Niet poepen

Onze dochter van 2,5 wil/kan sinds vorige week woensdag niet meer goed poepen.
We zijn al 2x naar de huisarts geweest en ze heeft 2 verschillende soorten laxeermiddelen gekregen waar haar ontlasting hard op blijft.
Nou verwachten wij binnen nu en 2 weken onze 2e kindje en de arts dacht misschien dat ze het wel express ophield.
Ook is er voorafgaand aan het ontlasting ophouden een periode geweest dat als ze gepoept had ze het heel vies vond in haar pamper.
Ze is al vanaf 1,5 jaar helemaal zindelijk wat plassen betreft en krijgt alleen nog een pamper om om te poepen.
Nu hebben we al van alles geprobeerd om haar te stimuleren om te poepen, belonen, afstraffen, negeren, op de wc, op het potje maar niks werkt.
Ze geeft zelf aan dat ze wil dat haar poepje binnen moet blijven, heeft iemand hier ervarring mee en misschien tips voor mij?
Ik hoor het graag!
mvg een moeder
 
Hallo,

Wat vervelend zeg! Ik kan me goed voorstellen dat het vies vinden van poep en misschien ook de baby-op-komst, hier invloed op hebben. Maar voornamelijk het eerste. En ja, hoe langer je de poep binnen houdt, hoe harder het wordt en lastiger het kan zijn.
Toevallig was ik vorige week bij de verloskundige met mijn zoontje en trof daar een boekje over 2 koeien die bezig waren met plassen en poepen. Het thema was gerelateerd aan jullie probleem; het niet durven/willen/kunnen poepen. Wie weet kan je in de bieb (voor kinderen vaak gratis lidmaatschap) of boekhandel een boekje vinden over dit "probleem".

Sterkte! Ik kan me voorstellen dat het een erg vervelend probleem is.

Groetjes!
 
Hoi,
Wij zitten helaas al een half jaar met hetzelfde probleem. Hele harde ontlasting doordat ze het ophoudt. We proberen met lactulose het zaht te houden maar dit heeft geen resultaat.Helaas zit dat bij haar echt tussen de oren.Er werd vanuit het CB geadviseerd er niet meer mee bezig te gaan, het helemaal los te laten en wannneer het dan toch kwam, zowel in de luier als op het potje/wc, te belonen.
Maar helaas heeft ook dit,na enkele maanden proberen,  niet gewerkt en werd het alleen maar erger doordat ze zelf steeds meer over buikpijn ging klagen. Een maand geleden zijn we naar een homeopaat gegaan. De eerste week waren we echt verbaasd, ineens elke dag ontlasting, voornamelijk in de luier maar we waren al blij dat het kwam. Daarna zakte het weer af naar één keer in de drie/vier dagen dus waarschijnlijk moet de dosering weer omhoog.We moeten volgende week terug komen.
Maar misschien helpt het bij jouw kindje ook om het helemaal los te laten, er niet meer over te beginnen en aan te dringen. Mocht het echt uit de hand lopen dan zou je ook  homeopathie kunnen proberen.
Succes!!
 
