Niet poepen

Hallo moeders,

Mijn dochtertje Lara is nu 9 weken oud en krijgt borstvoeding. Ze heeft erg veel last van d'r darmpjes en poept maar 1 keer in de twee weken. Ze ligt wel de hele dag te persen en heeft er echt last van. Is het misschien beter om op andere voeding over te gaan ? Wie herkent dit. Ze slaapt trouwens al wel de hele nacht door, maar overdag wil ze soms na een uur alweer eten.

Wie heeft goede raad !!!!

Groetjes Fenna uit Grave.
 
Hoi Fenna,

ik zou zeker niet stoppen met borstvoeding als ik jouw was. Borstvoeding werkt het meest laxerend, de kans is groot dat je kindje met andere voeding dezelfde of nog ergere klachten krijgt. Men zegt dat het voor borstgevoede kinderen zelfs heel normaal is om niet zovaak ontlasting te hebben. Als je echter denkt dat je kindje er last van heeft is het misschien een tip om eens naar een osteopaat te gaan. Ik ben hier ook geweest met mijn zoontje en terwijl ik eigenlijk om andere klachten, nl. niet slapen,ging kreeg hij na 2 behandelingen een regelmatig ontlastings patroon. Nu poept hij elke dag, ik kan er bijna de klok op gelijk zetten. Het slapen wil nog altijd niet, maar dat is een ander verhaal.
Ik zou je in ieder gevan willen aanraden om alleen te stoppen met borstvoeding als je het gewoon niet meer ziet zitten, maar niet omdat je denkt dat dan de darmproblemen oplossen, want dat is echt niet zo. Van de andere kant hebben veel jonge baby's deze klachten en vaak zie je zo rond de drie maanden hier verandering in komen. Ik zou dus zeggen hou nog even vol.
Wanneer je dochter na een uur overdag weer wil drinken zou ik haar de kant geven waar ze eerder ook al aan heeft gedronken, dit om te voorkomen dat ze teveel voormelk binnen krijgt, deze bevat nl. veel lactose die ook nogal eens darmkrampjes kan veroorzaken.
Veel succes!
Anita.
 
Hallo Fenna,

Bij bv is het heel normaal dat ontlasting per kind kan wisselen van elke dag 4 poepluiers/1x per week of 2 weken en alles wat daar tussen zit. BV is het beste voor de darmen en het is het lichtstverteerbaarst.

Drink je zelf minimaal 2l water? Probeer zelf veel volkoren produkten te eten.
Merk als ikzelf niet genoeg water drink het verschil in minder poepluiers.

Op het bv forum ben ik het volgende tegen gekomen :
http://www.network54.com/Hide/Forum/thread?forumid=89719&messageid=1064762925

Wie weet heb je er iets aan? Evt rooibosthee en buikje masseren met de klok mee kan stimulerend werken.

Merk bij mijn dochtertje (6 mnd bijna) dat ze het makkelijkst poept in de wip stoel (beetje half zit) en dan pakt ze d'r voetjes vast.
Heb ook vaak na de ochtendvoeding d'r voetjes vast en dan draai ik ook wel met de klok mee, gevolg een hoop lawaai in de luier (soms alleen lucht maar dat kan ook weleens dwarszitten niet waar?).
Succes!
Meggy mv Marianne 16/4
 
Mijn zoontje van nu 3 maanden had ook last van krampjes . Ik heb druppeltjes van vsm gehaald bij de drogist en het hielp erg goed. de beschrijving zit erbij! succes
 
hallo,

als je dochter minder poept met borstvoeding, betekent dat niet dat ze verstopt is, maar dat de borstvoeding optimaal in haar lijfje opgenomen wordt. niet stoppen dus! Borstvoeding is precies op maat, dus het kan voorkomen dat je onregelmatig moet geven. daar is niets aan te doen.
zelf merk ik dat temperatuur opmeten nogal laxerend werkt, maar dat is geen normaal middel om haar steeds te laten poepen.
 
De anderen schrijven het ook al: borstvoeding is veel laxerender dan andere voeding. Op zich is 1 luier per 2 weken bij borstvoeding niet ongebruikelijk hoor.
Als je merkt dat je kindje last heeft met poepen dan wil massage (het liefste elke keer na het badje) vaak goed helpen en tussendoor overdag lekker de voetjes masseren.
 
Als ze steeds aan het persen is zonder resultaat kun je om je kind op dat moment te helpen een klein stukje zeep inbrengen [van een vast stuk zeep afschrapen] ze zal hier snel op reageren.
Dit is natuurlijk geen oplossing voor langer termijn, maar als je kind ligt te huilen omdat het te hard is en ze het er zelf niet uit krijgt is het fijn iets te kunnen doen.
Het blijft een lastig probleem als ze straks 4 mnd is kan je ze fruit geven bv peer om haar darmen te stimuleren.
succes.
 
Terug
Bovenaan