haar tussendoor een stukje boterhamworst geven. Zo heeft ze alvast wat vlees (ijzer) binnen. Een stukje paprika geef ik haar ook onder het spelen. (hier schil ik het velletje dan af, wat ik vind dat altijd wat taai.) Dit zit barstensvol vitamine C, dus dat heeft ze dan ook maar weer gehad. Ook brood eet ze bijna niet, dus ik geef haar tijdens de dagelijkse wandeling een cracker (van cracotte, die met extra vezels) en die gaat dan ongemerkt op, terwijl ze er thuis amper naar omkijkt!
Een stukje kaas vindt ze ook heerlijk, dus dat krijgt ze dan ook. (hier zit weer calcium in)
Op deze manier krijgen ze ongemerkt toch echt wel genoeg binnen. Volgens de kinderarts heeft een kindje niet eens zoveel nodig, en zolang ze goed groeien en lekker speels zijn is er vaak niets aan de hand!
Onder het warm eten, laat ik haar ook zoveel mogelijk zelf eten. In het begin zegt ze uit principe altijd dat ze het niet hoeft. dan zeg ik oké, en ik schuif het wat bij haar weg, maar niet zover dat ze er niet bij kan. Op een gegeven moment pakt ze dan het bordje weer en neemt dan tóch een hap! Wij gaan dan applaudiseren, en dit vindt ze dan geweldig! Laatst had ze de opscheplepel te pakken, ik dacht laat haar maar even knoeien...toen heeft ze bijna haar hele bordje leeggegeten met die opscheplepel!
Hopelijk heb je hier wat aan, in ieder geval wens ik je veel succes en eetplezier!!!

Groetjes Fiona (mem van Tanisha)
 
Terug
Bovenaan