Niet slapen, laten huilen??

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Mijn zoontje wordt bijna 1 jaar en is altijd al een slechte slaper geweest. Er zijn wel eens nachten bij dat hij wel doorslaapt, maar over het algemeen dus niet.
We schijnen last te hebben van aardestralen en hiervoor hebben we dus ook "maatregelen" genomen, maar het helpt tot nu toe nog niet.
Ik ben tegen laten huilen van je kindje. Een kindje kan alleen maar op die manier iets aangeven. En mijn zoontje huilt niet, maar schreeuwt.
Een tiental minuten wel, als het nog huilen en niet schreeuwen is.
Maar ik ben nu bang dat we dit toch moeten doen.
Maar hoe doe je dit 's nachts dan?
Moeten we hem echt alleen maar laten huilen en geen enkele keer bij hem gaan kijken? Of is het eerst 10 min. huilen, kijken, dan 15 min. huilen, kijken etc. etc., of andersom?
Ik heb echt geen idee.

Mijn zoontje laat zich trouwens alleen troosten als we hem oppakken.

Alvast bedankt voor alle tips/adviezen.

Groetjes Nicole

Ik zou het hetzelfde doen als je al deed. Wij kijken op de klok en laten onze kleine meid van 8 maanden nooit langer dan 10 minuten huilen. Als ze slaap heeft, valt ze binnen die 10 minuten altijd in slaap. Ik wil je niet ongerust maken, maar denk dat een baby nooit langer dan 10 minuten huilt als er niks is. Langer dan 10 minuten huilen betekent bij ons meestal echt nog geen slaap hebben, of er moest bijvoorbeeld nog gepoept worden (blijkt later aan de luier) of honger hebben, of jengelig zijn door verkoudheid of tanden krijgen.
Ik begrijp niet wat aardestralen zijn en wat voor invloed kan dat dan hebben op een baby? En welke maatregelen neem je daarvoor?
Misschien kun je het bespreken op het consultatiebureau of bij de huisarts?

Als ik de 'laten-huilen' tactiek moet gebruiken (zelden gedaan), dan  ga ik iedere 5 minuten gaan kijken totdat het stil is. Dan een vast, kort troost ritueel en weer weglopen. En vooral niet praten en geen oogcontact, want dat is 'spelen' voor die kleintjes. In mijn geval is het: "Shhh", speen in de mond, aai over de bol en over de wang en weer gaan.

Ik voel persoonlijk niets voor de 'cold turkey' aanpak, van helemaal niet meer gaan kijken. Tenslotte kun je nooit helemaal zeker weten dat er toch niet een 'geldige' reden voor het huilen was. Lijkt mij super eng! Ik zou het echt niet aandurven, bovendien kunnen ze dan (terecht...) gaan denken dat ze in de steek gelaten worden en alleen nog maar meer overstuur raken.

Maar goed, je moet doen waar jij je goed bij voelt... Succes.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb besloten mijn mannetje niet te laten huilen, kan ik echt niet.
Ik ga het maar op andere manieren proberen. Een kennis van mij had ook nog een tel.nr. van iemand die kindjes kon helpen beter te slapen (hoe hij dat doet, weet ik niet).
Ik vind ook dat een kindje niet voor niets huilt.

Wat betreft de maatregelen tegen de aardestralen: ik heb een plaatje (gewoon een houten plaatje) gekregen en dat moet ik in huis plaatsen en dat zou dan de straling tegen houden. Nou, tot nu toe nog niet....;).

Ach ja, voor zijn 18e zal hij heus wel doorslapen........hihi.

Fijne jaarwisseling allemaal.

xx Nicole

Hoi Hoi,

Wij hebben een beetje het zelfde probleem en ik weet het ook niet echt meer. Wij hebben ook geprobeerd te laten huilen maar dan stopt hij niet en is zo overstuur dat hij heel verdrietig blijft en niets meer wil. Ik zit dus ook vaak op mt hem en hij kijkt dan vaak even mtv en zit hij te wiebelen en geef soms een klein flesje. Ook probeer ik nu een ritueel in te bouwen. Eerst slaapzak aan, speen en kroel bij de hand. Even boekje voor lezen (heeft nog niet echt het geduld er van maar komt vanzelf) En dan even zwaaien naar zijn knuffels en dan zijn bed in. En dat gaat redelijk. Als hij al gelijk begint te mekkeren neem ik hem vaak nog even op schoot en daarna gaat het wel. Hij wordt ook vaak midden in de nacht hard huilend wakker. Het schijnt dat kindjes die vrolijk zijn en nooit huilen overdag dat die alles in de nacht verwerken en dat is veel voor zo'n klein mensje. Nou niet echt tips maar misschien fijn om te weten dat je niet de enige bent die aan het tobben is. Mijn ervaring met even kijken draaide uit op nog harder krijsen maar ik geloof dat dat truukje pas na een dag of wat werkt.

Greotjes,

Damianmama

Inderdaad "fijn" om te weten dat ik niet de enige ben.
Ook vervelend voor jullie.
Een vast bedtijdritueel hebben wij ook. En het naar bed gaan, is ook niet echt een probleem. Maar het slapen 's nachts.
Afgelopen nacht heb ik hem 3x horen huilen, maar hij is vanzelf in slaap gevallen. Heeft ook niet echt lang gehuild (paar minuutjes) en  het was huilen en niet krijsen.

Ik had van een vriendin een tel. nr. van iemand gekregen die ook kindjes hielp die slecht slapen.
Heb hem net gebeld en ik moet een foto van mijn zoontje opsturen.
Daarna belt hij mij terug.
Ben benieuwd.
Ik laat wel wat weten.

xx Nicole

hoi

wij hebben dit gehad bij mn dochter van inmiddels bijna 4
ons werd de 5 min methode geadviseerd, en dat werkt
bij het cb hebben ze deze methode psies op papier staan

dat met die foto? is dat een paranormaal iemand? zo klinkt dat.

onze zoon van 11 maanden heeft al maanden een slaapprobleem overdag
slaapt meteen in, maar na 15 a 20 min al wakker, en heel de dag moe
helaas is hier niks aan te doen, hij heeft altijd last van zn oren enzo

dus als iemand een tip heeft????

@Riana,

Ik weet niet zeker wat voor iemand het is, van de foto. Hij doet dit wel als beroep. Mijn vriendin heeft last van wratjes en dat zou hij ook kunnen verhelpen.
Ben benieuwd.

Mijn zoontje slaapt overdag ook   niet echt veel. Wel meer als jouw zoontje. Dat is ook vervelend. Voor jou, maar ook voor hem. Helaas geen tips.
Mijn zoontje wordt wel eens wakker na een klein half uurtje overdag en dan hoef ik maar even te wiegen en hij slaapt weer verder.
Maar hij doet maar 1 slaapje overdag van ongeveer 2 á 2 1/2 uur.

xx Nicole

Terug
Bovenaan