niet naar creche willen

Hi allemaal,

Mijn zoontje van 3 gaat drie dagen in de week naar de creche waar hij veel vriendjes en vriendinnetjes heeft. Sinds dat hij 3 jaar is geworden is hij naar een nieuwe groep gegaan en hij mist zijn oude juf heel erg. Zelfs zo dat hij elke ochtend vraagt of hij thuis mag blijven. Hij zegt dingen als creche is stout en ik wil niet naar de creche. Bij aankomst moet hij vaak huilen. Maar het huilen is gelukkig altijd  na een paar minuten over en vervolgens gaat hij weer met z'n vriendjes en vriendinnetjes spelen. Ik heb ook echt het idee dat de leidsters heel lief vooor hem zijn.  
En dat is dus het dubbele voor mij. Hij lijkt het niet leuk te vinden maar ter plekke heeft ie uiteindelijk altijd veel plezier. Het kost ook veel energie om z'n jas en schoenen 's ochtends aan te krijgen. Terwijl de dagen dat hij niet naar de creche gaat hij lekker rondzwiert.
Heeft een van jullie ook ervaring met een kindje dat zo expliciet niet de creche wil? En hoe gaan jullie daarmee om?  

Groetjes
 
Hoi
Mijn dochtetje staat ook nooit te springen 's ochtends vroeg. En dat geeft een heel naar gevoel, voor jou als moeder, want hij/zij moet toch!!!

Ik weet ook dat als ik eenmaal weg ben, dat ze het heel erg naar haar zin heeft, met alle kindjes en al het speelgoed.

Ik kan haar altijd een beetje gerust stellen, door te zeggen dat ze lekker mag tekenen, met de poppenwagen mag spelen etc...
Het moment dat ik weg ga, vind ze 9 van de 10 keer niet leuk.
Maar als ik haar weer op kom halen kan ze echt nog blijven teuten daar.
Dat is dan  toch  voor mij het bewijs dat ze het echt niet erg vind om daar te zijn.

Sterkte!

Groetjes Vilies
 
Ik denk dat het meer te maken heeft met de fase waar hij in zit dan in het feit dat ie de creche echt niet leuk vindt. In deze periode (ik heb ook een zoontje van 3 jaar en 3 maanden) willen ze graag alles zelf doen en moet alles op hun manier en willen zij de controle hebben. Het zal misschien zo kunnen zijn dat hij beseft dat hij een eigen willetje heeft en jij reageert daar natuurlijk op. Je bent misschien geirriteerd dat ie niet opschiet 's morgens met jas en schoenen enzo. Ik denk dat het er allemaal bij hoort. Zeker ook omdat de leidsters zeggen dat het gewoon goed gaat daar.
Trek 's morgens 5 min. langer uit voor het "de deur uitgaan-ritueel" en verder niet te veel aandacht aan schenken.
Sterkte ermee!
Patricia
 
Ik denk dat het meer te maken heeft met de fase waar hij in zit dan in het feit dat ie de creche echt niet leuk vindt. In deze periode (ik heb ook een zoontje van 3 jaar en 3 maanden) willen ze graag alles zelf doen en moet alles op hun manier en willen zij de controle hebben. Het zal misschien zo kunnen zijn dat hij beseft dat hij een eigen willetje heeft en jij reageert daar natuurlijk op. Je bent misschien geirriteerd dat ie niet opschiet 's morgens met jas en schoenen enzo. Ik denk dat het er allemaal bij hoort. Zeker ook omdat de leidsters zeggen dat het gewoon goed gaat daar.
Trek 's morgens 5 min. langer uit voor het "de deur uitgaan-ritueel" en verder niet te veel aandacht aan schenken.
Sterkte ermee!
Patricia
 
hoi,
mijn zoontje was 2,5 toen hij naar een nieuwe groep op de crech ging en dit heeft hem ook veel moeite gekost.pas na 4 mnd had hij een plekje in de groep gevonden.
hij zei ook dat de leidsters niet lief waren(die leidsters waren mijn collega's)
maar dat was dus heel niet zo.
het is ook omdat hij weer de jongste in de groep was, en zijn vertrouwde juffies niet meer had.
ik ging er niet echt op in en bij het afscheid zei ik tot straks, ik kom je weer halen als ik klaar ben met werken bij de andere kindjes.
en  ik kon via de andere gang  hem zien spelen op de groep, en als ik een kwartier later ging kijken(stiekem) dan rende hij weer als een gek over de groep.
heel veel kindjes hebben moeite met afscheid nemen, maar na 5 min(soms veel sneller of iets minder snel) is het weer goed.

maar je kindje gaat 3x per week dus het zal snel wennen, mijn zoon ging 1x per week en dan duurt het vaak veel langer die wen periode.
het komt wel goed!
succes
 
Terug
Bovenaan