niet samen spelen

hoi ,
ik zit met een probleempje mijn zoontje kan absoluut niet samen spelen . hij vind met andere kinderen spelen hartstikke leuk maar na 5 minuutjes begint hij de andere kinderen te bijten en te slaan vaak knijpt hij ook. dit doet hij ook bij ons en we straffen hem wel en we worden ook boos op hem maar hij gaat gewoon door. sommige kindjes worden gewoon bang voor hem en willen daarom niet meer samen spelen ik vind dit erg vervelend we hebben een heel leuk buurmeisje met wie hij vaak wilt spelen maar als hij daar speelt doet hij haar alleen maar pijn hij is nu trouwens 2 jaar en 4 maanden.
hebben meer kindjes dit?
alle tips en advies is welkom

groetjes melissa
 
Volgens mij is het heel normaal dat een kindje van ruim 2 jaar nog niet samen met andere kindjes kan spelen. Ze zijn rond die leeftijd nog heel egocentrisch. Dit komt vanzelf wel. Het is natuurlijk wel rot dat hij andere kindjes pijn doet. Doet onze zoon gelukkig (nog) niet. Ik heb hier ook geen tips voor. Misschien wordt het minder als een ander kind het ook eens bij hem doet?
Groetjes van Ruth
 
Hoi,
Dit is herkenbaar. En inderdaad kinderen van 2 (en ruim 2) kunnen nog niet samen spelen. Volgens mij komt dit tot ontwikkeling  tussen het 3e en 4e jaar.
Als ons zoontje de neiging heeft tot duwen/slaan dan benoem ik dat het niet mag en dat het zeer doet. Daarbij vertel ik ook wat hij wél mag doen (bijvoorbeeld een handje/kusje geven om het goed te maken) en dan help ik hem even verder met (alleen) spelen. Bijvoorbeeld even uit de buurt van een ander kindje. Anders kan je heel vaak boos worden omdat het simpel weg nog te moeilijk is voor je kind om samen te spelen. Daar wordt het niet leuker van.
Als hij leuk speelt (alleen of "samen") dan geef ik hem daarvoor ook een complimentje.
Veel sterkte en succes!
 
hoi,
kinderen onder de 3 jaar (meestal zelfs onder de 4 jaar)
kunnen niet met elkaar spelen ze spelen wel naast elkaar.
op deze leeftijd(2,4 jaar) zijn ze erg egoistisch.
dit hoort bij hun leeftijd, natuurlijk heeft de een er meer last van dan de ander.
en zo te lezen heeft u kind re meer last van.

je kan hier in begeleiden door spelltjes te doen van geven en nemen.
dus doormiddel van te vragen..
mag ik die auto alsjeblieft en dank je wel te zeggen.
ook laten veel ouders toe dat hun kindje wat uit de handen van de ouders pakt.
vaak gaat dit ongemerkt.(zeg niet dat dit bij u gebeurd)
maar dit betekent dat hij het gewoon afpakt.
en zal dit bij iedereen doen.
handig om daar ook goed in te sturen.

als je kindje bijt/slaat (fysiek agressie toont)
corrigeer hem hier in.
laat het verdriet van de ander zien.
zeg kort en duidelijk: je mag niet slaan, nu heeft hij pijn!
en zet hem apart laat hem het na een minuutje soory zeggen of een kusje geven.
en ga daarna er bij zitten om het in goede banen te leiden.
en als nodig op tijd in grijpen en ook positieve aandacht geven.
wat goed van jou dat hij met jou auto mag spelen.bv
heel alert blijven.
en het gedrag verminderd heus wel maar daar heeft hij uw hulp bij nodig!

nou succes
 
Mijn dochter (nu 3) heeft ook zo'n fase gehad een half jaar geleden, waarbij ze andere kindjes pijn deed als ze haar zin niet kreeg. Was heel vervelend en ik schaamde me er ook best een beetje voor...

Heb elke keer gezegd dat het niet mocht en hoera hoera, het ging vanzelf weer over...en samen spelen...komt ook vanzelf, gaat je zoontje binnenkort ook naar de peuterspeelzaal????

Groetjes Yvonne
 
Hoi, mijn zoontje van 3 heeft dit ook een paar maanden gedaan. Bijten, slaan, ook   ons. Consequent op aanspreken, corrigeren, op dezelfde manier als op het kinderdagverblijf, en toen ging het over.
Sterkte!
 
Terug
Bovenaan