Niet met eigen speelgoed meer willen spelen

<p>Ik maak mij een beetje zorgen. </p><p>Onze zoon (over 3 weken 1 jaar) speelt de afgelopen weken niet veel met zn eigen speelgoed. Is hier snel op uitgekeken.</p><p>Speelt liever met de wasknijpers en blaadjes in de tuin en is heel nieuwsgierig naar alles. </p><p>Hoort dit bij een fase of is het een teken van snel afgeleid zijn zoals bijvoorbeeld bij autimse of adhd kan horen?</p><p> </p>
 
Kleintjes zijn nieuwsgierig naar alles. Het lijkt me helemaal niet gezond als ze alleen maar gefixeerd zijn op hun eigen speelgoed. Hier wordt ook gespeeld met blaadjes, kiezelstenen etc. Goed dat ze verder kijken dan alleen bont gekleurd speelgoed. Nu wel opletten wat wel en niet geschikt is en al vroeg aangeven wat wel/niet kan. Hier werkt het goed om te ruilen voor verstandiger speelgoed als ze iets 'verkeerds' te pakken heeft. 
 
Hier is dat ook... hoort denk ik bij het ontdekken... ze hebben nu nog niet een favoriet waar ze zich uren mee kunnen vermaken... de duplofase komt vanzelf... 
 
Kinderen leren door te ontdekken. Wat jouw zoontje doet is dus heel goed voor zijn ontwikkeling. Zijn speelgoed heeft hij waarschijnlijk al veel vaker gezien dus is een knijper en blaadjes veel interessanter.  En kinderen hebben sowieso een korte spanningsboog dus maak je nergens zorgen over en geniet waar hij van geniet. 
 
Heel normaal hoor, en juist goed om te variëren met wat je aan hem geeft. Een mandje keukengerei, of idd wasknijpers die je op een randje (van een doos ofzo) doet zal hij helemaal leuk vinden! 
Om de interesse in z’n eigen speelgoed te vergroten zou je kunnen overwegen om zijn speelgoed eens in de week te roteren, dus een doos ergens wegleggen en dan steeds weer wat “nieuws” aanbieden. 
 
Heel normaal hoor! Uit niets wat je schrijft zijn symptomen voor ADHD of autisme.
wat je kan doen is wat speelgoed een tijdje wegzetten zodat dit later weer als nieuw is voor hem. Je moet sowieso om de zoveel tijd weer wat nieuws voor je kleine kopen, of uit kringloop ofzo. De ontwikkeling gaat door, ook op spelgebied ?
 
Terug
Bovenaan