Hai, ook wij zitten hier met hetzelfde probleem. Ons   zoontje heeft de afgelopen 10 maanden last van obstipatie, met als oorzaak de start van de zindelijkheidstraining vorig jaar zomer. Hij liep toen   rond in zijn blote billen, en het is hem een aantal keer overkomen dat hij "zomaar" zijn poep verloor.   In onze beleving ging het de goede kant op, hij heeft het blijkbaar zo eng gevonden dat hij zijn poep is gaan ophouden. En dat levert echt een fiks probleem op, want wat is het soms zielig. Ik kan nu aan gaan komen zetten met alllerlei mooie voedingsadviezen, maar weet uit ervaring dat dat niks meer uitmaakt als het probleem eenmaal tussen de oren zit bij die kleintjes. We letten er wel op dat hij vezelrijk eet en genoeg drinkt, maar hij gebruikt al sinds september elke dag lactulose en kan daar voorlopig echt niet zonder. Onze ervaring met lactulose is nu wel goed, maar het heeft even tijd nodig gehad om uit te vinden welke dosering juist was voor hem. In het begin heeft hij ook een antal keer klisterine gehad, een soort klisma's om zoals ze dat zeggen "de kurk" eraf te   halen. Dat is het eerste stuk vaak harde en droge ontlasting. Daarna ging het poepen vaak wat beter. Met de lactulose hebben we heel wat geexpirimenteerd. Te lage dosering maakt dat hij het weer ophield, te hoge dosering veroorzakte weer kramp en waterdunne ontlasting met scheetjes, wat hij dan weer heel eng vond. We zijn er zeker twee maanden mee bezig geweest om op de juiste dosering te   komen, nu 7,5 ml s'morgens en 5 ml s'middags. Hij   is eigenlijk al heel lang plaszindelijk, maar de angst voor het poepen blijft bestaan. We proberen hem regelmatig te motiveren, maar hij staat er gewoon niet open voor, wil zelfs een luier aan als hij een scheetje moet laten. We proberen ons er maar niet druk over te maken, het komt heus ooit goed, maar ik vind het gewoon heel sneu   voor hem. Boos erover worden dat hebben we nog nooit gedaan. Je kunt een kind nooit aanspreken op iets waar het niks aan kan doen. De angst, het vies vinden, welke reden ze dan ook hebben om de poep op te houden, het is voor hen een goede reden   en ze hebben er blijkbar tijd voor nodig om dit idee te veranderen. Heel veel suc6 ermee, ik weet hoe rot en moeilijk het soms is. Ik heb soms met tranen in mijn ogen gezeten als ik zag hoeveel pijn en moeite het poepen hem kostte, dat hij er helemaal van moest huilen zo'n zeer dat het deed. Tja, obstpatie bij peuters, het is echt niet zomaar wat....   Liefs Soela
 
Sorry voor late reactie.

Zit hier met hetzelfde probleem. Ik kreeg alleen niks bij huisarts als alleen de mededeling dat ik een te overbezorgde moeder was.
Kinderen gaan echt wel van eigens poepen.

Heb de mededeling van de arts in de wind geslagen en ben zelf begonnen met
minimaal 1 beker roosvicee laxo te geven en 2x per dag vsm druppels voor het zachter maken van de ontlasting.
Deze druppels zijn homeopatisch en mag ook meerdere malen per dag toegediend worden.

En warempel hier gaat het poepen al een week zonder problemen iedere dag.

Hopelijk heb je er nog wat aan.

Groetjes
 
Hoi,

Ik heb een dochtertje van bijna 3 en ze poept alleen nog maar in haar broek.
Ze heeft voorheen op de wc gepoept, alleen de laatste tijd niet meer.

Ik snap er niets van.
Bij de kdv zeggen ze dat meerdere kinderen dat hebben en dat het een fase is.
Alleen is het telkens wel een verrassing of ze nog dezelfde broek aan heeft die ze s'morgens ook aan had.

Ik ga er niet voor naar de huisarts, omdat ik gewoon weet dat ze dat zelf in de hand heeft.
Veel succes.

gr. Christel
 
hallo, wij hebben hier hetzelfde probleem gehad. Als eerste heb ik haar een klysma gegeven, dat hielp enorm, binnen een paar seconde was het eruit. Vervolgens heb ik haar op advies van mijn moeder thee met melk en suiker gegeven, mijn zus had ook altijd abstipatie als klein kind en suiker schijnt te laxeren. Nu we dat doen, gaat het heel goed. lactulose werkte hier niet, in die zin, dat ze er ontzettend buikpijn van kreeg. Je kan dit altijd eens proberen! Wat wij erbij hebben verteld/gedaan, want onze dochter 'wilde' ook niet en op een gegeven moment is het natuurlijk zo hard dat het pijn doet en ze helemaal niet meer willen.. ik ben samen naar de   markt gegaan met haar en 'toverthee' gekocht, waarvan de poepjes heel graag uit je buik naar de wc willen. Heel enthousiast de thee klaar gemaakt en superblij en enthousiast gegeven en nu maar wachten tot het poepje eruit komt!! En natuurlijk een half feestje bouwen met veel klappen en belonen als de grote boodschap is gedaan. Succes!!
 
Terug
Bovenaan