niet praten

Ik heb een zoontje van 4 jaar die als hij boos is geen driftbui krijgt maar een "geen reactie" zoals ik het noem. Als hij voor "straf" op de trap moet zitten en ik na een tijdje naar hem toe ga om te vragen waarom hij op de trap moest zitten dan krijg ik geen reactie. Als hij naar me moet kijken omdat ik tegen hem praat dan kijkt hij alle kanten op behalve mijn kant. Als ik zelfs zijn gezicht voor mijn gezicht hou dan nog gaan de ogen alle kanten op! Als ik zeg dat hij van de trap af mag, wil hij niet!! En nog steeds zegt hij niets!! Zeg iets, doe iets...  Erg frustrerend, dus het hele "praten"zit er niet in na zijn straf. Ik hoop dat iemand hier iets in herkend en mij misschien wat raad kan geven.
Mama Mary
 
Lastig, van die kleuters hè! Mijn dochter is ook af en toe goed in negeren. Ik zou er niet te veel op reageren want dit is dus zijn manier om bij jouw een reactie uit te lokken en het lukt! Hij ziet het in elk geval wel als een straf dat hij op de trap moet.

Misschien moet je na de straf gewoon naar hem toe gaan, zeggen dat je niet meer boos bent en dat hij nu naar de kamer mag komen. En dan laat je de deur open en ga je zelf gewoon weer verder met waar je mee bezig was. Zo krijgt hij verder geen aandacht hiervoor en heb je de straf wel netjes 'afgewerkt' (wat klinkt dat raar 'afgewerkt')
Succes ermee.
 
Onze dochter is inmiddels 6, maar ze heeft inderdaad ook een poosje bovenstaand gedrag vertoond. Wat later vroeg ze elke keer als ze straf had gehad of ik van haar hield. Ze was bang dat ik alleen maar van haar houd als ze lief is! Natuurlijk heb ik haar gauw verteld dat ik altijd ontzettend veel van haar houd, maar dat ik wel wil dat ze naar me luistert.
Best sneu dat ze daar zo over in had gezeten, ik voelde me best wel schuldig!
Groetjes Annemarie.
 
Terug
Bovenaan