Niet poepen...:(

Dag moeders,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik op het forum heb gezeten en vooral na de komst van de tweede, dan ken je het "spelletje" wel een beetje en heb je ook minder tijd.

Ik heb ook niet echt iets gehad waar ik tegen aan liep...maar nu dus wel.

Mijn dochter is dus ook 2,5 ongeveer.
En sinds een week of 2 heeft ze overdag geen pamper meer aan en geeft ze super goed aan als ze naar de toilet moet.
Plassen doet ze super goed en poepen deed ze er ook gewoon bij en was ze super trots als het gelukt was...en ik natuurlijk ook.

Maar nu sinds 2 dagen voelt ze het wel aankomen en wil ze ook naar de wc...gaat zitten en staat meteen weer op.
Vervolgens roept ze naar 2 minuten dat ze weer moet poepen en dan gaat het weer van vooraf aan..
Ik heb alles al geprobeerd...boekje erbij, liedjes zingen,computer erbij..ik zelf weg, belonen noem maar op....maar het helpt niet wat ze is erna 1 sec. meteen weer van af..
Ze moet net wat langerblijven zitten maar dat krijg ik echt niet voor elkaar.

Vanmiiddag had ze er zo een last van..de hele middag was ze aan het rennen naar de wc...en ik dus ook (en ik heb nog een kleintje van 9 maanden).
Gek werd ik ervan en zei ook want je za echt dat ze er last van had..
Op een gegeven moment heb ik haar maar een pamper aan gedaan en ze vroeg...mag ik nu een poepie doen in de luier...ik zei ja dat mag.
En hoppakee...meteen!!!

Herkennen jullie dit?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik wordt er wanhopig en een tikje onzeker van...
Omdat ik zie dat ze er last van heeft..
Maar omdat ze wel goed doet plassen wil ik haar ook niet weer de hele tijd een luier aan doen..

Hopelijk hebben jullie tips.

Hoi,

Diederik is nog niet zover, dus ik denk dat jouw meid van 2,5 al heel goed zindelijk is voor haar leeftijd! Dus dat even vooropgesteld!

Ik ben geen expert op dit vlak, maar ik kan me voorstellen, en hoor het ook wel vaker, dat ze het misschien een beetje spannend vind om te poepen op de wc. Je moet je kunnen ontspannen om te kunnen poepen en als dat niet lukt... Ik zou zeggen: vooral niet teveel druk erop leggen en positief belonen als ze het wel doet. En anders tijdelijk op het potje? Of heb je iets van een brilverkleiner op de wc zodat het iets veiliger voelt? Mijn oudste zus had het heel erg met haar oudste dochter, daar werd het poepen op een gegeven moment zo'n 'dingetje', ze heeft me achteraf weleens verteld dat ze er spijt van had er zoveel druk op gelegd te hebben. Dus lekker laten gaan is mijn advies en als ze echt verstopt zit: in een warm bad zetten, dan is er vaak geen houden meer aan!

Hoi,

Helaas ook geen ervaring, Julia wil heel af en toe maar op de wc (ceecee zoals zij hem noemt) of op het potje. Plasjes zijn inderdaad wel makkelijker, poepjes doet ze toch het liefst in haar luier...
Hoop wel dat het snel weer lukt.

Liefs

Hier de ervaring dat Julia poepen heel eng vindt. Plassen doet ze soms op haar potje. Ze heeft een keer gepoept op het potje en dat was ze heel bang van. Ik denk dat je het gewoon moet accepteren hoe het nu gaat, haar gedrag belonen en ik ben ervan overtuigd dat het vanzelf goed gaat komen. In ieder geval geen drama van maken, maar dat wist je denk ik zelf ook wel!

Gr Gitte

Ik heb er geen ervaring mee maar een vriendin van mij had dit probleem ook met haar dochter.
Haar dochter was wel iets ouder maar zij heeft met haar afgesproken dat ze geen luier om had en naar de wc ging om te plassen. Als ze moest poepen dan zei ze dat en kreeg ze een luier om. Dit heeft ze een paar weken gedaan en uiteindelijk ging haar dochter wel naar de wc.
Wie weet werkt dit ook voor jullie. Succes!

Mijn dochter heeft precies hetzelfde probleem, ook 2,5 zindelijk overdag en poepen is doodeng.
Ik heb het potje in de wc gezet maar ze wil eigenlijk alleen op de wc. Ik loop maar gewoon steeds mee, en praat als brugman.
Gisteren middag zij ze ik moet plassen, (we waren al 2 uur elke 5 min naar de wc aan het rennen om te poepen ) ik zeg ja dat kan je alleen op het potje. Mama is even bezig.
En ja hoor ze heeft in alle rust zelf zitten poepen. Ik hou wel bij dat ze voldoende poept. Ik doe geen luier aan, dat maakt nmi een proces van angst overwinnen alleen maar langet.
Laten we hopen dat onze peuters snel over onze poepangst zijn!

Terug
Bovenaan