Niet onder de douche willen

Onze dochter van 14 maanden wil niet onder de douche. Ze zet het op een brullen zodra we met haar de  badkamer ingaan. We hebben al verschillende dingen geprobeerd: haar badje in de douchecabine gezet, haar op de arm genomen onder de douche  en ook zittend in de douchebak... het mag allemaal niet baten.

Ze vindt het heerlijk in bad en heeft geen hekel aan water, dus daar ligt het niet aan. Maar het badje moet wel in haar kamertje staan anders komen er dikke tranen. Tsja... en ze past van lieverlee ècht niet meer in het badje. Een groot bad hebben we niet en kunnen we ook niet plaatsen. Wie herkent dit probleem en heeft tips voor ons?

Ook vindt ze het sinds een week of twee vreselijk om op de commode gelegd te worden om te verschonen e/o aan te kleden. Was voorheen ook geen probleem.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes, Donna
 
Hoi Donna,

Een beetje herken ik jouw probleem wel, mijn zoontje van nu 3,8 jaar wilde ook niet onder de douche. Toen hij nog heel klein was ging hij wel vaak op de arm mee en vond dat ook heerlijk maar toen hij zelf kon zitten/staan wilde hij ook alleen maar in bad. Nu wilde hij (gelukkig!) wel in de badkamer in badje. Omdat ik ook geen groot ligbad heb en hij op een gegeven moment ook uit zijn babybadje knapte ben ik eens rond gaan vragen in mijn familie en kennissenkring en daar bleek iemand een groot formaat babybad te hebben en dat heb ik zolang geleend. Nu is mijn zoontje inmiddels zo groot dat hij daar ook uit knapt ('t is: of hij in het bad of water in het bad, samen gaat niet meer!) en 'moet' hij dus wel onder de douche. Ik heb de douchekop los in mijn hand genomen terwijl ik samen met hem onder de douche stond en ben zo heel rustig bij zijn voetjes begonnen en al spelend en kletsend zijn we steeds hoger gegaan. Nu hang ik meestal de douchekop gewoon op de standaard, die dan wel op het laagste staat en speelt mijn zoontje rustig alleen onder de douche terwijl haarwassen ook geen probleem meer is.

Ik wens je heel veel sterkte en geduld toe!

Groetjes, Heid
 
Hoi hoi,

Als eerst ben ik mama van 2 meiden ( een van 2 jaar en de andere 4,5 maanden) ook ben in zwemonderwijzerres. Jou probleem hoor ik meer. Je zou als je een bad zou hebben kunnen oefenen met een bad gietertje of emmertje en dit over het hoofd laten gieten ( evt ook bij jou. is voor de kids altijd erg leuk mama ook, of papa). Heb je geen bad dan zou je dit ook onder de douche kunnen doen zet er dan een gewone emmer in en vul die met warm water. Dan kunnen ze het daar uit scheppen. Je zou ook nu het goed weer word de komende dagen het buiten in een badje met gieter en emmer kunnen proberen. Vaak vinden kinderen de stralen eng. Je zou ook nog de douchkop zelf vast kunnen laten houden en evt het water wat minder hard te laten stromen.

Dit zijn enkele tips sie je zou kunnen gebruiken.

Groetjes
 
Nog vergeten...

Met aankleden zou je ze ook kunnen laten zitten. Dit werkte bij ons heel goed. We gaven ze da ook nog vaak iets te spelen in haar handen.

succes
groetjes
 
Hoi Donna,

Het is een betje laat en ik weet niet of je het nog leest.
Onze dochter 2,8 jaar vond douchen altijd geweldig en opeens was dat over. Ze vindt het vreselijk dat haar haren nat worden (haren wassen is dan ook een groot probleem). Wij hebben gelukkig wel een groot bad dus ze kan daarin maar af en toe is het wel even lekker om "snel" te douchen.
Ik geef haar dan de douchekop en dat vind ze geweldig, wat speeltjes erbij en het gaat wel beter.
Ik denk dat het periodes zijn net als op de commode de luier verschonen, ik herken het en het gaat weer over (komt ook wel weer terug).

Misschien een tip.
Een metselkuip als bad, past in de douchkabine en zijn tegenwoordig ook in het wit te krijgen.


Groetjes Vanessa.
 
Terug
Bovenaan