Niet poepzindelijk

<p>Hier een mama die ten einde raad is. Mijn zoontje wordt in augustus 4 en is nogsteeds niet poep-zindelijk. </p><p>Al anderhalf jaar geleden zijn we begonnen met potjes, hij plaste hier al vrij snel in. Na de geboorte van zijn broertje zijn we even gestopt om vervolgens het zindelijk worden weer op te pakken. Inmiddels is hij volledig plas-zindelijk, hij gaat nog niet uit zichzelf naar de wc maar plast ook niet meer in zijn luier/onderbroek ook niet op de opvang. Zelfs s'nachts is hij geregeld droog om vervolgens s'ochtends keurig een grote plas in de wc te doen. </p><p>Na weken proberen zonder luier met alle gevolgen van dien (hij poepte 2x per dag in zijn onderbroek, op een gegeven moment lukte het me echt niet meer het geduld op te brengen alles vriendelijk en positief te benaderen) heeft hij nu toch weer een luierbroekje aan (die dus volledig droog blijft). </p><p>We zetten hem dagelijks op de wc, proberen hem te stimuleren met stickerkaarten en hebben alles al geprobeerd. (het potje wil hij niet meer op want 'die is niet voor grote jongens', een luier in de wc hielp niet, zelf een luier aandoen als hij moet poepen ook niet, we lezen boekjes met hem laten hem filmpjes kijken etc.). </p><p>Als hij nu gepoept heeft verschonen we hem op de wc (zonder tijd te rekken als de poep al in zijn luier zit), doen zijn luier af, doen de poep in de wc en spoelen vervolgens door (deze week riep ie vrolijk 'doei my friend' tijdens het doorspoelen ;-)). En elke plasbeurt moet hij ook even proberen te 'drukken'. Hij geeft zelf aan het spannend te vinden, dus we zitten er in alle rust naast om hem te helpen als hij aangeeft te moeten poepen.  </p><p>Ik ben vooral op zoek naar gouden tips, wat hebben wij over het hoofd gezien? En eerlijk gezegd voel ik me best alleen in deze situatie omdat al zijn vriendjes al zindelijk zijn en het nergens een probleem lijkt te zijn ('mijn kind werd wakker wilde geen luier meer aan en was zindelijk')... Ik hoop dat iemand me kan helpen! </p>

Ik was 4 toen ik nog in mijn broek poepte. Ik durfde niet. Net als jouw zoontje. Op een dag ging het 'per ongeluk' en toen was het goed. Geef het de tijd (ja, nog langer).

Ik heb geen gouden tip, volgens mij doe je het echt al heel erg goed! Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee, wel een neefje die het ook pas ruim na z'n vierde ging doen. Blijkbaar doen ze het soms op hun eigen tijd en dan kun je op je kop gaan staan, maar je krijgt het niet voor elkaar. Ik zou inderdaad het niet te groot maken en het ook jezelf niet te moeilijk maken met hele ingewikkelde programma's of extra wassen moeten draaien. Stiekem is het wel grappig dat hij z'n drol wel uitzwaaide, hij staat er dus wel relaxed in denk ik dan hihi dus hoop dat je er ook een beetje om kan blijven lachen met elkaar. Laat je niet gek maken door andere kinderen om je heen (en vooral de moeders die graag benadrukken wat hun kind wel al goed kan). Ze hebben allemaal wel eens wat uiteindelijk!
Hoop dat dit wat wil helpen of dat er nog moeders reageren die wel meer ervaring hebben dan ik! En als je je echt zorgen blijft maken, dan hebben veel ziekenhuizen bij de medische psychologie wel een poep poli.

Poept hij op redelijk vaste tijdstippen of kun je aan hem zien wanneer hij aan het poepen is? Je kunt hem dan op de wc zetten om te poepen. Als dat nog een stap te ver is in ieder geval benoemen dat hij poept en dat dat op de wc moet. 

Verder doe je het supergoed. Laat je niet gek maken door uitspraken van anderen, het is maar de vraag hoe waar die zijn en anders lopen die wel weer tegen andere dingen aan. 

Wat ik deed was de luier gewoon niet meer omdoen overdag. Ja een paar keer in z'n broek gepoept, maar op een gegeven moment begon ik op te letten. Als hij al aan het poepen was, pakte ik hem op en zette hem op z'n potje neer of op de wc. Eerst ging hij niet verderpoepen maar na een paar keer wel. En daarna begon hij zelf aan te geven wanneer hij moest poepen. 
Wij vieren het uitbundig als hij heeft geplast of gepoept. Ik benoem dan altijd hoe goed hij het heeft gedaan en bel samen oma op om haar het goede nieuws te vertellen. Onze zoon is nu 2,5 jaar dus vast wel dat we ook nog een dipje gaan krijgen hierin. De nachtluier heeft hij nog wel om. 
Je bent al zo ver en goed bezig, gewoon even doorzetten!! Succes! 

Bedankt voor jullie tips en begrip! Als we straks vakantie hebben toch maar zonder luier laten lopen. Vandaag bij mijn oudera heeft ie een groot deel van de dag zonder luier gelopen. Niet geplast maar wel weer een poep onderbroek. Maar we zetten door... In elk geval heel fijn om te lezen dat ik waarschijnlijk gewoon goed bezig ben. Ik vrees toch dat het een kwestie van tijd gaat zijn... 

Lieve KlapRoos, ik ben even benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik kom hier niet zomaar natuurlijk. Jouw verhaal lijkt identiek op dat van mijn dochter Sophie. Zij wordt op 30 november vier, is volledig plaszindelijk, maar poept nog cooontinu in haar onderbroek. 

Haar luier weer aandoen voelt als een stap terug, maar ergens zou het ook een hoop frustratie schelen. Ik ben erg benieuwd wanneer het bij jullie goed is gekomen en of dit heel plotseling was.

Terug
Bovenaan