niet naar de 'puf'cursus?

Hoi allemaal,
Ik ben pas een keertje naar de 'puf'cursus geweest van de thuiszorg. (ZuidZorg om precies te zijn).
En dat viel me zoooo ontzettend tegen. De zwangerschapsjuf bleek een moeder van een kindje bij mij op school te zijn. Ze riep meteen enthousiast toen ik binnen kwam Hey Juf Lieke...Daar zat ik niet echt op te wachten. Haar kindje (wat ik niet kende) roept nu de hele dag naar me, dus zij heeft thuis waarschijnlijk het een en ander verteld.
Daarbij was het ook nog een heel klein groepje, 4 meiden maar, die allemaal minstens een maand verder waren dan ik. En de juf kon absoluut geen les geven! T was echt een drama.
Ik heb dus besloten om er mee te stoppen, want dit ga ik niet 10 weken volhouden.
Ook omdat ik hoorde van een vriendin die dezelfde cursus heeft gedaan, dat je moet dansen door de weeën op de partneravond. Dat zie ik ons nog niet doen haha...

Maargoed nu ben ik dus aan het twijfelen of ik op zoek moet gaan naar een andere pufcursus of dat ik ook wel zonder kan. Ik zie totaal niet op tegen de bevalling, heb alle vertrouwen erin dat het goed komt en dat ik dat kan. En heb ook veel vertrouwen in mijn verloskundige.
Verder ben ik begonnen met zwangerschapszwemmen en dat is zoooo leuk! Ook ben ik lekker aan het hardlopen ook harstikke fijn, kortom lekker actief bezig zijn met mijn kindje dat doet me meer goed dan een avondje ergeren op de cursus.

Wat is jullie ervaring? Kun je zonder cursus, of heb je er toch echt wat aan?
Ik heb wel het boek Veilig bevallen gekocht zodat ik wel het een en ander weet. Heel verhelderd boek, waar ik veel tips uit haal.

Donderdag ga ik naar de verloskundige en dan vraag ik haar ook even om advies!

Nou meiden, ben benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes, Lieke, morgen alweer 25 zwanger!

Dat klinkt wel als een domper! Zou toch even rondkijken, misschien is er een andere cursus die wel bevalt. Kun je niet eerst een kijkje nemen? Bij de eerste is het misschien wel zo prettig om een cursus te volgen, maar ja, dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk. Moet wel leuk blijven en jij moet je prettig voelen, anders heb je er niets aan

Heb mezelf voor yoga opgegeven, maar dat begint pas in juni ben dan ruim 31 weken. Weet dus nog niet of dat gaat bevallen.

Nee, dan zou bij mij de zin ook meteen helemaal over zijn. Je moet er wel met plezier naar toe gaan.

Bij mijn vorige zwangerschap ben ik ook naar de pufcursus geweest. Wij hadden een hele leuke groep van 12 zwangeren, waarvan de uitrekendata ongeveer 1.5 maanden uiteen liepen, maar wel geheel verdeeld over die tijd.
Bij mijn bevalling heb ik veel gehad aan de ademhalingstechnieken om de weeën weg te puffen. Ik heb vanaf dat het begon om de 5 minuten weeën gehad, met buik-, rug- en beenweeën. Door me op de ademhalingstechnieken te concentreren kon ik alle weeën heel goed aan en bleef ik ook heel rustig. Dus voor mij was het absoluut zeer nuttig.
Enne, dansen was er gelukkig niet bij hoor in de cursus, ook niet bij de partneravond. Al met al was het een leuke, gezellige en leerzame cursus. We spreken nog altijd een paar keer per jaar bij iemand thuis af. Is heel gezellig en leuk om alle kids dan weer te zien.

Van velen uit mijn omgeving hoorde ik dat ze juist helemaal niets aan de pufcursus hadden gehad. Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je zelf in elkaar zit. Het is gewoon belangrijk dat je de weeën goed kunt opvangen, zodat je endorfine aanmaakt, een natuurlijke pijnstilling. Verzet je je tegen de weeën (kan ook onbewust), dan maak je adrenaline aan en dat kun je nu juist niet gebruiken, dan worden de weeën alleen maar pijnlijker.

Ik ga nu ook weer dezelfde cursus doen. Met als hoofdreden dat ik dan een uur in de week lekker helemaal op mezelf en de baby kan concentreren. Ik hoop dat we weer een leuke groep hebben, maar dat is natuurlijk nog even afwachten. De cursus begint voor mij op 19 mei.

Succes met je keuze en doe vooral wat het beste bij jou past! En ga niet iets doen omdat je denkt dat het moet, want dan heeft het waarschijnlijk weinig zin.

Groetjes,
Leeuwtje

Hihihi ik had dus hetzelfde bij mijn eerste. Ik heb dus geen pufcursus gedaan toen en heb een hele goede bevalling gehad. Ik wist van nature hoe ik me het beste kon ontspannen en hoe ik moest ademenen. Een cursus heb je dus zeker niet perse nodig. Je kunt prima zonder.

Waar ik wel veel aan heb gehad is veel lezen erover. Dat boek dat je al hebt is prima, maar ik had er ook nog een boek bij "duik in je weeen ". Daarin staan allerlei ontspanningsoefeningen en de verschillende soorten weeen staan erin uitgelegd. Ook het boek "de bevalling van je eerste kind "heb ik veel aan gehad. Ik wist hierdoor tijdens mijn bevalling wat er ging gebeuren en dat maakt het makkelijker. Met veel lezen kom je er dus ook wel.

ik ben met de eerste niet naar de puf club geweest ik had niet zo'n behoefte aan scarry verhalen van anderen en dat geklaag over hoe zwaar een bevalling is
ben achteraf ook blij dat ik niet geweest ben waren allemaal vrouwen voor de 3e keer zwanger en een stuk ouder als ik
ik heb toen met de verloskundige overlegt en die zei tegen mij je bent zo nuchter over alles dat ik die bevalling wel kon
en alles ging goed en ik had mezelf goed onder controle
maar het is natuurlijk ieder voor zich
groetjes ineke

Ik heb bij de eerste zwangerschapsyoga gedaan. Je leert je lekker ontspannen, maar ook worden de verschillende soorten weeen besproken en wat je kan doen om hier door heen te komen. Nu met de 2e heb ik besloten om gewoon weer voor zo'n hele cursus te gaan (ipv een opfris-uurtje). Gewoon even lekker een avondje voor mezelf en even weer de technieken opfrissen.
Kijk nog eens goed rond op de markt van zwangerschapscursussen. Misschien zit er echt wel eentje bij waar je wat aan hebt. De ene persoon kan goed zonder directe begeleiding de bevalling doorlopen, de ander vind het wel prettig om een cursus te volgen. Ik moet trouwens zeggen dat ik het woord "cursus" wel zwaarder vind klinken dan dat het daadwerkelijk is.
Er zijn ook sportscholen die een soort zwanger-fit cursus aanbieden. Misschien is dat iets?

Succes!

Hey mama's,
Dankjewel voor jullie reacties. Ik voel me nu veel zekerder door gewoon voor mezelf te kiezen en geen cursus te doen.
Ik heb wel twee boeken gehaald: Duik in je weeën en Een veilige bevalling. Allebei heel duidelijk en voor mijn gevoel precies wat ik nodig heb.
Dus met de boeken en wat tips van de verloskundige en vooral veel vertrouwen in mezelf, gaat die bevalling me zeker lukken!

Groetjes Lieke

Hoi!

Ik heb bij de eerste zwangerschap ook geen pufcursus gedaan hoor en een prima bevalling gehad. Ik heb me wel uitgebreid verdiept in 't hele gebeuren, dus wist wel een beetje wat me te wachten stond. En ik had me wel een beeld gevormd van hoe ik zo'n bevalling wilde doen (qua ontspannen enzo). En het vertrouwen in je verloskundige is ook wel erg belangrijk hoor!

Kan dus prima zonder als je voldoende zelfvertrouwen hebt.

Jacoline.

Terug
Bovenaan